Sida 1 av 1
Hjullager V50 2,0 D
Postat: tor 13 nov 2008, 20:17
av Mife
Äger en V50 2,0 D-2005. Den har gått 18000 mil. Har haft ett onormalt ljud framför allt när jag svängt åt höger.
Svänger jag vänster hörs inget. Åkte till verkstaden och de konstaterade direkt att felet låg i vänster hjullager fram.
De ville byta på båda sidor men avböjde pga av ekonomin.
1 sida kostade 3100kr. Bytte V fram. Nu hörs inget oljud längre.Frågan är hur länge man kan köra innan höger hjullager ger sig?
Re: Hjullager V50 2,0 D
Postat: tor 13 nov 2008, 20:42
av Psyko
Mife skrev:Äger en V50 2,0 D-2005. Den har gått 18000 mil. Har haft ett onormalt ljud framför allt när jag svängt åt höger.
Svänger jag vänster hörs inget. Åkte till verkstaden och de konstaterade direkt att felet låg i vänster hjullager fram.
De ville byta på båda sidor men avböjde pga av ekonomin.
1 sida kostade 3100kr. Bytte V fram. Nu hörs inget oljud längre.Frågan är hur länge man kan köra innan höger hjullager ger sig?
Tills det går sönder
Det kan ju faktiskt hålla många tusen mil till så det kan
ju vara onödigt att byta det.
If it`s not broken, don`t fix it, typ

Re: Hjullager V50 2,0 D
Postat: tor 13 nov 2008, 20:45
av ~Kalle~
Ja, olika lager håller olika länge, så är det bara :)
Re: Hjullager V50 2,0 D
Postat: fre 14 nov 2008, 10:14
av volvofantast
Svårt att svara på hur länge det håller men det finns ju ingen anledningatt byta förän du börjar höra samma oljud igen.
Re: Hjullager V50 2,0 D
Postat: fre 14 nov 2008, 14:20
av flink
volvofantast skrev:Svårt att svara på hur länge det håller men det finns ju ingen anledningatt byta förän du börjar höra samma oljud igen.
Precis... varför skall man byta ett helt lager? Dessutom brukar nya, enligt flera utsagor, ofta hålla kortare tid än de som kom från fabrik. Så varför byta båda undrar jag???
Jag förstår att det kan vara lika att ta kostnaden när man ändå har inne bilen och dom river i den, men en så stor kostnad kan ju knappast vara försvarbart i det här fallet.
Jag vet inte om själva monteringen kan vara boven i dramat till att dom håller kortare tid eller om slitaget på resten av komponenterna i chassit gör att lagren slits fortare ju äldre bilen blir?