Sida 1 av 4
Tips och råd om V50-07
Postat: tis 13 jan 2009, 15:50
av vadfinns
Hej
Är på jakt efter ny bil då vi uppenbarligen behöver en kombi.
Har tittat på V50 från årsmodell -07, har tänkt att lägga runt 140-160´
Motoralternativen som varit aktuella för mig är: 2,4 med 140 eller 170 hk, vilken funkar bäst där? Har haft svårt att hitta provkörningar för 170 varianten.
Har även varit lite inne på en T5 -07 med runt 2500 mil på mätaren, hamnar lite högre i pris men 10´upp funkar om bilen är klart att föredra..
Vad är rimligt att betala för en 140/170/T5 årsmodell -07 med 2500 mil på mätaren?
Kom med åsikter om bil/modell/pris mm..
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: tis 13 jan 2009, 16:49
av robbancarlsson
Jag har haft en S40 med 170 hästaren... Tyckte att den gick hyffsat bra, och hade aldrig några problem med den. Karaktärsmässigt har jag hört många säga att det inte är så stor skillnad på 140 och 170 hästaren... Det skiljer bara 10 Nm mellan motorerna, och max effekten på 170 hästaren ligger vid 6000 varv, vilket innebär att man får varva motorn ganska hårt för att märka nån skillnad.. Så mitt tips är nog att titta på en T5:a.
Inte speciellt mycket dyrare att köra, men antagligen mycket roligare.. (D)
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: tis 13 jan 2009, 17:12
av CarMan
07:orna är bra bilar & det är bara en mjukvaru skillnad mellan 170 & 140 hästarna.
så det är ingen större skillnad. alla de 5 cylindriga motorerna funkar fint
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: ons 14 jan 2009, 12:39
av vadfinns
Ok det låter ju bra att motorerna inte skiljer sig åt så mycket.
T5, är den väldigt dyr i drift? Småsugen på den måste jag säga men frågan är ju
om 20000:- extra är värt att lägga?
Någon som har en prisuppfattning på en 2,4 liters -07 med 1500-2500 mil på mätaren?
De priser man ser på Blocket/Bytbil osv är ju en sak, någon som har erfarenhet från hur
det ser ut när man väl handlar?
Är dessa bilar kalla på marknaden, verkar finnas en hel del som legat ute länge?
Vad tros, kommer priserna sjunka ytterligare nu efter varsel osv?
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: ons 14 jan 2009, 12:45
av wendtan
Man kan hålla i åtanke att bensinförbrukningen är i princip identisk på T5 och på de 5 Cyl sugmotorerna på 140 och 170 hk.
Försäkringen gissar jag är något högre, men det är bara o kolla med dit bolag. Servicemässigt är det i princip samma kostnader även där.
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: ons 14 jan 2009, 12:53
av Lövet
Om du är rädd för förbrukning så får du hålla dig borta från bilar med automatlåda. Jag har en dylik och jag kan väl uttrycka det så här: Jag är inte direkt nöjd med förbrukningen...
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: ons 14 jan 2009, 13:05
av vadfinns
Jag är inte rädd för förbrukningen, jag var faktiskt inne på en automat, men vad talar vi om för förbrukning?
T5-försäkringen var inget ögonbrynshöjande tycker jag, oväntat lågt.
Hur är det, "måste" man ha helförsäkring på en 2 år gammal bil?
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: ons 14 jan 2009, 13:11
av Lövet
Min bil drar aldrig under 1,2 liter per mil. Kör jag till jobbet och tillbaka (9km enkel) så pratar vi 1,5 liter milen. Då ska man veta att jag kör lugnt! Det är alltid någon jäkel i vägen så jag följer den allmänna trafikrytmen.
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: ons 14 jan 2009, 13:15
av vadfinns
Oj, ja det var ju löjligt mycket måste jag säga..Låter ungefär som den sträckan jag har till
jobbet och jag tutar väl på i 120 drygt halva den vägen.
Vet du hur det ser ut för en manuell?
Re: Tips och råd om V50-07
Postat: ons 14 jan 2009, 13:50
av Lövet
Vet ej, Wendtan kör ju en sådan så han kommer säkert med siffror. Jag skulle dock gissa att den drar runt 1,5 dl mindre per mil.
Kör man konstant fart är skillnaden mindre mot automat eftersom automaten inte då slirar. Det är slirningen i stadstrafik som drar iväg förbrukning.
Tilläggas ska att medelfarten när min drog 1,5 liter milen var 29 km/h. Stadstrafik i ordets rätta bemärkelse existerar bara i Stockholm och vissa delar av Göteborg och Malmö. Bor man i en mindre stad där man kan hålla mer konstant fart tror jag inte man behöver drabbas av min närmast monumentala bensinförbrukning.