Sida 1 av 2

Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: fre 05 mar 2010, 07:47
av chrissofsweden
Jag har sett att flera bilar med både fler och färre hk än T5 har ett öppet sportluftfilter utan avskärmning under motorhuven. Dom bilar jag har kollat på har filtret suttit jämförelsevis där vår filterbox sitter.

BSR har ju som bekant en avskärmningslåda, men är den verkligen nödvändig? Vad är det som skulle må dåligt om det fick i sig lite ljummen luft? Med tanke på att luftfilterlådan är i plast så kan det ju inte röra sig om några hundra grader direkt..

Jag vet att kall luft tar mindre plats. Men när det väl passerat luftfilter och diverse rör, tror ni inte att det håller ganska lika temp? Lek med tanken att man sätter in ett öppet sportluftfilter, du kommer fortfarande ha ett visst vakuum mot grillens insug. Ventileringen i motorrummet lär knappast vara underdimensionerat..

Vad har ni för tankar om detta?

Tar med denna som lite diskussionsmotivation.. finns tonvis med liknande bilder på detta.

Här har dom precis som jag tänkt.. luftfiltret placerat där gamla luftfilterboxen satt.
Bild

/Christian

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: fre 05 mar 2010, 08:27
av Marlboroman
Men får ju börja med att dela upp diskussionen i 2 delar: sug och turbomotorer. På en sugmotor så är det inte bra alls eftersom desto varmare luft in, desto högre temp i insuget med lägre effekt som följd. På en turbomotor så kyls ju luften ner igen vilket komenserar en del. Men luften som sugs in är ju ändå inte lika syrerik, så man kommer ändå att tappa lite.

Va gäller ventilation av motorrummet så är mina erfarenheter att den m¨åste förbättras. På 850in har jag ju dels 2 hål i huven som drar ut varmluften, samt att jag skurit bort listen på plasten under torkararmarna. Bara att skära bort den listen ger en stor förändrig av temperaturen under huven. Kollar du på rallybilar så höjer eller bockar man till huven i bakänden för bättre luftflöde genom motorrummet.

Avskärmning och en slang till avskärmningen som för in kall luft direkt till filtret är det som gäller om man vill kunna hålla jämna steg med ett insatsfilter men få ett roligare ljud.

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: fre 05 mar 2010, 08:35
av chrissofsweden
Marlboroman skrev: På en turbomotor så kyls ju luften ner igen vilket komenserar en del. Men luften som sugs in är ju ändå inte lika syrerik, så man kommer ändå att tappa lite.
Ja, fast jag ser inte varför det skulle vara mindre syre i den aningen varmare luften? Det är ju inte direkt en brandhärd som använder syre?

Marlboroman skrev:
Va gäller ventilation av motorrummet så är mina erfarenheter att den m¨åste förbättras. På 850in har jag ju dels 2 hål i huven som drar ut varmluften, samt att jag skurit bort listen på plasten under torkararmarna. Bara att skära bort den listen ger en stor förändrig av temperaturen under huven. Kollar du på rallybilar så höjer eller bockar man till huven i bakänden för bättre luftflöde genom motorrummet.

Avskärmning och en slang till avskärmningen som för in kall luft direkt till filtret är det som gäller om man vill kunna hålla jämna steg med ett insatsfilter men få ett roligare ljud.
Men hur klarar sig alla andra motorer, där verkar det ju inte vara några problem? Det här känns lite lika diskussionen kring att sänka en V50..

Jag ska försöka mäta tempen i motorrummet.


/Christian

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: fre 05 mar 2010, 08:53
av Marlboroman
Som tumregel så säger man att för var 4:e grad som temperaturen i insuget (alltså på luften som är på väg in i motorn) ökar så tappar man 1% effekt. Men det gäller ju åt båda håll, kan du sänka temperaturen 4 grader så har du tjänat 1%. Att mäta temperaturen i motorrummet är lite problematiskt då du har olika temperaturer beronende på var man mäter och om man står still eller inte. Men helt klart är att luften under huven är varmare än utanför.

Du glömmer en viktig detalj angående det här med öppna filter. Alla motorer drabbas i princip exakt lika, det är bara att man som ägare acepterar att man byter delvis försämrad prestanda mot ett fränare ljud. så är det för alla, oavsett om du åker Volvo, Fiat, Saab, Nissan, Toyota.... Alla drabbas på exakt samma sätt eftersom som samma fysiska lagar gäller för deras motorer med. Så länge man tar luft från motorrummet så är den alltid varmare vilket påverkar prestandan negativt.

Sen är det många som tror att den går lika bra eller bättre för att den låter mer (jämför med större avgassystem t.ex) fast om man mäter upp så har man inte alla vunnit något.

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: fre 05 mar 2010, 09:56
av chrissofsweden
Ursäkta alla mina "varför" frågor :oops: Men varför sätter man inte en kyfläns som får kyla luften ytterligare. Att handla med effekten är inget jag vill göra..

Det skulle vara jäkligt intressant om man kunde mäta vid lmm och se skillnaderna i ett diagram. Då stillastående, på rull och med olika luftifilter.

Vad är det i den varma luften som påverkar negativt, storleken? För en ökad förbränning så borde väl värmen vara en fördel?

Den som frågar, lär! 8)

Hittade en annan lirare som dock verkade ha väldigt höga förhoppningar om sin bil.. att han gjort på det här viset kändes dock inte som ett konfirmerande..

Bild

/Christian

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: fre 05 mar 2010, 10:17
av Funk
Kall luft innehåller mer syre än varm, med mer syre så kan man blanda i mer bränsle. Mer syre och bränsle ger mer effekt...
Jämför mer lustgas (NOS) som är en syrerik gas vilket tillsammans med bensin ger rejäla effekttillskott.

/Thomas

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: fre 05 mar 2010, 10:34
av Fellow
chrissofsweden skrev:Ursäkta alla mina "varför" frågor :oops: Men varför sätter man inte en kyfläns som får kyla luften ytterligare. Att handla med effekten är inget jag vill göra..

Det skulle vara jäkligt intressant om man kunde mäta vid lmm och se skillnaderna i ett diagram. Då stillastående, på rull och med olika luftifilter.

Vad är det i den varma luften som påverkar negativt, storleken? För en ökad förbränning så borde väl värmen vara en fördel?

Den som frågar, lär! 8)

Hittade en annan lirare som dock verkade ha väldigt höga förhoppningar om sin bil.. att han gjort på det här viset kändes dock inte som ett konfirmerande..

Bild

/Christian
Jag skulle inte montera DÄR utan avskärmning. Dock så kan du dra röret ner så filtret sitter bakom vänstra dimljuset och där har ingen som kör så avskärmning.

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: fre 05 mar 2010, 14:45
av C.W.
4 graders sänkning av temperaturen ger 1%---
på en T5:a skulle det bli 2hk.....tja... :???:
men det ser ju fränt ut... :roll:

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: sön 07 nov 2010, 22:49
av kalle321
skulle någon kunna tala om vad det luftinsuget som är gjort av plast heter på denna bilden. den sitter åt vänster o drar in luft via grillen

Re: Öppet sportluftfilter utan avskärmning..

Postat: sön 07 nov 2010, 22:50
av Fellow
Jag kommer dra om mitt rör så det sitter nere vid dimljuset och får in kalluft direkt från fartvinden:)