V50 R-Design Däckslitage
Postat: fre 06 feb 2009, 14:13
Jag har en 2008 v50 R-Design 2,0D med "sport chassis" (sänkt från fabriken) med 17" fälgar.
Efter 2500 mil (när jag monterade vinterdäck) märkte jag att medans det fanns 4mm däckmönster kvar på alla 4 däck, den innersta 15-25mm av slitbanan var helt soprent. Alltså 0mm kvar. Som sagt, mitten och utsidan av däckarna har 4-6mm kvar.
Jag driva en firma som greja med tävlingsbilar, så det var ganske lätt att mätt upp camber vinklarna, som ligger på den max. tolerans som fabriken anger. (runt -2,3 grader bak / -1,7 fråm).
Dom vinklarna skulle fungerar klockrent på en racerbana, men på en 2,0D köra-runt-barn-bil är det galet och förklara varför däckarna är snedsliten!
Pratade med Volvo brandt, dom mät upp det och fick nästan samma siffror som jag fick, men dom hävdar att det är innanför tolerans (som den är).
Eftersom Bradnt vägrade att justera hjulvinklarna, till o med sa att garantin går ut med första 2500 mil service och att hjulvinklarna inte ingår i garanti..... dom sa at det var min körstil, jag hade kört på nånting osv.
Att jag (eller frugan) har kört på nånting är inte tröligt eftersom det är endast camber vinkel som är för mycket, toe in och castor är fortfarande klockrent och stämmer överrens med tieweb.
Jag fick ut original protocol från tieweb som visade ungefär samma siffror som jag har nu, fast med 0,1 graders lite mindre camber vinkel (antagligen pga sättningar i fjädrarna). Toe in och castor är oförändrad.
Jag kommer att ta detta med allmannareklamationsnämnden och se om Brandt/Volvo hösta upp på nya summerdäck.
Samt kommer jag att ställer om cambervinkel så att den ligger nominellt istället för på maximal tolerans.
Undra om det är någon annan som har samma problem.
Jag ska ladda upp några bilder av däckarna när jag kommer hem!
Conk.
http://www.racing-green.com
Efter 2500 mil (när jag monterade vinterdäck) märkte jag att medans det fanns 4mm däckmönster kvar på alla 4 däck, den innersta 15-25mm av slitbanan var helt soprent. Alltså 0mm kvar. Som sagt, mitten och utsidan av däckarna har 4-6mm kvar.
Jag driva en firma som greja med tävlingsbilar, så det var ganske lätt att mätt upp camber vinklarna, som ligger på den max. tolerans som fabriken anger. (runt -2,3 grader bak / -1,7 fråm).
Dom vinklarna skulle fungerar klockrent på en racerbana, men på en 2,0D köra-runt-barn-bil är det galet och förklara varför däckarna är snedsliten!
Pratade med Volvo brandt, dom mät upp det och fick nästan samma siffror som jag fick, men dom hävdar att det är innanför tolerans (som den är).
Eftersom Bradnt vägrade att justera hjulvinklarna, till o med sa att garantin går ut med första 2500 mil service och att hjulvinklarna inte ingår i garanti..... dom sa at det var min körstil, jag hade kört på nånting osv.
Att jag (eller frugan) har kört på nånting är inte tröligt eftersom det är endast camber vinkel som är för mycket, toe in och castor är fortfarande klockrent och stämmer överrens med tieweb.
Jag fick ut original protocol från tieweb som visade ungefär samma siffror som jag har nu, fast med 0,1 graders lite mindre camber vinkel (antagligen pga sättningar i fjädrarna). Toe in och castor är oförändrad.
Jag kommer att ta detta med allmannareklamationsnämnden och se om Brandt/Volvo hösta upp på nya summerdäck.
Samt kommer jag att ställer om cambervinkel så att den ligger nominellt istället för på maximal tolerans.
Undra om det är någon annan som har samma problem.
Jag ska ladda upp några bilder av däckarna när jag kommer hem!
Conk.
http://www.racing-green.com