Sida 1 av 1

Trist att D5:an försvinner på 2011

Postat: ons 07 apr 2010, 22:18
av V50åkare
Trist att D5 motorn försvinner 2011 och ersätts med en D4 med tre hästar mindre.
Undrar hur det blir med uppgradering från Polestar till den motorn eller dom enbart kommer till D5 tom 2010

Re: Trist att D5:an försvinner på 2011

Postat: ons 07 apr 2010, 22:32
av CarMan
Är det inte hur bilen käns att göra som är det viktiga?

Re: Trist att D5:an försvinner på 2011

Postat: ons 07 apr 2010, 22:39
av XC90_Executive
Det har ju med Volvos nya namn att göra. D4 menas inte automatiskt att den t.ex har 4 cylindrar!

Re: Trist att D5:an försvinner på 2011

Postat: tor 08 apr 2010, 10:49
av Silver477
Precis.

D3 är ett annat exempel på det. 2 liter och 5 cylindrar med 163 hk

Re: Trist att D5:an försvinner på 2011

Postat: tor 08 apr 2010, 11:33
av McDonald
Silver477 skrev:Precis.

D3 är ett annat exempel på det. 2 liter och 5 cylindrar med 163 hk
I S40/V50's fall är det "bara" 150 hk.
Men jämför man annars nya D4'an mot D5'n så dricker den 15% mindre, tystare.. 177 hk vid 3500 rpm (4000 rpm D5) och en tiondel snabbare 0-100 knyck. Några fördelar så riktigt illa är det inte faktiskt

M

Re: Trist att D5:an försvinner på 2011

Postat: tor 08 apr 2010, 12:32
av wendtan
Var finns officiell information från volvo om vilka motorer som landar i V50/S40N MY11?

Re: Trist att D5:an försvinner på 2011

Postat: tor 08 apr 2010, 13:27
av Lövet
Så länge inte Volvo övergår helt till 4-cyl dieslar är jag nöjd. Alla vill inte åka runt med en bil som låter som en entreprenadmaskin.