Sida 1 av 2
V50 1.6D
Postat: tis 11 nov 2008, 15:30
av MCHummer
Räcker 1.6 motorn. Är rädd för att den kommer upplevas för klen? Är det stor skillnad på 2.0?
Skriv gärna eran åsikt!
Re: V50 1.6D
Postat: tis 11 nov 2008, 19:02
av sand3rs
Allt beror ju på vad du har för uppfattning och kriterier. Min far har en sådan och han är helnöjd, tycker den räcker fullt och har tillräckligt "drag". Tycker även själv att den räcker, finns vrid så det räcker för en sådan bil. Han skrattar varje gång jag tankar(ofta) och poängterar bestämt att jag tankar i princip dubbelt så mycket. Och med det i åtanke är den fullt tillräcklig tycker jag.
Re: V50 1.6D
Postat: tis 11 nov 2008, 19:04
av henka35
MCHummer skrev:Räcker 1.6 motorn. Är rädd för att den kommer upplevas för klen? Är det stor skillnad på 2.0?
Skriv gärna eran åsikt!
Jag kör i jobbet en V50 2.0d. Bra motor i V50 men jag skulle nog köpa en 1.6D DRIVe med tanke på skatt och förbrukning.
1.6D fungerar då mycket bra i S40 som en bekant har.
//Henrik
Re: V50 1.6D
Postat: tis 11 nov 2008, 21:10
av jumu01
Är ekonomin viktigast köp 1.6D, men vill du ha lite körglädje så är 2.0D flera nummer större än 1.6D!!!!
Re: V50 1.6D
Postat: tis 11 nov 2008, 21:19
av jensam
Jag tycker det är stor skillnad på 1,6d och 2,0d. Det är betydligt bättre drag i 2,0d, i mina ögon och öron faktiskt riktig sportbilskänsla! 1,6d räcker dock alldeles utmärkt för min del. Ingen sportbil, men så snål en Volvo kan bli. 1,6d är för övrigt samma motor som sitter i Mazda, Ford, Citroën, Peugeot och Fiat (1,6 Multijet). Motorn bör alltså vara ganska så välbeprövad och driftsäker. Jag har iaf inte haft några maskinella problem med bilen under de 2 år jag haft den. Det enda är startmotorn, men den har ju inte med motorn att göra. Om jag vore i nybilstankar nu och bestämt mig för Volvo V50 skulle jag definitivt vänta på 1,6 DRIVe.
Re: V50 1.6D
Postat: ons 12 nov 2008, 11:01
av jannep
Hämtade ut min 1.6D (ej Drive) i fredags kväll, och så här 80 mil senare är jag ruggigt nöjd, visst inga racer prestanda men det visste jag ju innan, men har inte känt nån olust känsla för omkörningar osv.
I princip all landsvägskörning har skett med farthållaren inkopplad och inte mer än max 10km/h över hastighetsbegränsningar och har just nu ett snitt på 0,53l/mil.
Enda svar jag kan ge dig är väll:
Kolla om du kan få ta ut båda varianterna på provkörning direkt efter varandra och kör dom en timme styck eller så, så du kan få nån känsla för vad du själv tycker.
Men för mig så la jag hellre merkostnaden för den större dieseln på mer utrustning istället

Re: V50 1.6D
Postat: ons 12 nov 2008, 15:37
av wennsrog
Den funkar fint för mig . Har kört en V50 1.6D i två år nu (ca 2000mil). Ligger väl på ca 0.58 l/mil i snitt.
Jag kör mest kortare sträckor och sitthastigheten per tankning brukar ligga på 50-55 km/tim
Förra helgen blev det 25 mil ren landsväg och då är det ingen konst att ligga under 0.5 l/mil även med vinterdäck på.
Snart måste man betala bilskatten för första gången

Nästa vecka blir det service på den.
EDIT: glömde detta , när jag hyrde en skylift på 1500kg kändes den lite svag

Kanske beroende på att man bara får dra 1200kg med 1.6D. Glöm ej heller att beställa Xenon ljus på bilen.
Re: V50 1.6D
Postat: tor 13 nov 2008, 18:53
av ~Kalle~
Köp då en DRIVe - bil om du köper en 1.6a, Det är ingen prisskillnad mot en vanlig
Re: V50 1.6D
Postat: lör 15 nov 2008, 09:35
av mugge
Min 1.6D har varit med nu i snart 2 år och jag är otroligt nöjd. Nyligen körde jag 18 mil på 0,45l/mil. Kraften räcker till gott och väl. Jämfört med 1.8F (125 hk mot 1.6D med 109) är den piggare vid normal körning. 1.8F blir vassare först vid höga varvtal. 2.0D bjuder onekligen på mer kraft, men begrunda att tyskarna har bilar med 90 hk för att kunna köra i 150 km/h medan svenskarna anser att det behövs 150 hk för att kunna köra i 90 km/h.

Re: V50 1.6D
Postat: mån 29 dec 2008, 10:33
av whoppi
Har haft en V50 2.0D -07:a som tjänstebil i 2år och precis skaffat mig en V50 1.6D -06:a privat nu när jag bytt jobb!
tycker 1.6D fungerar bra för mig som mest ligger och åker motorväg 2.0D är såklart piggare!
V50 2.0D ligger på 0.58-0.59l/mil riktig uppmätt förbrukning på den körningen som jag kör, skatt ca 3700kr/år, får dra 1500kg släp.
V50 1.6D ligger på 0.53-0.54l/mil riktig uppmätt förbrukning på samma körning som ovan, skatt ca 2700kr/år, får dra 1300kg släp.
nya drive modellen är ännu snålare och lägre skatt men får bara dra 800kg släp.