- sön 12 okt 2008, 21:11
#225479
Jag hade in min Volvo v50 2.4i -05 till en märkesverkstad för att montera motor+cupé värmare.
Köpte bilen för tre månader sedan så garantin har olyckligtvis gått ut.
Gått 13000 mil.
Den första längre turen med bilen (ca 1 mil) så skar motorn ihop.
Märkligt att det skedde direkt efter monteringen...?
Verkstan påstod att oljekylaren gått sönder, vilket lett till att vatten åkt in i motorn, vilket i sin tur gjort att topplockspackningen sprack.
Ska oljekylaren gå krävs det att motorn går varm vilket betyder att det aldrig kan ha funnits någon kylvätska= verkstan glömt fylla på eller dålig montering som lett till att slangar lossnat.
Senare påstår de att vattenpumpen gått, motorn har då gått varm. Detta är en tragedi som kan inträffa när som helst, säger de.
Så min fråga nu är, vad krävs för att vattenpumpen ska gå, och vad kan ha varit anledningen?
De på verkstan svettas så fort jag kommer dit, och har från första början antytt att detta är ett "normalfel", utan att ha någon grund att stå på.
Då jag frågat vad som kan har orsakat detta så säger de att de inte vet, men likförbannat har de från första början sagt att det är ett fel som skulle ha inträffat när som helst.
Jag körde till jobbet och det kom aldrig någon värme in i cupén.
Då jag stannade bilen började oljetryckslampan att lysa, inte förrän då. När jag skulle starta bilen igen var den tvärdöd.
Efter jobbet åkte jag och fyllde på glykol och vatten, men de rann rakt igenom ut på backen.
Finns det någon chans att bevisa att det är verkstaden som gjort fel?
Behöver all hjälp jag kan få!

Köpte bilen för tre månader sedan så garantin har olyckligtvis gått ut.
Gått 13000 mil.
Den första längre turen med bilen (ca 1 mil) så skar motorn ihop.
Märkligt att det skedde direkt efter monteringen...?
Verkstan påstod att oljekylaren gått sönder, vilket lett till att vatten åkt in i motorn, vilket i sin tur gjort att topplockspackningen sprack.
Ska oljekylaren gå krävs det att motorn går varm vilket betyder att det aldrig kan ha funnits någon kylvätska= verkstan glömt fylla på eller dålig montering som lett till att slangar lossnat.
Senare påstår de att vattenpumpen gått, motorn har då gått varm. Detta är en tragedi som kan inträffa när som helst, säger de.
Så min fråga nu är, vad krävs för att vattenpumpen ska gå, och vad kan ha varit anledningen?
De på verkstan svettas så fort jag kommer dit, och har från första början antytt att detta är ett "normalfel", utan att ha någon grund att stå på.
Då jag frågat vad som kan har orsakat detta så säger de att de inte vet, men likförbannat har de från första början sagt att det är ett fel som skulle ha inträffat när som helst.
Jag körde till jobbet och det kom aldrig någon värme in i cupén.
Då jag stannade bilen började oljetryckslampan att lysa, inte förrän då. När jag skulle starta bilen igen var den tvärdöd.
Efter jobbet åkte jag och fyllde på glykol och vatten, men de rann rakt igenom ut på backen.
Finns det någon chans att bevisa att det är verkstaden som gjort fel?
Behöver all hjälp jag kan få!
