NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
#396718
Är nyss hemkommen från en tripp till fjällen och upplevde både på långfredags- och påskaftonskväll att larmet hade utlöst.
När jag sätter i nyckeln på påskaftons förmiddag så visar informationsdisplayen i stil med "Larm utlöst, kontrollera bilen". Tog en tur runt bilen men upptäckte inget speciellt. På påskaftonskväll drog larmet igång igen och jag fick då stänga av det via fjärren och satt då i nyckeln på nytt fick samma meddelande i informationsfönstret.

Kan tillägga att det inte vare sig varit någon yttre åverkan på bilen eller någon inne i bilen så att rörelsesensorn har aktiverat larmet. Dessutom var alla dörrar, bakluckan och motorhuven riktigt stängda. Jag sökte lite om detta här på forumet och någon skrev att om det blåser kraftigt kan det trigga igång larmet men det var vindstilla....heller inte några spår av djur på bilen.

Någon som har något tips om vad det kan vara? Kan Volvo få fram ev felkoder för det bör det väl ha uppstått?

Ska lämna in bilden för lite garantifix men behöver ev lite mer kött på benen....
Användarvisningsbild
av wendtan
#396743
Det kommer synas i loggen vilken givare som triggade larmet. Jag hade problem med att den bakre givaren i taket triggade falsklarm, där bytades denna ut inom nybilsgarantin(man fick släppa ner bakre delen av innertaket för att komma åt den).
av Kluster
#396800
Tack Wendtan, ska in med bilen den 19 april....
av GalneGurra
#401729
Hur gick det med larmet???
Har nämnligen liknade problem på fruns V50 -05,har haft 6 eller 7 falsklarm på en vecka och det är irriterande,men det som är konstigt är att falsklarmen bara kommer om bilen är låst och larmad med fruns nyckel/fjärr.
Någon som har haft liknande problem???
av as01
#403454
Det kan inte vara att du har lämnat någon elektronik-pryl i bilen?

Jag har flera gånger fått falsklarm när jag lämnat telefonen i min XC70, även fast det inte har ringt eller att vibratorn i telefonen har gått igång. Det verkar som att nått magnetfält eller liknande i telefonen stör rörelsesensorn. Detta har dock aldrig hänt i S40n.
av Kluster
#404865
Sorry för sent svar.

De såg på datorn att det som triggade igång larmet var rörelsesensorn i taket (vid backspegeln?) och tydligen finns det en senare version av sådan sensor som byttes ut.
av jonzeboy
#415975
Jag har haft samma problem ett tag... Jag har bytat den främre givaren i taket utan resultat och nu i helgen så bytade jag den bakre
så jag får se om det ger något resultat..
Jag har läst någonstans att det sitter ett batteri i sirenen som kan utlösa larmet när det blir dåligt.
Har du testat stänga av larmet? Som jag har förstått det så är dörrarna fortfarande larmade så om
larmet går då så är det något av låsen som spökar.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]