Sida 1 av 2
V50 2,0d Turbobyte
Postat: mån 20 jul 2009, 16:37
av Ljusbusen
Hejsan nu har min bil tackat för sig för en tid framöver. Motorlampan tändes och bilen blev kraftlös när motorlampan tändes. Bilen bärgades idag till verkstaden och bärgaren sa att det förmodligen var dags för en ny turbo... med tanke på att det rök från bilen när den kördes upp på bärgningsbilen. Är det någon som vet vad detta kan landa på och om detta är ett vanligt problem på min -06:a.
/ Andreas
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: mån 20 jul 2009, 16:57
av #27
Inte svar på dina frågor men hur långt har den gått??
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: mån 20 jul 2009, 18:31
av Doffen
Er ikke noe jeg har hørt at har vært ett problem. Men nå er det slik at feilvare forekommer. Men mye kommer ann på hvordan motoren kjøres. En turbomotor skal man være snill med når den er kald og når man stopper den etter hard kjøring:)
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: tis 21 jul 2009, 12:04
av osth
Om turbon packar ihop måste det inte nödvändigtvis krävas ett byte av hela turbon, t.ex. kan vakuumstryningen (som jag gissar att 2.0d också har) ha hoppat av eller dylikt... men att den ryker låter ju inte bra. Hoppas det ordnar sig...
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: tor 23 jul 2009, 23:31
av WSAB
Kanske maskinskadeförsäkringen gäller?
Många med turbobilar vet inte hur man stänger av dom heller. En orsak till många haverier.
En turbobil bör alltid gå kanske en halvminut på tomgång så turbon "varvar ner" innnan man vrider av tändningsnyckeln.
Vaför då undrar nån kanske? Jo turbon snor ju med kanske 30-40000 rpm till och med ännu högre när man gasat på lite och om man då vrider av nyckeln så kommer ju oljetrycket att försvinna och det sliter rätt bra på lagren.
När oljan slutar cirkulera runt lagren så kan oljan "koksa" på grund av den höga värmen, men det problemet minskade när turboaggregaten blev vattenkylda samtidigt som oljorna också blivit bättre.
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: fre 24 jul 2009, 14:42
av osth
WSAB skrev:En turbobil bör alltid gå kanske en halvminut på tomgång så turbon "varvar ner" innnan man vrider av tändningsnyckeln.
Vaför då undrar nån kanske? Jo turbon snor ju med kanske 30-40000 rpm till och med ännu högre när man gasat på lite och om man då vrider av nyckeln så kommer ju oljetrycket att försvinna och det sliter rätt bra på lagren.
När oljan slutar cirkulera runt lagren så kan oljan "koksa" på grund av den höga värmen, men det problemet minskade när turboaggregaten blev vattenkylda samtidigt som oljorna också blivit bättre.
Fick höra detta när jag lärde mig köra bandvagn i lumpen med gamla MB-dieslar från sent 70-tal, är det verkligen allmängiltigt även för nyare motorer? Är oljepumparna normalt mekaniska idag eller finns det elektriska pumpar eller andra lösningar på denna fråga? Jag gissar att dom flesta bara stänger av sin bil direkt efter körning och om det var ett stort problem borde det "väl" åtgärdats nu för tiden? Intressant att veta om man blir lycklig turbo-ägare en dag :)
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: fre 24 jul 2009, 15:31
av Doffen
Nei noe stort problem er det vel ikke i så måte, men er vanskelig å bevise at noen gjør feil. Men som oftest er det noe man bør passe på etter hard belastning av motoren, etter normal kjøring er det ikke noe problem egentlig.
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: tor 04 feb 2010, 09:36
av Manganj
Om det fortfarande är aktuellt så ville volvo i gbg ha 14000:- Då var det en beg. turbo som inte hade gått så långt inkl. montering för den summan.
Min bil hade då gått 18000 pendlar mil.
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: tor 04 feb 2010, 09:48
av jonnyk
Hej och hå. Vad jag vet så har dom nyare volvo med turbo inställt att när du vrider av tändningen så fortsätter pumpen att arbeta en stund, just för att få turbon att kyla ner sig.
Re: V50 2,0d Turbobyte
Postat: tor 04 feb 2010, 10:15
av Lövet
Att köra turbobilar på tomgång är bra - men inte nödvändigt på samma sätt längre. Problemet var vanligare förr innan turboaggregaten fick ordentlig kylning. Om man kör lugnt de sista kilometern innan du stänger av så har bilen gått och väl fått den kylning den behöver. Att stå på tomgång kyler mycket sämre än att köra på låga varvtal i fart. Bäst är egentligen att lägga ur växeln medans bilen fortfarande rullar.
Det enda egentligen man inte får köra numera är att köra som ett svin - och sedan stänga av bilen i samma sekund. Ingen modern bil idag behöver stå 30sekunder på tomgång så länge du inte kört på bana eller liknande. Även då är det dock bättre att ta ett lugnt avkylningsvarv.