Sida 1 av 2

Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: sön 14 feb 2010, 12:18
av jackoo
Nu när vi har -10 grader och snö så kör jag upptining/ fullt fräs på framrutan, antar att knappen heter upptining? efter en liten stund kommer ju värme och rutan tinas. när jag jag väl kör iväg och och trycker in Auto så går den ner på lägsta farten trorts att jag inte har 22grader i bilen, och har bilen arbetstemp. Om jag kör i 35 min så blåser den fortfarande dåligt och de bli inte varmt.

Stannar jag då bilen och stänger av allt, startar bilen med fläkten i Auto läge så värmer den 22 grader och det är bra krydda i fläkten till kupen når ca 20 grader.

Startar jag även bilen iskall och inte använder upptining och har fläkten på auto så när motorn börjar bli varm så ökar fläkten stegvis och värmer upp bilen.

Hoppas ni förstår :P

Jag skulle ju vilja starta bilen, trycka på upptining, går ut och skrapa rutorna och sedan hoppa in i bilen trycka på auto och sedan köra iväg och att bilen värmer 22 grader som jag har den inställt på. Men så funkar det inte idag....

Varför? ska de va såhär och jag är dum eller kan de va nått skumt fel?

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: sön 14 feb 2010, 14:23
av opA
Har likadant på min bil att den inte går på fullvarv när man vill ha t.ex 22 grader som även jag har.

Men däremot på sommaren när man vill ha 18 grader i bilen går den på fullvarv för att kyla ner fort.. men jag antar att det är lite för bekvämlighetens skull att den inte går på fullvarv för jag tycker iallafall inte det är särskilt mysigt när fläkten går på fullvarv vid 22 ( eller högre ) grader för att värma upp kupén. Då får den hellre gå lite långsammare eller så får jag helt enkelt vrida på fläktratten så den blåser på lite högre.. men just på auto tycker jag att den ska gå lite långsammare..

Detta är väl inte direkt något svar på din fråga.. men just för att tillägga att min gör likadant :)

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: sön 14 feb 2010, 14:31
av jackoo
opA skrev:Har likadant på min bil att den inte går på fullvarv när man vill ha t.ex 22 grader som även jag har.

Men däremot på sommaren när man vill ha 18 grader i bilen går den på fullvarv för att kyla ner fort.. men jag antar att det är lite för bekvämlighetens skull att den inte går på fullvarv för jag tycker iallafall inte det är särskilt mysigt när fläkten går på fullvarv vid 22 ( eller högre ) grader för att värma upp kupén. Då får den hellre gå lite långsammare eller så får jag helt enkelt vrida på fläktratten så den blåser på lite högre.. men just på auto tycker jag att den ska gå lite långsammare..

Detta är väl inte direkt något svar på din fråga.. men just för att tillägga att min gör likadant :)

Ändå tacksam för ditt svar!

MEN även att min fläkt går långsamt och man åker nån längre stans så efter 30 min är de fortfarande så man sitter å fryser i bilen. som sagt man kan ju helt enkelt vrida på ratten sj :P Men ska de va såhär?

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: sön 14 feb 2010, 14:53
av FiddeUBC
kanske för att motorn ska hinna bli varm innan den snor värmen från den till kupèn.....

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: sön 14 feb 2010, 15:40
av chrissofsweden
Sådär var det på min C30 och lär väl vara lika på V50.. men jag tycker systemet är smart! Man vill ju inte att den ska tokblåsa när den inte får någon värme.. rätt så obehagligt vid minusgrader.. men du menar att den inte värmer upp kupén sen heller, trots att motorn ÄR varm?


/Christian

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: sön 14 feb 2010, 20:08
av dieseldyret
man kan også bestemme farten på viften ved Auto- innstilling i menyen på bilen.

Om jeg setter på opptining, for så å sette til Auto, så går viften ned til veldig lav fart (siden motoren ikke er tilstrekkelig varm enda) , for så å øke gradvis i hastighet ettersom motoren blir varm. (05 2,0D uten dieselvarmer)

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: mån 15 feb 2010, 00:12
av jackoo
chrissofsweden skrev:Sådär var det på min C30 och lär väl vara lika på V50.. men jag tycker systemet är smart! Man vill ju inte att den ska tokblåsa när den inte får någon värme.. rätt så obehagligt vid minusgrader.. men du menar att den inte värmer upp kupén sen heller, trots att motorn ÄR varm?
/Christian
Den värmer inte upp kupen till 22 grader trots att man kör 30 min eller längre,kanske är uppåt 20 grader men jag upplever det inte så varm, får ta med ut å mäta hur varmt det verkligen är i bilen.
Självklart ska det inte tokblåsa kall luft, men håller man handen vid fläkrutblås och känner så finns mycket god värme som jag skulle vilja ha bättre flås ut på.

Gör jag en kallstart, åker 3km i stan så kanske tempen har gått upp till 50% om vi säger att normal arbetstemp är 100%. stänger av bilen i 2min. Sedan startar jag, då kör fläkten 10 sec lågfart och sen stegetvis ökar under kanske 10 sec till full fräs och värmer hela kupen skit bra. Om jag har den på auto.

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: mån 15 feb 2010, 04:25
av chrissofsweden
Konstigt..

Förslag 1: När auto är på och du inte får upp värmen (trots varm motor) vrid upp fläkten manuellt i 1min och se om detta blåser liv i auto-funktionen.

Förslag 2: Lokalisera temperaturgivaren i kupén. Dammsug eller FÖRSIKTIGT blås rent (gärna med tryckluft).

Förslag 3: Genomför förslag 1, fast bara maxfläkt i någon sekund med det manuella vredet.

Förslag 4: Prova att inte slå på framruteblåsen. Låt motorn bli varm som vanligt och ställ anläggningen i auto.

Hör av dig hur det gick! Lycka till.

/Christian

(Skrivet från mobilen)

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: mån 15 feb 2010, 09:39
av jackoo
chrissofsweden skrev:Konstigt..

Förslag 1: När auto är på och du inte får upp värmen (trots varm motor) vrid upp fläkten manuellt i 1min och se om detta blåser liv i auto-funktionen.

Förslag 2: Lokalisera temperaturgivaren i kupén. Dammsug eller FÖRSIKTIGT blås rent (gärna med tryckluft).

Förslag 3: Genomför förslag 1, fast bara maxfläkt i någon sekund med det manuella vredet.

Förslag 4: Prova att inte slå på framruteblåsen. Låt motorn bli varm som vanligt och ställ anläggningen i auto.

Hör av dig hur det gick! Lycka till.

/Christian
(Skrivet från mobilen)
Testar detta under dagen men det jag kan säga redan nu:

Nr 1. Vrider jag upp fläkten manuellt så får jag mer blås samt bra värme. Trycker jag sedan på auto så går den på lågfart igen.

Nr 2. Tempgivaren i kupen rengjord då jag fick lite konstiga saker när den "dammade" igen på min s60 jag hade innan.

Nr 3. kan testats mer ingående nästan säker på att detta inte ger mer liv till auto funktionen.

Nr 4. Startar jag bilen med läget auto i och inte kör nån upptining så när tempen är uppe i 75% av normal arbetstemp så går den på fullt för att värma kupen.

En fråga till alla med V50 och s40:

Ni gör en kallstart vid - 10 grader, borstar bort snön på rutorna kanske skrapar om de behövs, kör i ca 15-20 (bilen bör ha mycket god arbetstemp) då börjar det tok snöa. När ni å kör fläkten på auto, klarar den då att tina alla snö på rutan? altså inget snö/vatten/blask som fryser tunt på rutan?
Vid detta tillfälle måste jag gå bort från auto läget och köra manuellt eller upptining.

Jag tror nog min fläkt fungerar normalt, bara jag som är lat och kräver mycket av auto funktionen, MEN de kanske är nån mer som har liknade erfarenheter å då ska man vell dela med sig av dom?

Re: Ska kupefläkten fungera såhär?

Postat: mån 15 feb 2010, 09:49
av Bosa
Nu är jag rent spekulativ men rent spontant känns det som om det är en liten glitch i mjukvaran, det fungerar ju uppenbarligen efter omstart av bilen så funktionen i sig verkar fungera men triggas inte efter att du använt framrutedefrostern. Men som sagt jag vet inte utan spånar lite bara. :)