Sida 1 av 1
2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: tis 11 aug 2009, 15:07
av Lövet
Min bil var ståendes en längre tid under förra året och indikerar nu för service trots att bilen bara gått 400 mil. Tänkte göra ett oljebyte själv då och har då ett par snabba frågor innan jag åker till GDS hallen:
- Vilken dimension är det på oljepluggen? Dvs, klarar jag mig med "normala" hylsnycklar?
- Hur hårt ska man dra locket till oljefilterkoppen? Har aldrig haft bil med insatsfilter förr och vanliga oljefilter ska ju smörjas med olja och bara dras med handkraft. Tänkte om det är några liknande hemligheter med insatsfilter?
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: tis 11 aug 2009, 17:24
av Heden
Hade inte BMW:n insatsfilter? Min M54 motor hade det iaf. och på den skulle man dra locket ~25 nm om jag minns rätt.
Kan inte tänka mig att oljepluggen skulle vara av någon speciell sort, mao. normal hylsnyckelsats borde räcka :)
/ Niclas
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: tis 11 aug 2009, 20:03
av Lövet
Servade aldrig BMWn själv
Såg idag att det var trångt som f-n kring oljefiltret. Hoppas jag har någon slags ledad förlängare någonstans i lådorna. Annars kanske det hela skiter sig ändå. Jag gör nog ett försök iaf.
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: tor 13 aug 2009, 02:32
av olindh
Jag kikade lite i Vadis och fann följande:
Du ska byta ut o-ringen mot en ny och olja in denna. Oljefiltret ska dras åt med 35 nm.
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: tor 13 aug 2009, 12:33
av Lövet
olindh skrev:Jag kikade lite i Vadis och fann följande:
Du ska byta ut o-ringen mot en ny och olja in denna. Oljefiltret ska dras åt med 35 nm.
Stort tack lindh!
Om det finns något mer som man absolut bör tänka på så får ni gärna skriva det också.
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: tor 13 aug 2009, 17:24
av olindh
Om du har turbomotorn så verkar det som att du måste montera bort insuget för att kunna komma åt oljefiltret. Kan detta stämma?
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: fre 14 aug 2009, 12:24
av C.W.
Det förenklar att montera bort insuget/inlopskanalen...sitter dock bara med två skruvar.
Sen är det lite knöligt att komma åt, då främst (35mm tror jag det var) hylsan tar i blocket. prova med en ledad ledstång som du kan vinkla.
Kommer inte ihåg oljepluggens dimension men kan kolla upp i Haynes när jag kommer hem.
För att ta bort oljepluggen så måste du demontera skyddsplasten under motorummet.
När du ändå håller på så byt luftfiltret ochså.
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: fre 14 aug 2009, 23:50
av allan
Ta med dig en 36mm hylsa för att lossa oljefilterkoppen, det underlättar.
Till oljepluggen klarar du dig med "normala" hylsnycklar
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: lör 15 aug 2009, 02:48
av eccy243
Vill minnas att det är 17 mm på oljepluggen. Men det kan vara 13 mm också. Eller är det bara på Ford-motorerna? Ta loss inloppskanalen (sitter med 2 st 12 mm skruvar), så kommer du åt filtret lättare.
Re: 2 snabba frågor inför oljebyte S40N T5
Postat: fre 21 aug 2009, 09:48
av Lövet
Tack för tipsen. Jo det där insuget sitter verkligen rakt ovanför oljefiltret när jag tittar efter.