NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
#259647
Hej!

Köpte min V50 för några månader och den har fungerat kalasbra. En liten fundering dock och det är att ibland kan den vara lite svårstartad. Man får hålla inne nyckeln lite längre för att den skall gå igång, ibland startar den inte på första utan mal bara på startmotorn. Då vrider man om igen och efter ett tag så går den igång, första sekunden på låga varv och sedan funkar den helt normalt.

Det är inte ofta detta händer, en av 15 kanske man märker att startmotorn får gå lite extra, och ännu mer sällan får man göra ett andra startförsök, då den alltid går igång.

Förslag på problem/kända fel vad gäller detta ärende? Bilen är tillverkad 2005-11.
Har inte lokaliserat det till värme/kyla varm/kall bil...
av TomV50
#259649
Har exakt samma fel med en v50 1.8 2006, tillverkad 2005-10 och jag har inte heller kunna relatera det till något speciellt tillfälle eller omständighet. Jag skulle också vara tacksam för tips på vad det skulle kunna vara.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#259669
Jag fick plöttsligt de dåliga vibbarna av min förra bil igen... Älskar min diesel..

Jag hade samma problem med min. Rätt vad det var kunde man få stå o kirra på startmotorn länge och när motorn väl startade så gick den på väldigt lågt tomgångsvarv. Så lågt att gav man gas lite för hastigt så kunde moton utan vidare dö.
av Psyko
#260443
Börja med att lämna in bilen för en uppgradering av ECM.
Det har ändrats en hel del saker i mjukvaran på Etanolbilarna.

Tyvärr finns det en del tokigheter gällande Etanolbilar beroende på hur man tankar
och vad man tankar. Tex ska man helst åka en sväng med bilen efter att man tankat
eftersom bilen efter varje tankning ska göra en bedömmning av vad det är för bränsle
i tanken. Gör man inte det kan den bli svårstartad.
av stiffie666
#260462
har en 07:a som tokade sig,den dog lätt och fick köra länge på startmotorn,i det fallet så tappade den trycket i bränsle ledningen,var nån backventil som släppte trycket åt båda håll,funkar klockrent nu
av Okalettos
#1274832
Har börjat se ett mönster på min V50 1,8f - 08 som jag haft sen i maj i år och det är att det är störst risk att den är svårstartad när motorn är varm.. Och står den i nedförslut (fören nedåt) ökar risken ytterligare..
Ny mjukvaror till motorn i år men det gjorde ingen skillnad för detta problem, förutom att den blev MINDRE förlåtande koppling vs gas.. snacka om downgrade :/
Trist att det inte går att få tillbaka föregående programversioner :/

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]