NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danne50
Jag hade in min Volvo v50 2.4i -05 till en märkesverkstad för att montera motor+cupé värmare.
Köpte bilen för tre månader sedan så garantin har olyckligtvis gått ut.
Gått 13000 mil.

Den första längre turen med bilen (ca 1 mil) så skar motorn ihop.
Märkligt att det skedde direkt efter monteringen...?

Verkstan påstod att oljekylaren gått sönder, vilket lett till att vatten åkt in i motorn, vilket i sin tur gjort att topplockspackningen sprack.
Ska oljekylaren gå krävs det att motorn går varm vilket betyder att det aldrig kan ha funnits någon kylvätska= verkstan glömt fylla på eller dålig montering som lett till att slangar lossnat.

Senare påstår de att vattenpumpen gått, motorn har då gått varm. Detta är en tragedi som kan inträffa när som helst, säger de.
Så min fråga nu är, vad krävs för att vattenpumpen ska gå, och vad kan ha varit anledningen?

De på verkstan svettas så fort jag kommer dit, och har från första början antytt att detta är ett "normalfel", utan att ha någon grund att stå på.
Då jag frågat vad som kan har orsakat detta så säger de att de inte vet, men likförbannat har de från första början sagt att det är ett fel som skulle ha inträffat när som helst.

Jag körde till jobbet och det kom aldrig någon värme in i cupén.
Då jag stannade bilen började oljetryckslampan att lysa, inte förrän då. När jag skulle starta bilen igen var den tvärdöd.
Efter jobbet åkte jag och fyllde på glykol och vatten, men de rann rakt igenom ut på backen.

Finns det någon chans att bevisa att det är verkstaden som gjort fel?

Behöver all hjälp jag kan få!

Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
Låter knstigt, o märkligt.
har verkstan gjort fel, så har dom ju en försäkring...

Själv paja jag motorn på en XC90 en gång :oops: Bilen var inte ens ett år gammal... Det kosta 70 000:- (S)
Användarvisningsbild
av poseidon
Har du kollat anslutningar på slangar osv. innan du bad verkstaden kolla? Det kan ju vara så att de missade, du lämnade in å de satte tillbas å hoppas nu på att du inte märker något.

Har du köpt bilen privat eller handlare? Hos handlare så har du 6 månaders garanti. Det här känns iaf som att de som monterade värmaren måste ta på sig. Känns ganska solklart.

Tycker du skall prata med din konsumentrådgivare i din kommun.
av Lövet
Det förutsätter att monteringen av värmaren har gjorts på samma ställe eller hur? Handlaren man köpt hos kommer ju inte ta ansvar för vad en annan verkstad hittar på.

2,4 motorn är oerhört beprövad och har ju funnits ungefär hur länge som helst. Har aldrig hört talas om den typ av haverier du råkat ut för. Detta gör ju att det hela verkar lite mer misstänkt :(
Användarvisningsbild
av poseidon
Vad jag menade var att om inte verkstaden som monterat värmaren tar ansvar så måste ju handlaren där han köpt bilen göra det eftersom man har 6 månaders garanti.

Är de båda märkesställen så borde det ju inte vara något problem. Den ena kan ju inte säga att det är motorn å den andra värmaren. Märkesverkstäderna bör ju ha samma åsikt.
av Lövet
Den som monterat värmaren är den som eventuellt har ett ansvar, inte den ursprungliga handlaren.
av danne50
Har du köpt bilen privat eller handlare? Hos handlare så har du 6 månaders garanti.
Bilen är inköpt hos en nyöppnad handlare för lite över tre månader sedan. Skulle jag ha 6 månaders garanti skulle det gå på över 2000kr.

Det förutsätter att monteringen av värmaren har gjorts på samma ställe eller hur? Handlaren man köpt hos kommer ju inte ta ansvar för vad en annan verkstad hittar på.
I det här fallet är verkstan och bilhandlaren samma bolag.
Bilhandlaren vet exakt på millimetern vad som inträffat och har direktkontakt med verkstan, för att kunna överlista mig med samma snack som de kör på verkstan.

En annan sak, de säger hela tiden var det beror på, men i lite annorlunda versioner varje gång, men ändå måste de riva motorn först och ta dit försäkringsbolaget, innan de kan säga vad som är felet.
Hade det nu varit självklart att min vattenpump olyckligtvis skulle ha gått utan anledning, så är det märkligt att de pendlar mellan. Vi vet- vi ska se efter.
Och då försäkringsbolaget deras kopplas in borde de vara lite nervösa ändå...?

Känns som det kommer bli ARN i detta läge.
av Lövet
Enligt konsumentköplagen har du 6 månader reklamationsrätt på bilen. Att han börjar med en sådan rövare att förneka sitt ansvar luktar lite illa. Det i kombination med att handlaren är nyöppnad: Kanske dags att leta upp numret till kommunens konsumentvägledare?
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]