NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mocke
Hej!
Min ägodel sedan två veckor gamla beg Volvo s40 har fått problem.
Efter jag med farthållaren i 110 försökte göra en omkörning tändes meddelandet "motorfunktion nedsatt" och motorn med kraftlös.(lite ryckig har jag för mig också) (for av motorvägen och körde in på en mack och ringde efter bärgare (vågade inte köra för egen maskin till verkstan). Jag har tyckt att oljenivån har varit lite låg och tänkt fylla på men när jag tittar nu så var det vid det undre strecket och vara lite bränt (har haft en ren gul färg tidigare). tidigare idag tändes service lampan.
Någon ide vad det kan vara. Nu går det här på garantin. (den är nästan ny köpt 2006 ,1.8 gått ca 7800 mil), all service har gjort på volvo personvagnar. eller skall man häva köpet och byta?
verkstan får säga sitt iallafall. (tidigare har jag märkt att farthållaren EN gång varit lite ryckig vid 80 km/h)
av Mocke
Har nu fått tillbaka bilen.
De hittade inga felkoder (de fyllde på motorolja eftersom den var under min sträcket).

Hur kan det koma sig att de inte finns några felkoder? (instrumentsbrädan lyste upp som en julgran och bilen började gå ryckigt. (det kan förvisso vara något oljeläckage någonstans för inte skall oljan försvinna på en tur på en timme).
Den skall in på service snart och då skall de kolla om det finns något oljeläckage.
Är fortfarande osäker om jag vågar fara ut med den. idag så slog det något metalllikt under golvet.
Vad skall jag kräva att de skall kolla mer?
gasspjället? (bilens farthållare har ibland gått ryckigt) Vad brukar det bero på när man fått "motorfunktion nedsatt"?
av cyberlelle
Jag hade ungefär samma problem med min förra V50 (1.8F) Bilen ryckte till och blev jättetrött plus att jag fick upp meddelandet Motorfunktion nedsatt. Då var det gasspjället som var trasigt.
Enligt mekanikern så hade man fått byta gasspjället på ett antal 1.8 motorer. Sen så sa han också att det var extremt viktigt att inte ha motorn igång när man tankade för då kunde gasspjället gå sönder på 1.8 motorerna.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]