NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
#416027
Jaha, då var det dags igen efter att åtgärdat felet i jan i år har denna förbannade lampa tänts igen känns just nu som att det skulle vara läge att sälja fanskapet! :evil:

Skall lämnas in 28/6 så får vi se vad som felar denna gången. :roll:
av jumu01
#422544
Eftert att som vanligt tagits in för att diagnostisera felet men inte åtgärdat så har det konstaterats att byte av styrenhet skall göras, ny tid om en månad framåt för att få det gjort.

Personligen tycker jag det är bedrövligt att man skal lämna in bilen för felsökning sedan ny tid för att åtgärda felet, här kan man säga en sak det var bättre förr då slapp man fara flera ggr framåt o tillbaka för fel som konstaterats!

Tydligen är det deras budget att handa reservdelar och som i slutändan drabbar kunderna med sämre service!
Användarvisningsbild
av Tomas88
#808360
Har precis monterat extraljus på bilen. (Volvo V50 D5 -08)
Använde Volvos monteringssats för detta vilket bla. innebär att man lossar handskfacket och kopplar in styrström.
Nu till saken. Efter min montering så lyser airbaglampan och en röd text lyser med nåt i stil med SRS airbag. Service erfordras.

- Har Lossat panelen på höger sida om handskfacket igen och kollat att kabeln för nyckelavstängning av airbag sitter i.
- Har även kollat att säkringar för airbag är hela.
- Lossat batteri i ca 5 minuter och satt tillbaka.
Inget av detta har förändrat något.
Någon som har en idé om vad felet kan vara?
Känns ju som att sannolikheten för att det har att göra med min extraljusinkoppling är väldigt stor.
Användarvisningsbild
av Eriksson85
#808377
Har du dubbelkollat att du kopplat in på rätt stift? Eller inte skadat någon kabel?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#808391
Mja. Extraljusen fungerar ju som de skall så jag antar att jag kopplat rätt.
Men jag har inte lossat hela handskfacket igen så jag kan se kablarna. Får kanske göra detta.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#808440
Kom att tänka på en sak.
Innan jag monterade tillbaka handskfacket och kabel för nyckelavstängning för airbag så ville jag testa att extraljusen fungerade.
Startade bilen då och fick felmeddelandet. Tänkte att det är ju bara för att kontakten dit inte sitter i. Men kan det vara så att det är något som lagrats i minnet och måste nollas av en dator?
Användarvisningsbild
av opA
#808454
Det kan vara så men de kan även vara så att meddelandet försvinner av sig själv efter några av och påstarter när bilen märker att problemet är löst.
Användarvisningsbild
av Vojje
#808457
Det var klantigt gjort, tyvärr. SRS felkod försvinner inte av sig självt. Det blir till att svänga förbi Göinge.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#808470
Det är så alltså!? Visste inte detta.
Att jag är en klant kan jag ta. Är problemet så lätt att fixa blir jag jätteglad. :)
Har ändå kört några starter.
Du är säker på detta Vojje?
Användarvisningsbild
av Vojje
#808473
Tomas88 skrev: Du är säker på detta Vojje?
så lyder i vart fall den info jag har. Bäst också att påpeka att jag inte kallade dig klant utan det var bara klantigt gjort i betydelsen obetänksamt.

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]