Sida 1 av 2
1.8F motoruppdateringar
Postat: tis 29 dec 2009, 14:41
av Feedan
Hej,
Jag vill minnas att jag läst på något forum om uppdateringar till Volvo's 1.8F motorer vid en rad olika tillfällen. Är det någonting som kan bekräftas av Er?
Vilka uppdateringar som finns, samt gärna vad man uppdaterade och när de ungefär släpptes?
Jag har en C30 1.8F som är modellår 2009 (uttagen sommaren -08). Enl. Volvo finns inga uppdateringar på den då de slår mitt regnummer i datorn. Av egen erfarenhet hos biltillverkaren är det skillnad på "finns inga uppdateringar" och "finns uppdatering, men kundklagomål måste förekomma".
Främsta anledningarna till att jag söker en uppdatering är lägre bränsleförbrukning, mer exakt färddator, lite bättre startförmåga på motorn. Sedan förstås motorns bästa.
Har hört talas om "total CAN-update" vilket låter som hela slingan med styrdon uppdateras. Det vore önskvärt och i så fall, vilka ändringar kan jag då räkna med - hur får man en sådan uppdatering hos en ÅF?
Tack på förhand!
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: tis 29 dec 2009, 19:12
av ThomasT
Feedan skrev:Främsta anledningarna till att jag söker en uppdatering är lägre bränsleförbrukning, mer exakt färddator, lite bättre startförmåga på motorn. Sedan förstås motorns bästa.
Här diskuteras start/tomgångs problem:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=44700
Bränsleförbrukningen finns tyvärr inte man kan göra något åt... :( Färddatorn(snittförbrukning antar jag du menar) blir bättre om du uppdaterar programvaran i huvudinstrumentet(DIM tror jag den kallas).
.
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: tis 29 dec 2009, 20:13
av Feedan
ThomasT skrev:Feedan skrev:Främsta anledningarna till att jag söker en uppdatering är lägre bränsleförbrukning, mer exakt färddator, lite bättre startförmåga på motorn. Sedan förstås motorns bästa.
Här diskuteras start/tomgångs problem: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=44700
Bränsleförbrukningen finns tyvärr inte man kan göra något åt... :( Färddatorn(snittförbrukning antar jag du menar) blir bättre om du uppdaterar programvaran i huvudinstrumentet(DIM tror jag den kallas).
.
Okej. Den tråden känner jag igen. Upplever inga större problem under körning med tomgångsproblem. Möjligen lite långsam tomgångsreglering vid t.ex. frikoppling så svajar motorvarvtalet lite onödigt mycket för att vara en modern bil. Dock aldrig i närheten av att stanna.
Jo precis, det är snittförbrukningen som jag menar. Färddatorn visar något för hög bränsleförbrukning mot verkligheten. Räknat genom att nolla vid tankning och se medelförbrukning över en hel tank, kontra körda kilometer/antal fyllda liter.
Vad har ni för genomsnittsförbrukning?
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: tis 29 dec 2009, 20:53
av rosenlorden
0.85 blandad körning med T5 manuell V50.. På 95 oktanig. Otrolig bil! Alltid kul att retas mot "snik" motorerna :lol:
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: tis 29 dec 2009, 22:14
av Feedan
rosenlorden skrev:0.85 blandad körning med T5 manuell V50.. På 95 oktanig. Otrolig bil! Alltid kul att retas mot "snik" motorerna :lol:
Oj. Imponerande i jämförelse mot min kärra. Åker på 0,81 i genomsnitt som bäst över en tank i blandad körning i Stockholm. 225 17" vinterdäck dubbfria om det gör skillnad.
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: ons 30 dec 2009, 18:13
av ThomasT
Feedan skrev:rosenlorden skrev:0.85 blandad körning med T5 manuell V50.. På 95 oktanig. Otrolig bil! Alltid kul att retas mot "snik" motorerna :lol:
Oj. Imponerande i jämförelse mot min kärra. Åker på 0,81 i genomsnitt som bäst över en tank i blandad körning i Stockholm. 225 17" vinterdäck dubbfria om det gör skillnad.
Min drar 0.85-0.95 blandat i STHLM. Det som är tråkigt är att den drar så pass mycket mer när man ligger och kör motorväg. Den verkar vara byggd för att endast köras i 70km/h jämn hastighet...
.
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: tor 31 dec 2009, 14:43
av Feedan
ThomasT skrev:Feedan skrev:rosenlorden skrev:0.85 blandad körning med T5 manuell V50.. På 95 oktanig. Otrolig bil! Alltid kul att retas mot "snik" motorerna :lol:
Oj. Imponerande i jämförelse mot min kärra. Åker på 0,81 i genomsnitt som bäst över en tank i blandad körning i Stockholm. 225 17" vinterdäck dubbfria om det gör skillnad.
Min drar 0.85-0.95 blandat i STHLM. Det som är tråkigt är att den drar så pass mycket mer när man ligger och kör motorväg. Den verkar vara byggd för att endast köras i 70km/h jämn hastighet...
.
0,85 blandat känner jag igen. Kan verkligen inte förstå egentligen hur den kan dra så pass mycket. Är djupt besviken i det avseendet. Har aldrig varit under 0,7l/milen i genomsnitt på flera mils körning på landsväg.
Volvo har väl heller inga uppdateringar eller liknande för detta kan man misstänka?
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: fre 01 jan 2010, 15:56
av SvenB
Feedan skrev:
Oj. Imponerande i jämförelse mot min kärra. Åker på 0,81 i genomsnitt som bäst över en tank i blandad körning i Stockholm. 225 17" vinterdäck dubbfria om det gör skillnad.
Jag tycker 0,81 i genomsnitt är imponerande. Jag var glad att min "bara" dragit 0,91/ mil under de första 400 milen. Läser man på detta forum får man intrycket att etanolbilarna "drar minst 1,1 lit/ mil". För ni pratar väl ändå etanolförbrukning? Det gör i alla fall jag, har aldrig kört på något annat i den här bilen.
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: fre 01 jan 2010, 17:13
av ThomasT
Mina siffror är för bensin, jag kommer inte under 1.1 med etanol...
.
Re: 1.8F motoruppdateringar
Postat: tis 09 feb 2010, 21:20
av Feedan
ThomasT skrev:Mina siffror är för bensin, jag kommer inte under 1.1 med etanol...
.
Precis. Jag pratar också om bensin ur 95-slangen.
Uppdaterade alla system i bilen så som motor & instrumentet bl.a. Nu tycker jag motorn känns lite bättre & en mycket bättre förbrukning enl. aktuell förbrukning. Nästan ofattbart bra ibland. Uppdaterar snabbare och den kan visa 0.0l/100km vid tillfällen då man motorbromsar. Det har aldrig hänt tidigare.
Får utvärdera efter nästa tank för att se om det i praktiken gör någon skillnad. Då det blir lite varmare ute ska jag börja tanka E85 igen. Vågar inte hälla i det då jag haft startproblem vid ett tillfälle som jag inte vill uppleva igen.