Sida 1 av 1
Nollställa automatlåda till V50 T5 AWD
Postat: tis 22 sep 2009, 21:56
av vzjrqm
Hej,
Min frus V50 -08 växlar upp väldigt sent, dvs drar på växlarna.
Jag undrar om det finns något sätt att nollställa automatlådans körprofil, antar att den är adaptiv och lär sig förarens körmönster. Det finns en sådan funktion för BMW och antar att det finns även för Volvo, men hur gör man för att nolla automatlådan?
Om det inte går, finns det någon ny mjukvara till växellådan och hur kollar jag vilken version som jag har?
Tacksam för all hjälp.
Hälsningar Björn
Re: Nollställa automatlåda till V50 T5 AWD
Postat: fre 02 okt 2009, 21:02
av ABY
Koppla ur batteriet i säg 30 min?
Re: Nollställa automatlåda till V50 T5 AWD
Postat: sön 04 okt 2009, 22:25
av XC90_Executive
Man kan nolla adaptionen. Det går att göra på en Volvoverkstad.
Re: Nollställa automatlåda till V50 T5 AWD
Postat: mån 05 okt 2009, 09:49
av Lövet
Koppla ur batteriet funkar också. Det finns en nyare programvara till bilen om den inte är uppdaterad sedan -05. Jag fick min låda uppdaterad för några månader sedan och lådan växlar betydligt smartare efter det.
Sedan kan jag inte låta bli att undra vem som använt bilen och förstört körprofilen?

Re: Nollställa automatlåda till V50 T5 AWD
Postat: mån 05 okt 2009, 11:14
av StringerBell
Körprofiler på det sätt som beskrivs här (jag har inte satt mig in i det) är enligt min mening helt puckat från början. Den utgår inte bara från en-bil-en-förare utan också från att man kör på ett och endast ett sätt hela tiden, annars ryker profilen. Om en låda skall försöka sig på att tänka överhuvudtaget, skall den lägga krutet på att anpassa sig till hur jag kör efter senaste start. Jag kan tänka mig att jag i ett fall av fem har bråttom och gärna ser att lådan är lite mera nedväxlingsvillig, men annars kör jag som jag alltid gör - återhållet. Detta skall lådan lära sig de första minuterna. Hur jag eller min fru kört tidigare skall inte ha någon betydelse alls.
De enda som har användning av funktionen är väl de som kör med blyfot - det är väl de som är mest konsekventa med sin körning. Vi laid-back'a typer kommer aldrig ifrån att vi ibland måste ha bråttom. Lösningen är förstås en knapp med sportläge.
Sedan är det ju så - för att kommentera det konkreta falllet - att en låda aldrig skall dra på växlarna överhuvudtaget. Enda anledning till att dra på växlarna är om man vill har kraftig acceleration. Om en låda drar ut på växlarna vid måttligt gaspådrag är det något fel på grundprogrammeringen.