Sida 1 av 2
V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: tis 18 aug 2009, 17:34
av spaceuser
Hej!
Har haft min V50 D5 (07:a) i en månad och jag trivs totalt sett jättebra med bilen. Det som retar mig en aning är att automatlådan har fel växel i när jag kör sakta, typ under 50 km/h och släper gasen för att sedan gasa igen, vilket ofta leder till en mindre knyck, då den inte vet vilken växel den bör använda. Bättre vore om den kunde återgå till samma högre växel som innan jag släppte gasen, och därefter göra valet om den behöver växla ned.
Jag provkörde en V70 D5 med automat och BSR:s PPC trim och där upplevde jag lådan som mer aktiv, och hela bilen som otroligt härlig att köra. Vilket bottendrag!!! Nu är det ju inte samma låda i dessa två modeller och därför undrar jag om någon har en V50 D5 med automat och BSR trim och hur lådan upplevs efter detta. Jag har tänkt att sätta i BSR:s trim framöver när jag sålt min gamla trotjänare, en 945 Turbo -93.
Tacksam för synpunkter
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: tis 18 aug 2009, 20:16
av ~Kalle~
Trim är inte att rekommendera eftersom vridet redan är strypt från fabrik för att skona lådan (automat) Det är 350Nm istället för 400Nm som det är i den manuella varianten. Vad var det för årsmodell på V70in du provkörde?
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: tis 18 aug 2009, 20:27
av spaceuser
Apropå V70 jag provade, så var det en av årmodell 2007 som jag provade.
Angående vridmomentet för V50 med D5 motorn så är BSR:s trim så utformat att det inte ska skada lådan, enligt deras egen info.
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: tis 18 aug 2009, 20:38
av ~Kalle~
Frågan är om inte 72nm märks på lådan.. Men men man får väl tro på vad BSR säger :)
Det är väl bara köra på isåfall, om inte Volvo har en uppgradering till lådan tro?
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: tis 18 aug 2009, 20:53
av spaceuser
Precis, tänkte först kolla just om en uppgradering av styrprogrammet till lådan ev finns innan jag gör annat, och även kolla om BSR:s program gör något åt lådans styrprogram samtidigt. Det är ju egentligen inte kraft som saknas, utan mer att jag gillade den snabba responsen som erhölls i V70 exemplet, och en anledning till min fråga här i forumet om erfarenhet finns.
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: tis 18 aug 2009, 22:45
av StringerBell
spaceuser skrev:Hej!
Har haft min V50 D5 (07:a) i en månad och jag trivs totalt sett jättebra med bilen. Det som retar mig en aning är att automatlådan har fel växel i när jag kör sakta, typ under 50 km/h och släper gasen för att sedan gasa igen, vilket ofta leder till en mindre knyck, då den inte vet vilken växel den bör använda. Bättre vore om den kunde återgå till samma högre växel som innan jag släppte gasen, och därefter göra valet om den behöver växla ned.
Jag provkörde en V70 D5 med automat och BSR:s PPC trim och där upplevde jag lådan som mer aktiv, och hela bilen som otroligt härlig att köra. Vilket bottendrag!!! Nu är det ju inte samma låda i dessa två modeller och därför undrar jag om någon har en V50 D5 med automat och BSR trim och hur lådan upplevs efter detta. Jag har tänkt att sätta i BSR:s trim framöver när jag sålt min gamla trotjänare, en 945 Turbo -93.
Tacksam för synpunkter
Vad menar du med att V70/D5 lådan upplevdes "mer aktiv". Är det inte en mindre aktiv låda du efterlyser? V50/D5/Geartronic gör precis som du beskriver - vid "ny" gas (även en lätt sådan) lägger den sig ofta vid c:a 2000 för att sedan falla ned till 1200-1500 (med lock-up) när lådan "förstår" att du vill fortsätta köra lugnt. Jag har dock aldrig upplevt detta växlingsbeteende som ryckigt eller på annat sätt störande. Vill man köra riktigt optimalt och utnyttja vridet får man välja en manuell låda. Det är inte så kul heller med en automatlåda som man måste kick-down'a till lägre växel. Jag tycker att geartronic-lådan använder vridet i rätt hög grad ändå. I halv-branta uppförsbackar ligger den gärna och pressar på 1500 istället för att växla ned.
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: ons 19 aug 2009, 08:59
av spaceuser
Det jag menade med "aktiv" var att jag upplevde att bilen svarade direkt utan fördröjning, medans min egen V50 kräver lite mera tryck på gaspedalen innan den reagerar. Nu menar jag normala eller kanske rent av lugnare accellerationer. Ett fenomen som gör detta tydligt är när man t ex står i en trafikerad rondell och väntar på sin tur och när den kommer så gasar man till för att komma iväg snabbt och inte hindra de som kommer från vänster, och då kan fördröjningen ge effekten att du "skuttar" iväg, kanske t o m så kraftigt att du nästan hamnar i bakluckan på framförvarande bil i rondellen . Jag är inte intresserad av en låda som ska växla upp och ned hela tiden, det som många kallar för "sportigt", utan mer av att den utnyttjar motorns högre vridmoment, som en diesel dessutom är bra på. Jag hoppas jag gav en bild av hur jag menar.
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: ons 19 aug 2009, 18:30
av Pippolei
Jag håller med helt på att Automatlådan är lite sen på att reagera vid lätt gas.
Detta märks väldigt tydligt när man står stilla vid en rondell lr korsning.
Visst lär man sig att köra efter hur lådan arbetar men att behöva gasa 2-3 sekunder innan man kommer iväg är i min mening lite väl slött.(detta även om motorn är varm)
Jag kör en v50 T5 om det spelar någon roll.
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: ons 19 aug 2009, 19:04
av StringerBell
Jag känner inte igen beskrivningen riktigt på just V50/D5/Geartronic, däremot känner jag igen den där fördröjningseffekten på en BMW 320/Steptronic jag kör regelbundet.
Skall jag vara ärlig begriper jag mig inte riktigt på någon av alla moderna [infoga-namn-här]-tronic lådor. Föredrar egentligen den gamla klassiska konstruktionen som faktiskt inte var speciellt mycket törstigare heller. Men den Geartronic jag har tycker jag är helt OK, även om stegningen är lite märklig. En del växlar för nära varandra, andra för långt.
Re: V50 D5 (automatlåda) med BSR PPC
Postat: lör 29 aug 2009, 13:57
av äktavolvobög
HEJ
KOLLA ATT DU HAR DEN SENASTE PROGRAMVARAN FRÅN VOLVO, MAN KAN ÅKA IN OCH BE DOM TRYCKA I DEN HELT GRATIS , DET ÄR JU BARA EN UPPGRADERING SÅ AT LÅDAN OCKSÅ FÅR DENMJUKVARAN DEN SK AHA,, SEN ÄR DET SÅ ATT PÅ V70II JOBBAR LÅDAN EFTER HUR DU KÖR, DEN VÄNJER SIG LIKSOM "AGGRESIV KÖRNING" ELLER KÄRRING KÖRNING, SÅ DET ÄR BARA TESTA,