NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stenfors
#372364
Nej, det finns ingen dokumentation hur man ska göra, men jag kan lägga ut en bild som visar var du ska börja. Det kan ta någon dag dock. Det tar högst en timme att rengöra ventilen själv. Problemet kan vara att komma åt alla skruvar.
av Gino
#372510
jumu01 skrev:
Stenfors skrev:Kan meddela att EGR-ventilen gick bra att rengöra själv, utan att ens ta bort den! Det går att ta bort röret som leder avgaserna tillbaka till motorn via EGR:en och använda dieselrengöring samtidigt som man vrider på magneten som styr ventilen. För att komma åt magneten tar man bort locket där styrningskontakten sitter fast. Den går knappt att vrida på när ventilen har koksat igen.
Det låter ju enkelt med din beskrivning men finns det några illusterade bilder på manövern i någon verkstadshandbok eller på nätet?

Känns ju lite tokigt att lägga ut 2000 kr i självrisk då det kan göras själv, hur lång tidsrymd tar hela manövern, är det mycket som måste rensas undan innan man har helt fri insyn för arbetet?

Gino hur långt hade din bil hunnit rulla då EGR-ventilen la av?
Tokigt å lägga ut 2000:- ??? Why ?, Det kostade ju 5000:- med arbete.
Men visst kan du köpa en EGR själv för 2300:- men hur programmerar du om ECM ? Själv oxå ?

7500 mil

Precis över 5 år gammal så ej emissionsgaranti.
av jumu01
#372781
Tanken med mitt inlägg var inte att byta ERG-ventilen utan som "Stenfors" tog upp att den kunde rengöras själv, om det inte föreligger stort arbete så är det väl inbesparade pengar.

Men om detta nu skulle vara omöjligt att göras själv eller att produkten är sönder så skulle jag också slanta upp 2000 kr i självrisk utan att knorra! :-)-)
av Stenfors
#372932
Jumu, märker du att din bil har igentäppt EGR-ventil? Det är ju inte nödvändigt att rengöra den om du inte har problem med bilen. Min blev ju kraftlös och stannade helt ibland + att den gick i "limp home mode" några gånger innan jag kopplade ur ventilen.
av jumu01
#373078
Nej inte än, men bra tips brukar jag printa ut och spara så man kan plocka fram dem då det är dags, som ditt tips Stenfors!

På tidigare bilar så har jag fått byta den två ggr.
Ett annat problem brukar ju vara luftmassemätaren! (på VAG bilar får dessa alltid bytas ut, inte om utan när)
av Gino
#373579
Stenfors skrev:Kan meddela att EGR-ventilen gick bra att rengöra själv, utan att ens ta bort den! Det går att ta bort röret som leder avgaserna tillbaka till motorn via EGR:en och använda dieselrengöring samtidigt som man vrider på magneten som styr ventilen. För att komma åt magneten tar man bort locket där styrningskontakten sitter fast. Den går knappt att vrida på när ventilen har koksat igen.

Kan du ta en foto å lägga ut på EGR ?

Vart locket är någonstans i bilen.
Tänkte testa å koppla ut den oxå =)

Se om bränsle förbrukningen går ner.
Nån skrev ju tvärtom, att EGR sänker förbrukningen =)
av Stenfors
#374515
https://drive.google.com/file/d/0BxYvo3 ... Rq7YAcgQWw


Hej igen!
Här kommer en bild på hur det går att rengöra EGR-ventilen på egen hand på Volvo V50/S40 2.0d

1. (Pilarna visar skruvar som ska tas bort) Aluminiumröret som leder tillbaka avgaserna till motorn måste avlägsnas. Det behövs en hel del bra verktyg med leder för att komma åt alla skruvar. Skruvarna har torx-huvud. Den gula pilen längst till höger visar hålet var EGR-ventilen öppnas och stängs - det är här den sotar fast, och här ska alltså dieselrengöringen sprutas in när ni rengör.

2. Den gröna ovalen visar locket till egr-ventilens magnet. Det här locket ska öppnas för att man ska kunna röra på ventilen under rengöringen. Under locket sitter en rund magnet som det går att vrida på. Vrid och spruta rengöring i hålet (gul pil till höger) ända tills magneten rör sig friktionsfritt. Det märks tydligt när den är färdigt rengjord.

3. Den rosa rektangeln visar var kontakten till EGR-ventilens styrenhet sitter. Vill man koppla bort EGR-ventilen är det bara att dra ur kontakten. Jag fick inget felmeddelande på displayen, men det kan bero på att jag hann uppdatera mjukvaran till EGR-ventilen hos Volvo innan jag testade att ta ur kontakten. Men det är bara att pröva. Får ni felmeddelande så sätt tillbaka kontakten och rengör ventilen.

Hoppas det här hjälper. Jag vet inte hur ofta man måste rengöra ventilen, men det lär ju märkas när det är dags! Hur som helst är det billigare än att köpa ny ventil och är klart på mindre än en timme! :)
Senast redigerad av 4 Stenfors, redigerad totalt 0 gång.

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]