Sida 1 av 1
AC-temp versus dieselvärmare
Postat: mån 28 dec 2009, 12:34
av Kostas
Jag undrar om det spelar nån roll vilken temp AC:n är inställd på när dieselvärmaren ska värma kupén?
Jag misstänker att den bara brassar på med het luft utan hänsyn till om man ställt in tempen på exempelvis 19 grader.
Om den skulle ta hänsyn till det skulle man kanske kunna ställa den på en sval temp sommartid....
Re: AC-temp versus dieselvärmare
Postat: mån 28 dec 2009, 14:46
av jumu01
AC:n och dieselvärmaren har ingen som helst sammankoppling!
Det är yttertemp. som styr när diselvärmaren skall starta (timerställd start) om du inte kör direktstart.
Den brassar på sedan så det är värmt och gott i kupen tills den uppnått timers stopptid när du skall köra iväg med den eller stänger av den manuellt.
Motor- o kupevärmaren kommer inte i närheten av vad dieselvärmaren presterar, ångrar mig att jag även tog detta som tillval, använder den sällan då den presterar så dåligt jämtemot dieselvärmaren!
Re: AC-temp versus dieselvärmare
Postat: mån 28 dec 2009, 15:37
av poseidon
Jag tycker mig märka skillnad på kupétemp beroende på om jag har 15 eller 22 grader å värmaren gått på morgonen. Kör spinning ibland på kvällarna å då eftersvettas jag lite och då är det skönt å köra svalt på ACn när jag tar bilen hem å ibland glömmer jag ställa om den till "normal" temp.
Re: AC-temp versus dieselvärmare
Postat: mån 28 dec 2009, 18:32
av StringerBell
Kostas skrev:Jag undrar om det spelar nån roll vilken temp AC:n är inställd på när dieselvärmaren ska värma kupén?
Jag misstänker att den bara brassar på med het luft utan hänsyn till om man ställt in tempen på exempelvis 19 grader.
Om den skulle ta hänsyn till det skulle man kanske kunna ställa den på en sval temp sommartid....
Dieselvärmaren startar inte under sommartid. Det är väl en brytpunkt vid 5-7 grader, har jag för mig.
Men det är helt klart så att när dieselvärmare väl kommit igång känns det väldigt varmt oavsett vad ACn står på. Rätt skönt nu när det är så kallt ute.
Re: AC-temp versus dieselvärmare
Postat: tis 29 dec 2009, 17:26
av Kluster
Nej, det finns ingen sådant samband. Elektroniken "känner" av yttertemperaturen när brännaren ska slå till samt hur mycket värme den ska leverera.
Fast jag håller med om att det är väldigt varmt precis när man sätter sig i bilen men å andra sidan hellre för varmt än för lite värme...