Sida 1 av 1

Vad kan man anta att verkstan kollar på?

Postat: mån 21 sep 2009, 13:56
av Pezzen
Hej!

Jag har en S40N -04 2,4. I torsdags (17/9) var den inne på 8000 service och eftersom det är dags att besiktiga så gjorde jag dem uppmärksamma på det, om det nu skulle vara något, så att jag slapp åka till bilprovningen "i onödan". Inga anmärkningar annat än dåligt mönster, som jag redan var medveten om.

Döm om min förvåning när jag på besiktningen idag (21/9) får nedslag på hjullager höger fram och man ber mig komma tillbaka inom en månad.

Är inte det något som verkstaden borde kunna gjort mig uppmärksam på, eller ska man inte räkna med att de överhuvudtaget bryr sig om att kolla mer än de måste? Jag vill ha lite åsikter och input från er på fötterna innan jag ringer och undrar vad de håller på med.

Re: Vad kan man anta att verkstan kollar på?

Postat: mån 21 sep 2009, 14:49
av LasseRe
För några år sen (och kanske fortfarande) så erbjöd många märkesverkstäder en genomgång inför besiktningen för ca 300:- Då gjorde de en komplett genomgång av allt som bilbesiktningen sen kollar och erbjöd sig att fixa eventuella fel till gängse pris. Sen garanterade verkstan att bilen skulle gå igenom. Annars skulle de åtgärda nedslagen utan kostnad. Det här gjorde de för att få bättre statistik hos bilprovningen.

Jag tror inte verkstan brukar kolla sånt som hjullager om man inte specifikt ber dom. En bilservice handlar ju mest om motorn, medan bilbesikningen mest handlar om säkerhetsaspekter.

Sen kan en märkesverkstad släcka din anmärkning, i samband med att du byter hjullagret. Du behöver alltså inte åka tillbaka till bilprovningen.

Re: Vad kan man anta att verkstan kollar på?

Postat: mån 21 sep 2009, 22:37
av gooose
Vad står det på ditt service protokoll som du fick efter att du servat bilen ?
finns det någon kontrollpunkt om hjullager ?
om det gör det så tycker jag att du skall fråga dom som servade bilen om detta
Det är liksom det som är poängen med service Bekymmersfritt bilägande

Sedan kan det vara så att detta ingår i någon större och mer omfattande service som inte var lika ekonomiskt rätt så att en lite enklare service rekommenderades i ditt fall

Ingen verkstad vill uppfattas som "dyr" och erbjuder ofta en enklare service för att vara "billigast"
Allt för att få kunder och ett ryckte om att vara populär/billig

och då kan detta som du råkat ut för inträffa

//Goose