Sida 1 av 1

powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: mån 01 feb 2010, 20:53
av modin
Jag har börjat kolla lite på en ny V50. Funderar lite mellan motor- samt växellådsalternativ. Då jag dagligen sitter i bilkö i ca en timme, känns en automatlåda lockande. Det skär i hjärtat att hålla på att slira på kopplingen så mycket som jag ändå tvingas göra. Att hålla på att växla mellan ettans och tvåans växel är inte heller det särskilt givande.

Läste lite om den så kallade Powershiftlådan och undrar nu hur den är att köra i bilkö kontra geartroniclådan? Exempelvis vid riktig krypkörning där inte ens ettans växel på tomgång är långsamt nog, hur uppför sig de olika automatlådorna då?

Eller är slitaget på koppling/manuell låda så pass litet att det inte "rättfärdigar" ett införskaffande av automat? :)

Funderar även över motoralternativen. Kör en T5a nu. För att kunna motivera införskaffandet av ny bil så att tjejen inte blir tjurig, kanske jag måste välja någon "klenare" motor. Är 2.0D då ett bra alternativ eller är det lika bra att gå hela vägen och köpa 1.6 DRIV-e (då med manuell låda antar jag)?


Många frågor och förhoppningsvis många svar :lol:

/modin

Re: powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: mån 01 feb 2010, 22:03
av LasseRe
Kör en D5:a med Geartronic, både på snabba vägar och i Stockholms bilköer. Tycker att växellådan är suverän. Men jag har aldrig provat Powershiftlådan.

Re: powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: tis 02 feb 2010, 08:13
av poseidon
Du har ju redan diskvalificerat 1.6d eftersom den inte finns med automat.

Kommer man från T5 så känns nog inte 2.0d allt för avlägset. Vridet är ju bättre i dieseln.

Re: powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: tis 02 feb 2010, 08:54
av Funk
2.0D med Powershift tycker jag är en bra kombination, även om jag inte kört den såå mycket i kökörning..

/Thomas

Re: powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: tis 02 feb 2010, 09:01
av XC90_Executive
Ja 2,0D + PS är inte så tokig. Fast jag tycker att PS går bättre ihop med en rapp bensinmotor!

Re: powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: tis 02 feb 2010, 09:59
av wendtan
poseidon skrev:Du har ju redan diskvalificerat 1.6d eftersom den inte finns med automat.

Kommer man från T5 så känns nog inte 2.0d allt för avlägset. Vridet är ju bättre i dieseln.
T5 och 2,0D har exakt samma vridmoment faktiskt. 320 nm.

Re: powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: tis 02 feb 2010, 10:01
av Lövet
XC90_Executive skrev:Ja 2,0D + PS är inte så tokig. Fast jag tycker att PS går bättre ihop med en rapp bensinmotor!
Har du provat någon trevlig kombo? För såvitt jag vet finns PowerShift endast officiellt i 2.0D och 2.0F. Ingen av dem skulle jag anklaga för att vara rapp :wink:

Re: powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: tis 02 feb 2010, 12:26
av XC90_Executive
2,0F är faktiskt ganska rapp. Men snabb är den inte! :wink:

Jag menar rent generellt med dubbelkopplingslådor. Har pressat en ny VW R32 DSG. Den lådan passade kanon där. Passade mindre bra i Touran 2,0TDI.

Re: powershift vs geartronic +motoralternativ

Postat: tis 02 feb 2010, 16:36
av dali
Jag hade en T5 med geartronic och den var wunderbar i långsam kökörning. Man sitter bara med foten på bromsen och släpper lagom mycket för att hänga med. Har hamnat i samma situationer i manuella bilar med tung koppling och fick nästan kramp efter några minuter, att ligga och puttra långsammare än tomgången på ettan är direkt plågsamt.