NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feedan
#375309
Har någon av er haft problem beträffande dörrhandtag på bilen?
Först hade jag problem med förardörren att den inte gick att stänga vid kall väderlek. Fixat hos en ÅF på garanti självklart.. Nu på sistone har jag fått mer problem med dörrhandtag och lås. Passagerarsidan kommer man inte in på genom utsidan 3/4 gånger. Det känns som ingen hemma där.. Precis som att bilen skulle vara låst.
Upplever det inte som särskilt temperaturstyrt.
Min bil har trådlös nyckel "keyless entry" eller vad det heter - nyckellöst system. Så handtagen och dörrlåsen är annorlunda med snabböppningsfunktion. Enda sättet att komma in är att låsa och sedan dra i handtaget så "snabbupplåsningen" öppnar.
Användarvisningsbild
av sand3rs
#376372
Jag bytte just till en s80 (begagnad) och upplevde idag att dörren inte gick att stänga, som om "haspen" inte slog igen. Efter ett tag funkade det för att en timme senare i kylan tjärva på samma sätt igen. Jag öppnade med handtaget utifrån flera gånger och efter ett tag så funkade det igen. Jag har också keyless go och så. Jag får väl ringa verkstaden imorgon och höra, om det nu inte skulle räcka med att olja in handtaget eller nåt.

Nån som har en enkel lösning på problemet?
av Feedan
#376565
sand3rs skrev:Jag bytte just till en s80 (begagnad) och upplevde idag att dörren inte gick att stänga, som om "haspen" inte slog igen. Efter ett tag funkade det för att en timme senare i kylan tjärva på samma sätt igen. Jag öppnade med handtaget utifrån flera gånger och efter ett tag så funkade det igen. Jag har också keyless go och så. Jag får väl ringa verkstaden imorgon och höra, om det nu inte skulle räcka med att olja in handtaget eller nåt.

Nån som har en enkel lösning på problemet?
Ja precis. Det felet har jag också haft, på förardörren. Det åtgärdades vid ett besök hos verkstaden mycket smidigt. Det finns en åtgärd från Volvo på det kundklagomålet. Vill minnas att dom byter ut smörjmedlet/fettet i dörrlåset.
av Feedan
#376573
Gjorde en snabb scan genom färddatorn och har felkoder satta i 10st styrenheter. BCM, SWM, EPC, DDM, KVM, DVM, PAM, ECM, EPS & PDM.
Att det finns fel på keyless modulen samt passagerardörrens modul kan säkert ge en god förklaring till att det bara går att öppna cirka varannan gång nu.
Imorgon ska kärran in på reperation för x-antal fel. Hoppas det blir ordning! :)
av Feedan
#377344
Nu har jag hämtat bilen från verkstaden för åtgärd på en rad olika fel. Orsaken till att dörrhandtaget fungerade ibland & ibland inte är lokaliserat och åtgärdat. Någon som vågar gissa?
Dörrlåset/låskistan - någon slags fjäder hade gått av som ska styra en mikrobrytare hade gått av.
av iDrive
#1373774
Feedan skrev:Nu har jag hämtat bilen från verkstaden för åtgärd på en rad olika fel. Orsaken till att dörrhandtaget fungerade ibland & ibland inte är lokaliserat och åtgärdat. Någon som vågar gissa?
Dörrlåset/låskistan - någon slags fjäder hade gått av som ska styra en mikrobrytare hade gått av.
Är det en V60 du har? Vad gick kalaset på?
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]