NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik V
Hej.

Upptäckte precis att jag fått ett stort hål i ena strålkastarglaset, någon som vet ifall det går att köpa/byta separat eller är det en helt ny lykta som gäller???

/Erik
av glitch
Strålkastaren på blocket ser ju ut att vara sprucken på sidan så den är kanske inte så kul.

Men går det alltså att byta bara självaste ytterglaset? Upptäckte på min 2007:a nu när jag skrubbade den under påskhelgen att jag har sprickor längst ut på kanten på vänster strålkastare. Visserligen bara små märken men inte så jättekul. Om det går att bara byta glaset kanske man kan komma rätt billigt undan?
Användarvisningsbild
av wendtan
Glaset som sådant finns inte som reservdel, du måste byta ut hela insatsen. Glaset sitter vulkat fast dvs du behöver värma upp hela insatsen för att få av det.

Som någon skriver ovan så går det att köpa en begagnad insats på skroten och flytta över glaset. Mitt bästa tips för att få av frontplasten(lyktglaset är i plast) är att sätta ugnen på 80 grader och låta den vara där i 10-15 minuter. Sen går glaset att plocka av på ett relativt enkelt sätt.
av jumu01
wendtan skrev:Glaset som sådant finns inte som reservdel, du måste byta ut hela insatsen. Glaset sitter vulkat fast dvs du behöver värma upp hela insatsen för att få av det.

Som någon skriver ovan så går det att köpa en begagnad insats på skroten och flytta över glaset. Mitt bästa tips för att få av frontplasten(lyktglaset är i plast) är att sätta ugnen på 80 grader och låta den vara där i 10-15 minuter. Sen går glaset att plocka av på ett relativt enkelt sätt.
Ja du Wendtan att du är kreativ det har jag förstått länge, men vad säger din sambo om att du använder ugnen i industriellt syfte? Inga protester?? :wink:
Användarvisningsbild
av halmstaden
Kom ihåg att det är skillnad på strålkastarna före och efter facelift, så du inte köper fel...
av Erik V
Tack för svaren.

Lyktorna på blocket verkar vara fel modell.

Det var ju synd att själva glaset (eller plast som det eg. är) inte säljs som reservdel, tanken var egentligen inte att jag skulle byta det själv för så mycket hade förstått att det skulle vara knepigt att få loss och återmonterat tätt. Men om det hade funnit som reservdel hade rimligtvis ett glasmästeri som vanligtvis monterar limmade rutor kunnat byta det, eller verkstaden själva. Men finns det inte som reservdel är det bara att beklaga.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Erik V skrev:Tack för svaren.

Lyktorna på blocket verkar vara fel modell.

Det var ju synd att själva glaset (eller plast som det eg. är) inte säljs som reservdel, tanken var egentligen inte att jag skulle byta det själv för så mycket hade förstått att det skulle vara knepigt att få loss och återmonterat tätt. Men om det hade funnit som reservdel hade rimligtvis ett glasmästeri som vanligtvis monterar limmade rutor kunnat byta det, eller verkstaden själva. Men finns det inte som reservdel är det bara att beklaga.
Gå in på http://www.jb-bildemo.se o kolla där.
Det enklaste är väl ändå o köpa en ny lampa o smäcka dit. eller???

Det finns fler olika lampor beroende på vilken årsmodell du har
V50 -08 Halgen eller xenon
V50 08- Halogen, xenon eller xenon med ABL.

Kom ihåg att på V50 -08 har insatserna i plast två kulörer, grått och svart.
Användarvisningsbild
av wendtan
jumu01 skrev:
wendtan skrev:Glaset som sådant finns inte som reservdel, du måste byta ut hela insatsen. Glaset sitter vulkat fast dvs du behöver värma upp hela insatsen för att få av det.

Ja du Wendtan att du är kreativ det har jag förstått länge, men vad säger din sambo om att du använder ugnen i industriellt syfte? Inga protester?? :wink:
Hehe, jadu, hon skakar på huvet men glädjer sig över att ja iaf använder spisen till något :-)-)
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]