NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matsan
#25784
Hej,

Jag har en V50 limited edition och skulle vilja få rattknappar för radion. Nån som vet om det är möjligt att montera dem i efterhand?
av Zane_73
#25804
Vet inte hur det är på V50 men på S60,V70 köper du knappen och en kabelsats, det behövs ingen mjukvara.
Bör inte vara krångligare på en V50, men det är ju bara att ringa Bilia och kolla.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#25826
Rattknapparna på S40/V50 finns ej som tillbehör.
Om du kan köpa knappsatsen löst och få den fungera, är jag skeptisk
till. Finns ej heller någon mjukvara för att lägga till funktionen.

//Branx
Användarvisningsbild
av Jensen
#25876
branx:
Vart har du fått uppgifterna om att det inte finns rattknappar
till S40/V50 att eftermontera???
Vad jag vet så skall det finnas för ca 1500kr att eftermontera.
Matsan:
skall kolla upp detta på jobbet imorgon.
av Christian_m
#25901
I den tillbehörskatalog man kan ladda ner från nätet så finns knappar inte med, vilket de gör i tillbehörskatalogen för S60/V70. Men det skulle ju va konstigt om de inte erbjöd det till S40/V50 tycker man...
Användarvisningsbild
av elmuppo
#25938
Jensen skrev:branx:
Vart har du fått uppgifterna om att det inte finns rattknappar
till S40/V50 att eftermontera???
Vad jag vet så skall det finnas för ca 1500kr att eftermontera.
Matsan:
skall kolla upp detta på jobbet imorgon.
Jag jobbar med tillbehör/Mjukvara på Volvo personvagnar.
Och i senaste tillbehörskatalogen finns inga rattknappar med heller.
Möjligt att man kan köpa de som reservdel och montera, men
om IAM:en tar emot de signalerna utan mjukvara låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
av CarMan
#25949
JAg ahr ialla fall monterat rattknappar på flera V50 & det funkar, tror tillomed det fins som opration i Taktis, så det bör även finnas i tilbehörskatalogen.

som sagt bara o montera o ingen mjukvara
Användarvisningsbild
av Jensen
#26009
Enligt dom på mitt jobb så var det inget problem alls
att montera dit knapparna, jag glömde tyvärr att fråga vad det skulle kosta.
branx:
Frågan var ju om det gick att få dit knapparna eller inte, inte om dom finns som tillbehör el reservdel.
av Matsan
#26191
Ok, jag ska kolla nästa vecka vad det kan kosta. Borde bara vara att trycka dit men är kanske inte så lätt att göra själv med tanke på Airbag osv?? Känns som man ska vara försiktig med sådana saker..
av tallviking
#47284
Knapparna i ratten är inget ni skall leta efter i tillbehörskatalogen

Det ni skall leta efter är "Farthållare" (vänstra knapparna) och fjärrstyrning av stereo (högra knapparna)

Jag monterade "farthållare"-knappar i min ratt (köpte knappsatsen på skroten för 350kr). Tyvärr saknades kabeln från knappsatsen till centrum på ratten så jag måste fixa detta också.

Sedan måste man åka in till Volvo och få "Farthållar"-mjukvaran installerad i sin bil. Kostar drygt 3000 kr tror jag

Knappsatserna i ratten är helt värdelösa utan mjukvara installerad av Volvo i bilen

Samma gäller för "Färddator" vilket innebär att man byter blinkersspaken samt installerar mjukvara

Jag installerade farthållare och färddator på min Volv S60 2.4T -02 och det gick på 800 kr för spaken och knappsatsen på skroten och 7000 kr för mjukvarorna.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]