Sida 1 av 2
Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: ons 18 nov 2009, 22:46
av Feedan
Halloj!
Monterade på nya vinterhjulen förra veckan på min C30 flexifuel. Däcken är Bridgestone B Nordic 225/45/17"... Det är egentligen en dimension som ej finns med på etiketten gällande däcktryck osv. Har ni några erfarenheter?
Har väl hunnit åka cirka en tank bränsle på dom och hittills är jag mycket nöjd.
ECO-tryck på 205/50/17 ska vara 2.5 bar fram & bak. Höftade och tog även 2.5 bar runt om på 225:orna. Är det rimligt att åka med?
Anledningen frånsett utseendet till valet av 17" däck är att jag inbillar mig bättre riktningsstabilitet och styrrespons med dessa.
Tack på förhand!
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: ons 18 nov 2009, 22:49
av XC90_Executive
Jag hade lagt i minst 2,8.
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: ons 18 nov 2009, 23:07
av Feedan
XC90_Executive skrev:Jag hade lagt i minst 2,8.
Oj! Tycker att det låter väldigt högt på en bil av denna vikt. Vägde den med mig som förare vilket då var 1370 kg. Vad är för- nackdelar med det höga lufttrycket tro?
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: tor 19 nov 2009, 01:01
av ThomasT
Feedan skrev:Oj! Tycker att det låter väldigt högt på en bil av denna vikt. Vägde den med mig som förare vilket då var 1370 kg. Vad är för- nackdelar med det höga lufttrycket tro?
Rullar lättare, är stötigare, bullrar mer, sämre fäste.
.
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: tor 19 nov 2009, 01:11
av XC90_Executive
Lägre förbrukning, lägre slitage, bättre grepp i kurvorna, styr in bättre. Prova att slänga i 2,8 runt om och känn skillnaden! Gillar du inte det så är det ju bara att släppa ut till 2,5 igen...
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: tor 19 nov 2009, 07:58
av Feedan
XC90_Executive skrev:Lägre förbrukning, lägre slitage, bättre grepp i kurvorna, styr in bättre. Prova att slänga i 2,8 runt om och känn skillnaden! Gillar du inte det så är det ju bara att släppa ut till 2,5 igen...
Som talare ovan beskrev det är det stötigare (förstås), bättre styrrespons osv. Väggreppet blir dock försämrat - frågan är, hur mycket? Dagens däck är väl inte lika känsliga som förr med för högt lufttryck att det ser ut som slitbanan bara har vägkontakt i mitten av däcket. :lol:
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: tor 19 nov 2009, 11:05
av XC90_Executive
Väggreppet rakt fram på snö kanske blir försämrat något. Men jag tror det blir bättre grepp i kurvorna! På blöt/torr asfalt tycker jag absolut att det blir bättre grepp med lite mer luft. Jag gillar inte den "degiga" känslan när man har lite luft i.
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: tor 19 nov 2009, 11:07
av ThomasT
Feedan skrev:Som talare ovan beskrev det är det stötigare (förstås), bättre styrrespons osv. Väggreppet blir dock försämrat - frågan är, hur mycket? Dagens däck är väl inte lika känsliga som förr med för högt lufttryck att det ser ut som slitbanan bara har vägkontakt i mitten av däcket. :lol:
Moderna däck är betydligt styvare än gamla, så det är sällan man får konstiga slitmönster av för högt/lågt lufttryck.
.
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: tor 19 nov 2009, 16:51
av Pippolei
Jag har alltid kört med 2.9-3.1 bar i både sommar och vinterdäcken på min v50 och det är marginellt bullrigare men mycket bättre styr-respons, väggrepp, mer lätt rullat,(mindre slitage enligt tidningar).
Så jag tycker fördelarna klart överväger nackdelarna
Re: Lufttryck vinterdäck 225/45/17
Postat: tor 19 nov 2009, 17:33
av ThomasT
Pippolei skrev:Jag har alltid kört med 2.9-3.1 bar i både sommar och vinterdäcken på min v50 och det är marginellt bullrigare men mycket bättre styr-respons, väggrepp, mer lätt rullat,(mindre slitage enligt tidningar).
Så jag tycker fördelarna klart överväger nackdelarna
Hur mycket mer grepp tror du att du får, och hur har du mätt upp det?
.