NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S40NT5MY05
#305889
Läste att det fanns några som råkat ut för att torkarna startat helt plötsligt i full fart sedan låg fart sedan i intervall för att därefter sluta fungera helt. Detta hände mig i söndags och felkoden heter CEM-DD30 alltså fel på komunikationen med VVM (eller var det VMM?) Ja kontentan är att jag får köpa nu motor, var på Brandt i detta ändamål men de säljer bara motor med hela länkaget för 2400:-
Såg att disskutionen tidigare här har varit att ett samband med haveriet ska vara att man efterkonverterat till xenonljus. Detta får inte jag ihop, jag har kört dryga månaden nu med efterkonverterade xenonljus, borde det om det finns ett samband inte ha hänt direkt efter installation att motorn går sönder? Är det ens samma system det ligger på? Skulle vara kul att få höra lite av era erfarenheter kring detta.
Har beställt en beggad torkarmotor på nätet för 800 pix så vi får se om den med rasar.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#305907
Inte för att det ger dig svar på din fråga, men jag har kört med efterkonverterade xenonljus i över ett års tid med lampor från xenonkungen utan några problem. Aldrig hört talas om att det skulle kunna påverka vindrutetorkarna.
av dieselputte
#325365
Xenonkonverterade mina V50 heljus med Xenonkungens kit februari 2009 vilket har funkat bra tills i lördags då vindrutetorkaren helt plötsligt startade på maxfart när jag slog på helljuset. Det gick inte att påverka vindrutetorkaren via reglaget så jag tog ur startnyckeln men den fortsatte ändå på fullfart. Det enda sättet att få stopp var att ta bort säkringen och sen dess funkar inte vindrutetorkaren....Har samma felkod som tidigare inlägg.

Ni som haft detta fel, lyckades ni fixa detta genom att byta torkarmotorn?

Enligt Volvo så är det ytterst ovanligt med havererad torkarmotor så jag är helt övertygat att det är Xenon kittet som är orsaken. Så nu är man back to basics med halogenlampa.....
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#325388
Oj då, jag håller tummarna här för att torkarna inte ska lägga av då :-O)
Jag har fortfarande svårt att se hur xenon konverteringen skulle kunna påverka vindrutetorkarna, men inom bilel är ju det mesta omöjliga möjligt har man genom tiden erfarit!
Det skulle kanske vara om ballasterna avger värme / magnetfält (känns långsökt som fan men..) Eller om canbus (effektmotstånd helt enkelt bara?) skulle kunna påverka?

Äh fan va omöjligt det känns! Jag tror fortfarande på att det är ren o skär otur ni båda har haft och att ni båda xenonkonverterat + fått rasade torkare är en slump bara... Eller, hmm ??:-/ ??:-/
Användarvisningsbild
av Doffen
#325403
Problemet med ettermontering av Xenon er at de kan forstyrre CAN bus nettverket i bilen, og vinduspusserene styres via CAN. Har hørt om flere som har fådd havarert vinduspusser motoren etter ettermontering av xenon. Men trenger ikke skje med en gang.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#325412
Okej, tack för svaret. Jag vet inte själv hur CAN systemet fungerade riktigt men det var visst lite mer avancerat än ett "effektmotstånd" bara :roll: .. Jag ska själv maila Xenonkungen och upplysa dem om detta och se vad dom har att säga i detta ärende. Sen måste jag bara säga att jag föll pladask för ordet vinduspusserene direkt! Det var ett av dom gulligaste orden jag sett :wink:
Användarvisningsbild
av Doffen
#325457
Nå sier han ingenting om han ettermonterte xenon i nærlysene eller langlysene (halvljus / helljus) om noen lurte. Men en kamerat monterte xenon kit på langlysene på sin Grandis, og der havarerte styreenheten til SRS systemet. Men fikk det da på garanti da det er omentrent umulig å bevise noe som helst
av dieselputte
#326207
Torkarmotor utbytt och Xenon helljus kittet till soptippen. Har hört mer från olika håll om ballasternas usla kvalitet, dom håller ju bra, men otroligt dålig avstörning på 12 volts sidan, speciellt vid tillslag av xenon ljuset. Till er som efterkonverterat era helljus till xenon rekommenderas starkt att byta tillbaka till halogen innan det är för sent med en massa onödiga kostnader som följd.
av Feedan
#326217
rosenlorden skrev:Inte för att det ger dig svar på din fråga, men jag har kört med efterkonverterade xenonljus i över ett års tid med lampor från xenonkungen utan några problem. Aldrig hört talas om att det skulle kunna påverka vindrutetorkarna.
Kan informera att samma problem finns inom minst Volkswagen & Audi med havererade torkarmotorer vid eftermontering av "kina xenon".

Bättre att beställa bilen med xenon från början som är godkänt, lämnar god ljusbild och inga problem med bländande ljus. :)
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]