NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matthh
Jag har haft min V50 i ca 3 månader. Under den tiden har jag inte en enda gång fått ett TA meddelande i radion. Min andra bil har en standard Pioneer stereo och på den byts det tilll rätt kanal och sätts till rätt volym. Där jag bor vet jag att det kommer minst en trafiksändning i halvtimmen på morgonen.
Någon annan som har upplevt detta? Jag har bara grundstereon men symbolen TP står på displayen och jag har satt in TP sökning från alla kanaler.
av Volvo-FH16
Hade samma problem. Volymen på trafikmeddelande hade jag råkat sätta på noll. Programmet bröts, men det kom inget ljud. Du kanske har gjort likadant. Gå in radiomenyerna och kolla volymen.
Hejs. :)
av matthh
Nej tyvärr. Jag hade gärna velat att det var så enkelt. Men som det är nu så händer inget alls. Har jag rätt station på så visas inte heller på något sätt att det är ett meddelande. I min andra bil så blinkar texten under en sån sänding. Är det någon som har fått detta att fungera som kan berätta hur det ska se ut, så vore jag ytterst tacksam.
av patrikp
Hej,

Jag har fått detta att fungera. Så här gjorde jag:

Jag återställde min radio till fabriksinställningar. Den fick då följande inställningar:
Kod: Markera allt
FM-meny
	Nyheter	av
	TP	på
	PTY
		Välj PTY	inga
		Sök PTY
		Visa PTY	av
	Radiotext	på
	Avancerade radioinställningar
		TP
			TP-station 	TP från alla stationer (*)
			TP-sökning	av
		Nyhetsstation
			Nyheter från alla stationer (*)
		AF	på
		Regional	av
		EON
			Av	av
			Lokal	av
			Avlägsen	på
(*) Användargränssnittet för dessa är mycket förvirrande. Texten visar tydligen inte vilken inställning som är aktiv, utan vad det blir om man ändrar. Därför visas inställning ”X från alla stationer” som ”1. X från nuvarande stn.”...

Det är bara Sveriges Radio som skickar ut TA, så därför måste radion vara inställd på P1, P2, P3 eller P4. Man kan lyssna på CD om bara radion först ställs in på en av Sveriges Radios kanaler.

Nu kommer det du lyssnar på att avbrytas av trafikmeddelanden. Här i Göteborg är det när det händer akuta saker såsom "Bil har stannat i högerfilen under Angeredsbron", eller "Älg på Söderleden". De schemalagda, normala, trafiknyheterna skickas inte som TA.

Jag brukar höra TA bara under rusningstrafiken på morgonen eller på eftermiddagen, och då hörs kanske mellan en och fem stycken meddelanden. Vissa dagar är det inga meddelanden, om det är ovanligt lugnt i trafiken.

/Patrik
Användarvisningsbild
av Funk
De schemalagda, normala, trafiknyheterna skickas inte som TA.
Dom ligger som "news" i P4 Göteborg i alla fall..

/Thomas
av matthh
Tack patrikp för det utförliga svaret!
Ja, det är minst sagt förvirrande i menyn. Förstår inte varför just den inställningen fungerar på ett annat sätt än övriga menyn. J
ag bor i Malmö och kör i Köpenhamn en del, där sänds meddelanden som TA på dansk radio varje halvtimme, så jag får i alla fall tillfälle att prova på måndag.
"Från alla stationer" borde inte det betyda att radion scannar av hela FM-bandet eller är det bara stationer inom samma nätverk? Det är antagligen det senare som du säger, men även där är det minst sagt förvirrande.
av matthh
Dra på trissor, men det funkade! Återställning och sedan ställa in värdena, och jag fick idag höra ett meddelande om att någon körde mot trafiken på E6. Tur det, för det var dit jag var på väg. (på rätt sida av vägen så klart)

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]

Hej igen! Jag har hittat felet på min bil. S[…]