Sida 1 av 1

Seg motor de första minuterna i v50

Postat: lör 13 mar 2010, 10:27
av Bogus
Hejsan! Jag har haft min v50 2,4 -05 i drygt en månad nu, och jag har märkt att de första 4-5 minuterna är motorn lite seg. Det är precis som att något i motorn säger att den inte ska arbeta för fullt? Jag tänkte först att det var choken som var igång, men så länge? Eller är det för att man inte ska kunna belasta motorn så hårt innan den blir varm?

Re: Seg motor de första minuterna i v50

Postat: lör 13 mar 2010, 11:18
av jackoo
Att låta en motor arbeta fullt när man kallstartar är kanske inte så smart....

Så ta du det lite lugtn med gasen när den är kall 8) 8)

Re: Seg motor de första minuterna i v50

Postat: lör 13 mar 2010, 12:56
av rosenlorden
Det kanske inte alltid är det lämpligaste, men självklart ska man KUNNA göra det. Det är ju inte som att varvtalsspärren flyttas till 4000rpm innan oljan = viss temp. Choke hade man på förgasarmotorer, för att kärringarna skulle ha ngt att hänga handväskan på :mrgreen: .. Kan inte svara på varför din motor är seg, men kanske finns det felkoder eller ngt man kan läsa ut.

Re: Seg motor de första minuterna i v50

Postat: lör 13 mar 2010, 20:35
av Bogus
Nej självklart är det inte så lämpligt att bränna på för fullt de första minuterna och det gör jag ju inte heller :)
MEN det jag undrar är över om det ska vara så eller inte? Men tydligen inte... får sticka till Volvo och höra med dem... :P

Re: Seg motor de första minuterna i v50

Postat: lör 13 mar 2010, 21:05
av viktore
Bogus skrev:Nej självklart är det inte så lämpligt att bränna på för fullt de första minuterna och det gör jag ju inte heller :)
MEN det jag undrar är över om det ska vara så eller inte? Men tydligen inte... får sticka till Volvo och höra med dem... :P
Min T5 ger inte mer än 0.1bar laddtryck vid fullgas när motorn är kall. Normalt laddtryck är runt 0.6bar.
Det är troligtvis elektroniskt reglerat beroende på motorns driftsmiljö.

Så att den inte är lika rapp kall som genomvarm är helt normalt. Såvida den inte är enormt seg, det bör inte märkas vid "normalt" gaspådrag.

Re: Seg motor de första minuterna i v50

Postat: sön 14 mar 2010, 08:14
av rosenlorden
Nu är det ju ganska svårt för ts att uppnå något laddtryck överhuvudtaget tror jag.. Men det kanske är andra saker som också regleras ner när motorn är kall. Mer än jag visste! Tråkigt om det är så.. Men som sagt vid "normalt" gaspådrag så ska det nog inte kunna märkas fast den e "kall".

Re: Seg motor de första minuterna i v50

Postat: sön 14 mar 2010, 10:52
av wendtan
viktore skrev:
Bogus skrev:Nej självklart är det inte så lämpligt att bränna på för fullt de första minuterna och det gör jag ju inte heller :)
MEN det jag undrar är över om det ska vara så eller inte? Men tydligen inte... får sticka till Volvo och höra med dem... :P
Min T5 ger inte mer än 0.1bar laddtryck vid fullgas när motorn är kall. Normalt laddtryck är runt 0.6bar.
Det är troligtvis elektroniskt reglerat beroende på motorns driftsmiljö.

Så att den inte är lika rapp kall som genomvarm är helt normalt. Såvida den inte är enormt seg, det bör inte märkas vid "normalt" gaspådrag.
Var kommer denna infon ifrån?