NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#808514
Stämmer. Hoppas du har rätt. Tackar för infon.
Återkommer om hur det går.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#809810
Ni hade rätt. Bara att nolla felkoderna. Nu är det bara extraljusen som lyser. :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
#810449
Var inte på Göinge bil.
En på jobbet bedriver bilverkstad på halvtid och tog med datorn så vi kunde nolla koderna på lunchrasten. Han sa att det var gratis men fick en hundring i alla fall.
av Stefan62
#1245008
Vågar man ge sig på att ta ur och löda själv i DIM:en/mätarhuset?

(Klockan snurrar ibland och blinkersljudet och pilarna blinkar intermittent...)
av honcho
#1253863
s60freak skrev: mån 14 dec 2009, 10:36 Jag har en s60 2.4T 2003:a, förra veckan fick jag upp "SRS-Airbag service snarast"

Va inne med bilen på Mechanum o han trodde sannolikt att de är fel på DIM:en.

jag har läst lite här i forumet o kommit fram till att antingen köper en ny DIM för antal tusen kr eller så plockar man loss DIM:en och lödar om alla lödningar.

Har försökt o hitta instruktioner på hur man går till väga här men hittar ej.

Jag kan absolut inget o bilar o är fräsh i detta forum så hoppas jag gjorde rätt nu :)
Det är inte så svårt faktiskt.
det borde finnas ett par Torx för plastkåpan som du lossar, sen ytterligare ett par Torx för DIM modulen.
den sitter med 2(eller fler) klick-kontakter.
att lirka ur den är knepigt men ett tips är att lossa ratten via justeringsspaken så du kan lirka ur den lite lättare.
Sen är det vanlig kryssmejsel för att öppna den.

det underlättar avsevärt om du har en varmlufts-lödstation, då är det bara Flussa lite och värma.
jag lödde om min med en vanlig 35w kolv från biltema. det går i kris men inget jag rekommenderar för Chip eller de mindre ytmonterade komponenterna.

ett tips är att Fota framsidan på den innan du skruvar isär den. du skall nämligen pricka in nålarna på rätt plats igen efteråt.
lite trist om du åker dit för fortkörning bara för att nålen visar lite fel :-)

vill minnas att man skulle speciellt kolla efter ett Motorola samt Epson Chip , dessa kan vara täckta av ngn massa. jag hade inte det i min modell men det kanske finns i din.
värm upp lite lätt(hårtork/varmluft) och skrapa bort massan om så är fallet, annars når du inte lödningarna.

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]