Sida 1 av 3

Xenon till helljus

Postat: fre 02 okt 2009, 17:18
av carlan1989
Hej
jag har en volvo v50 2.4 06
Jag har köpt ett kit xenon konvertering till helljuset.(har bi xenon på halvljuset)
Är där någon som konverterat helljusen på en sådan bil och vet om det funkar utan problem?

Re: Xenon till helljus

Postat: fre 02 okt 2009, 18:09
av rosenlorden
Det ska inte vara några problem, det är ju inte canbus övervakat heller så det är ju en fördel också om man är orolig för att det ska "påverka" det systemet..
Helt godkänt av SBP också 8) Men jag är inte säker på om Andreas_lofgren har godkänt det. Så kolla först med honom :lol: :lol: ( Obs ironi :wink: )

Sen kan man ju alltid diskutera varför man vill ha xenon på helljus då det ofta ger sämre ljusutbyte än bra halogen strålkastare. Och den ofrånkomliga fördröjningen vid första påslaget. Men det är ju en annan fråga det 8)

Re: Xenon till helljus

Postat: fre 02 okt 2009, 21:05
av aka06iah
"Men jag är inte säker på om Andreas_lofgren har godkänt det."

Hehe, ovan nämnda filur har med sina inlägg flera gånger givit mig roliga stunder. Jag ser redan fram emot nästa gång!!! All cred!

Re: Xenon till helljus

Postat: fre 02 okt 2009, 21:40
av Titaniumgrå
Har en MY10 som jag i veckan konverterat helljuset på och det var inga problem. Tycker dock att det lyser lite lågt men vet ej om det går att ställa in.
Jag har 50w 5000K. :lol:

Re: Xenon till helljus

Postat: fre 02 okt 2009, 22:04
av Eriksson85
Jag har konverterat på min -06:a och det är inga problem alls.
För att få bra ljus så rekommenderar jag 4300k. eller 6000k. Dock så slår det inte vad extraljus åstakommer, har även konverterat Hella 3003 lyktor, och det är en enorm skillnad.

Re: Xenon till helljus

Postat: fre 02 okt 2009, 23:50
av dieselputte
Se följande tråd först och sen är det upp till dig om du vill ta risken att blåsa torkarmotorn

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=43113

Jag avråder er att göra detta då ni troligen förr eller senare kommer att drabbas av havererad vindrutetorkarmotor. Hände mig 8 månader efter jag konverterade mina helljus med Xenonkungens 50 W kit. Vindrutetorkaren fick fnatt då jag slog på helljuset förra helgen. Ballasterna från Kina är så dåligt avstörda så de spänningsspikar som bildas vid tillslag slår troligen förr eller senare ut Canbus kommunikationen till torkarmotorn (Fråga mig inte hur det sker eftersom helljuset inte är Canbus övervakat, men en gemensam nämnare är xenonkonvertering) och när det väl sker så är det bara att byta torkarmotor, jag lät Volvo göra det då 1245 kr + beg motor 850. Detta fenomen har även drabbat andra bilar (Audi, VW ) som har Bosch torkarmotor med Canbus

Har orginal bixenon på bilen och det blev ju mycket starkt helljus med extra xenon på, grymt när det är snö, men nu när jag bytt tillbaka till halogen så tycker jag att man får en bättre ljusbild.

Re: Xenon till helljus

Postat: lör 03 okt 2009, 00:15
av Lövet
Helljus är naturligtvis inte några problem att konvertera, vare sig vid besiktning eller av hänsyn till andra trafikanter.

Att folk inte fattar att en xenonlampa inte konstruktionmässigt fungerar i en halogenreflektor för halvljuset kan jag inte hjälpa.

Re: Xenon till helljus

Postat: lör 03 okt 2009, 01:29
av S40T5N
dieselputte skrev:Se följande tråd först och sen är det upp till dig om du vill ta risken att blåsa torkarmotorn

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=43113

Jag avråder er att göra detta då ni troligen förr eller senare kommer att drabbas av havererad vindrutetorkarmotor. Hände mig 8 månader efter jag konverterade mina helljus med Xenonkungens 50 W kit. Vindrutetorkaren fick fnatt då jag slog på helljuset förra helgen. Ballasterna från Kina är så dåligt avstörda så de spänningsspikar som bildas vid tillslag slår troligen förr eller senare ut Canbus kommunikationen till torkarmotorn (Fråga mig inte hur det sker eftersom helljuset inte är Canbus övervakat, men en gemensam nämnare är xenonkonvertering) och när det väl sker så är det bara att byta torkarmotor, jag lät Volvo göra det då 1245 kr + beg motor 850. Detta fenomen har även drabbat andra bilar (Audi, VW ) som har Bosch torkarmotor med Canbus

Har orginal bixenon på bilen och det blev ju mycket starkt helljus med extra xenon på, grymt när det är snö, men nu när jag bytt tillbaka till halogen så tycker jag att man får en bättre ljusbild.
Jag fick med en havererad torkarmotor. 1000 spänn på skroten och ca 1 timma att byta den. Sen ut med xenonljusen och in med halogen igen, satsa på extraljus istället är mitt tips.

Re: Xenon till helljus

Postat: lör 03 okt 2009, 01:40
av Severin
dieselputte skrev:Se följande tråd först och sen är det upp till dig om du vill ta risken att blåsa torkarmotorn
Från vilken årsmodell gäller ev detta? Jag har nån form av can i min men inte den typ som ni pratar om

Re: Xenon till helljus

Postat: lör 03 okt 2009, 09:14
av dieselputte
Det är samma system i alla V50 , jag ersatte min trasiga torkarmotor (2.0D -06) med en från en skrotad -04.

Att montera extraljus med xenon kanske är säkrare, men det kan ju hända att dålig ballast i extraljus också kan slå ut Canbus i torkarmotorn. Såg att det finns avstörning att köpa till ballasterna nu. Frågan är ju om de tar bort tändspiken. Jag kör tillsvidare med halogen i helljuset och satsar ev på xenonextraljus när jag vet säkert att dessa inte kan skada torkarmotorn.