NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra53
#353585
Hej,
Har också fått problem med detta "SRS airbag felaktig med röd varningstriangel". På Volvo-verkstaden sade de att det är svårt att hitta felet. Man måste göra omfattande felsökning. Fick pris på att byta ut bälteslåset på passagerarsidan fram 4880 kr! Felkoderna sa dock att bälteslåset på passaderarsidan fram samt höger bak var felaktigt och därmed som jag förmodar måste båda bytas. Bilen togs ut 20070411 därmed gäller inga garantier. Jag lär nog bli 8-10000 kr fattigare för att kunna ta med passagerare i bilen i fortsättningen. Det hör till saken att jag använt bilen ensam till 95%! och därmed inte slitit mycket på dessa komponenter. Jag är otroligt besviken på Volvo-verkstadens bemötande, de hade inte hört talas om "goodwill" eller förlängd garanti i detta fall.
Har någon tips om hur jag skall agera, att som konsument betala för inbyggda fel i säkerhetssystemen är horribelt!
av jumu01
#353736
Har nu haft inne bilen på Volvo, efter felsökning så blev det ny tid för komponenten fanns inte hemma, felet är glapp i något kontaktstycke som har något gemensamt med DIMen, så det blir 2 tim vekstadstid för byte och en kostnad på runt 5500 kr dock skulle detta infattas av konsumentköpsgarantin då jag är 1:a ägare på bilen.

Tråkig historia du råkat utför Perra53, när man ser lite på forumen så verkar detta inte vara ett alltför sällan kommande fel, tycker att du skall stå på dig. Volvo kanske inte vill erkänna detta då det kostar dem pengar!
av Perra53
#353811
Lite jobbigt med konsumentköpsgarantin om den följer första ägaren. Bilen köptes ny som tjänstebil som jag använde, när jag bytte arbete köpte jag ut bilen, är därmed ägare två. Verkstaden jag talar om vill inte ens känna till att de sålt bilen eftersom företaget jag arbetade hos hade sitt säte på en annan ort (Stockholm), jag bor i västsverige. Jag skall imorgon ringa Volvo Cars Kundsupport i Götet, för att få hjälp. Att kontaktstyckena är ett problem blev väl för övrigt känt när Volvo fick åtgärda alla 06:or, kontaktstyckena i A-stolpen som oxiderade.
Min bil står ute, kanske skall ställa in den och torka upp den? Dock upplever jag inte den som fuktig innuti.
av Okalettos
#372154
Hej!

Har också erfarenhet av detta med SRS-meddelandet.
Köpte min V50D5MY07 fabriksny och meddelandet visade sig ibland, men Bilia sa att
det inte var något allvarligt eftersom inga felkoder lagrats. Sålde bilen till mina
föräldrar strax där efter (inte av den anledningen :wink:). De kör lika försiktigt
med bilen som jag gjorde... om det nu ska spela nån roll i såna här sammanhang?
Nu har jag lånat min gamla pärla av dem ett par veckor, och har fått det där
meddelandet flera gånger. När jag får lite mer energi så ska jag försöka skriva
en insändare i nån bra motortidning, kanske Motor!? Ingen av er som gjort det
förresten...? Det behövs nog tyvärr att Volvo ställs mot väggen i såna här frågor.
Men det är ju löjligt att köpa en ny "premiumbil" (t ex V50) idag för mellan
200000 och 400000kr och få upp allvarliga säkerhetsvarningar på köpet. Oavsett
om standardgarantin gått ut så begriper jag inte att Volvo inte tar sitt ansvar, de
som alltid tjatat om sin säkerhet :wink:. Och är det bara "falska" varningar på displayen,
hur vet man då om det helt plötsligt faktiskt ÄR fel?

Så jävla trött på kapitalism och kortsiktighet, gäller inte bara Volvo tyvärr. Men ingen
vågar ju sticka ut i mängden tydligen.
av Perra53
#383448
Har nu varit inne med bilen 6 eller 7 gånger, börjar tappa räkningen, sedan problemet blev akut (röd varningstriangel) i slutet av november. Det är nu ett halvår sedan meddelandet dök upp första gången. Vid sista besöket hade de isär en hel del och felsökte, lade in ny mjukvara och provkörde länge. 3,5 veckor senare dök felmeddelandet upp på dislay igen. Skall in med bilen igen nästa vecka, de har ju inga delar på lager längre, för att byta bälteslås om det nu hjälper? Enda trösten är att Volvo står för kostnaden. Frågan är dock om inte bilarna börjar bli alltför avancerade. Jag fick göra 9 besök innan motorn gick riktigt när den var ny, till slut byttes bränslefilterkonsolen och sedan gick den (utan luft i dieseln). Bilen blir snart 3 år gammal, jag tror jag har haft den på verkstad 25 gånger sedan den köptes, det är nytt rekord för mig. Detta forum är till för Volvoägare, är det någon som har hört talas om någon biltillverkare som inte dras med dessa problem. Kan vara bra och veta för framtiden............
av jumu01
#383499
Perra53 vilken soppa du råkat ut för!
Var lämnar du in bilen, det verkar som kunskaperna hos mekanikerna är undermåttliga.
Att lämna i 6-7 ggr för samma poblem visar att något är fel på den verkstad du lämnar in bilen hos.
Sedan dom byte kontaktstycket så har inte problemet för mig återkommit!
av Perra53
#384758
Nu är felet äntligen åtgärdat. Kabeln till bälteslåset höger fram var felmonterad under stolen och därmed skadad, hade förmodligen jordat till stolsunderedet. Reparationerna gick på garanti - goodwill. Måste dock ge en eloge till verkstaden då dessa fel inte är lätta att hitta. Som teknikern sa, det räcker att röra vid kablage eller kontaktstycken, så försvinner felet utan att ha en aning om var det låg.
Om en månad åker jag utan "skyddsnät". Då blir bilen äldre än 3 år. Vågar jag ha den kvar? Lägger hellre pengarna på en nyare än att reparera den jag har bara för att den skall gå att använda.
av jaj
#384939
Garantitiden för "SRS" delajer är mer än två år tror det är fem år.

Jaj
av Okalettos
#395242
Frågade Bilia igår ang. förlängda garantier kring saker som har med säkerhet att göra. Svaret kom snabbt och blev: "Volvo har ingen sådan policy, Volvo räknar med att kunden är vaksam på eventuella felmeddelanden under garantitiden".
Tja, inte vet jag varför jag kör Volvo egentligen... 2 års nybilsgaranti är inte mycket att hurra för idag, och felmeddelanden som rör säkerhet (som Volvo har "tekniska rapporter" på till och med enligt Bilia) som man ska bekosta själv huruvida det föreligger något egentligt fel, eller om det bara är "felaktiga felmeddelanden". Suck!!
Det borde ingå en felkodsläsare/nollställare när man köper en ny Volvo med bara 2 års garanti :!:.
av jumu01
#395502
Trots det så fortsätter folk att köpa Volvo.
Det sistnämnda "Det borde ingå en felkodsläsare/nollställare när man köper en ny Volvo med bara 2 års garanti" är en mycket bra idé framför det till dom :lol: !

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]