Sida 1 av 3

Min nya C70 D4 2011

Postat: fre 07 maj 2010, 20:50
av ironmannen
Fick nu besked idag om leverans på min beställda C70 D4 den kommer i v26 :D

Och som vi har kunnat läsa i veckan så är det en helt ny motor D4 177 hk och 6vxl Powershift automat för 2011.
Väntar med spänning

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: fre 07 maj 2010, 23:36
av CabBO
Får jag fråga vad du fick ge för den och vilken utrustning du då har. Stämmer det verkligen att det bara finns T5 i bensinvariant och 2 dieselvarianter.

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: lör 08 maj 2010, 06:26
av ironmannen
CabBO skrev:Får jag fråga vad du fick ge för den och vilken utrustning du då har. Stämmer det verkligen att det bara finns T5 i bensinvariant och 2 dieselvarianter.
Japp den finns bara T5 i bensin och D3, D4 i diesel. I princip har den allt inkl vinterdäck blev det. D4 baserad på Summun och alla andra tillval. Pris 512 - 9,5% = netto 463

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: lör 08 maj 2010, 11:27
av XC90_Executive
Blir en riktigt fin bil! :-)-)

Ang motorer så är det inte konstigt att det bara finns T5 som bensinmotor. Då T5 drar lika mycket (eller t.o.m mindre i vissa fall) än 2,4 och 2,4i! Jag gillar däremot inte att man bara kan få T5 med 5-stegad automat.

Men, till D4 är det 6-stegad automat vad jag vet. Inte PS.

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: lör 08 maj 2010, 14:04
av ironmannen
Saxat ur AMS "Volvo erbjuder samma 2,0-liters dieselmotor (5 cylindrig) i ytterligare två utförande för modellerna C30, S40, V50 och C70. Motorn "D4" ger 177 hk och 400 Nm, lillbrorsan "D3" ger i det här fallet 150 hk och 350 Nm. Både D4 och D3 klarar givetvis de nya avgaskraven i Euro 5. För C30, S40 och V50 blir förbrukningen för både D3 och D4 5,1 l/100 km, CO2-utsläppet 134 g/km. I C70 ökar förbrukningen till 5,9 l/100 km, CO2-utsläppet blir 154 g/km. Samtliga modeller kan fås med sexväxlad manuell låda eller sexstegad automat"

Kanon med låg bränsleförbrukning :D Undrar vad skatten blir på den?

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: sön 09 maj 2010, 13:23
av StringerBell
ironmannen skrev: För C30, S40 och V50 blir förbrukningen för både D3 och D4 5,1 l/100 km, CO2-utsläppet 134 g/km.
3686:- på din bil och 2740:- för ovanstående modeller, får jag det till i skatt. Varje droppe slår obönhörligt på skatten. Det är nästan en halvering mot t.ex. D5/aut. Det blir svettigt att sälja sin gamla dieselbil i framtiden med den stora skillnaden, även om dieselfaktorn på 3.15 kommer minska successivt.
XC90_Executive skrev:Jag gillar däremot inte att man bara kan få T5 med 5-stegad automat.

Men, till D4 är det 6-stegad automat vad jag vet. Inte PS.
Jo, T5:an går att få med manuell, och intressant nog är det numera en 6-växlad automat till dieslarna, precis som du skriver. Den har tidigare varit 5 växlad, med tyvärr lite märkliga utväxlingsintervaller.

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: sön 09 maj 2010, 15:05
av Doby
Det är väl inte powershift i dieslarna utan den gamla gear tronic lådan? Volvo verkar inte ha tagit fram en powershift som klarar dieslarnas vridmoment...

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: sön 09 maj 2010, 15:19
av Lövet
Såvida inte något magiskt har hänt sista tiden så lär det vara en Geartronic till D4.

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: sön 09 maj 2010, 15:41
av XC90_Executive
StringerBell skrev:Jo, T5:an går att få med manuell, och intressant nog är det numera en 6-växlad automat till dieslarna, precis som du skriver. Den har tidigare varit 5 växlad, med tyvärr lite märkliga utväxlingsintervaller.

Har du provat beställa en manuell C70 T5? Jag kör en MY09 T5 6MT nu, men till MY11 är det bara automatlåda på T5.

Jag vet att det är 6-stegad aut till t.ex D4, men TS skrev powershift och det stämmer inte riktigt.

Re: Min nya C70 D4 2011

Postat: sön 09 maj 2010, 16:29
av Kangas1000
har alla från my11... 6 växlad låda kanske? för det får jag med i min beställda V50 D2