Sida 1 av 2

Liten basservice

Postat: mån 02 mar 2009, 10:50
av klevert
Någon som vet vad som ingår i den lilla basservicen förutom byte av olja, filter och kupéfilter?

Re: Liten basservice

Postat: mån 02 mar 2009, 10:51
av klevert
Glömde modell!

V 50 1.8F

Re: Liten basservice

Postat: mån 02 mar 2009, 15:07
av Anlan1
Är det du uppger, inget mer! Jag frågade runt lite och menade på att det där kunde jag göra själv, vilket de tyckte lät alldeles utmärkt, detta trots att ca 6 mån återstår av nybilsgarantin som ju då upphör, menade på att motorerna inte går sönder helt enkelt! Frågade även om man behövde byta olja var 1000e mil när man kör sin etanolare på uteslutande bensin och det fanns det inte, då räcker det med var 1500 eller 2000mil typ!

Re: Liten basservice

Postat: mån 02 mar 2009, 19:22
av CarMan
klart det ingår bra mycke mer! men det där är de delar man byter. håller med om att det inte är specielt svårt att byta delar.
men byta delar ska inte färväxlas med at serva en bil, en service är att gåigenom bilen i underhålls syfte & göra ett förebyggande underhåll. så du slipper dyra reprationer på olämpliga tider.

det är ju lagom roligt att på semestern upptäcka att en styrled är glapp, detta upptäckte du för att du såg att båda framdäcken nu är helt utslitna på insidorna & måsta bytas.
Då hade det varit billigare att byta stryleden på servicen, o inte körtsönder däcken, desutom hade du sluppigt gjort detta på din semester

(hoppas poengen med exemplet gick fram)

Re: Liten basservice

Postat: tis 03 mar 2009, 10:41
av Anlan1
Ja styrlederna brukar ju ge sig efter ca 2000mil! ?:-/ Ska ju inte inbilla mig att de går igenom bilen grundligt på varje 1000mils service för 1275:-.

Re: Liten basservice

Postat: tis 03 mar 2009, 11:29
av Lövet
CarMan skrev:klart det ingår bra mycke mer! men det där är de delar man byter. håller med om att det inte är specielt svårt att byta delar.
men byta delar ska inte färväxlas med at serva en bil, en service är att gåigenom bilen i underhålls syfte & göra ett förebyggande underhåll. så du slipper dyra reprationer på olämpliga tider.

det är ju lagom roligt att på semestern upptäcka att en styrled är glapp, detta upptäckte du för att du såg att båda framdäcken nu är helt utslitna på insidorna & måsta bytas.
Då hade det varit billigare att byta stryleden på servicen, o inte körtsönder däcken, desutom hade du sluppigt gjort detta på din semester

(hoppas poengen med exemplet gick fram)
Man får vara bra blind för att inte se att däcken är utslitna. En "service" består av 70% självklarheter som att kolla torkarblad, spolarvätskenivå, däcksdjup och annat extremt simpelt.

Re: Liten basservice

Postat: tis 03 mar 2009, 13:17
av Heden
Men om du servar bilen själv så förlorar du Volvo Assistans, vilket kan bli både dyrt och tråkigt om något händer längs vägen...

Re: Liten basservice

Postat: tis 03 mar 2009, 13:21
av Lövet
Sant.

Men frågan är om besparingarna över att göra servicen själv (eller hos fristående verkstad) inte överstiger kostnaden för en eventuell bärgning? Jag skulle tro det.

Sedan servicemottagaren på Bilia, när jag klagade på automatlådans överdrivna slirning, otrevligt påpekat att

"Hörru grabben, du har ingen lockup i din låda. Det kopplar man in med knapp och det används inte längre"

så har jag tappat tilltro till att "expertisen" där på något sätt skulle vara högre än hos en allbilsverkstad.

Re: Liten basservice

Postat: tis 03 mar 2009, 17:26
av CarMan
DEtvar som sagt ett exempel, men det var tydligrn svårt att förstå inebörden

Re: Liten basservice

Postat: tis 03 mar 2009, 17:33
av Lövet
CarMan skrev:DEtvar som sagt ett exempel, men det var tydligrn svårt att förstå inebörden
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. Det är skillnad.

Utgångspunkten att en person inte fattar, bara för att de inte håller med, är inte särskilt sympatisk för övrigt.