Sida 1 av 4

Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: lör 11 okt 2008, 22:30
av s80
Har en V50 T5 summum med alla tillval som jag köpte för ett tag sedan

Har tillvalet Park.Värmare med 2 tidur på Displayen

Tänkte nu när det börjar komma mot vinter så kan det vara bra att ha en uppvärmd bil på morronen...

Hur mkt bränsle snor en sådan??

Och hur länge är värmaren aktiv?

Hoppas på svar

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: lör 11 okt 2008, 22:35
av CarMan
Jag har ingen aning om ur mycke bränsle den drar, men det rör sig om ca 3dl/timme
hur länge värmaren är aktiv, beror på utomhustempraturen. du ställer ju tiden då bilen ska vara varm / värmaren stängas av. när den startar avgör bilen själv.

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: lör 11 okt 2008, 22:36
av CarMan
max tid värmaren går är en timme

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: lör 11 okt 2008, 23:58
av s80
oki doki tack för det svaret!

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: fre 17 okt 2008, 21:24
av PaNi
Hej.
För tre år sedan fick jag min första bil med bränslevärmare (en V70 D5 MY06) och la ner mycket tankemöda på hur mycket bränsle den drog. Drog till och med ur säkringen till värmaren en månad under kallaste vintern för att se om det blev någon skillnad. Min slutsats är att värmarens förbrukning är försumbar. De få decilitrarna den gör slut på innan du startar har du igen i lägre förbrukning eftersom motorn är varm från början. För att inte nämna komforten och trafiksäkerhetsfördelarna med en upptinad bil. Jag älskar min värmare och kör den så ofta jag kommer åt!

När jag körde rund med avstängd värmare så lärde jag mig dessutom att om yttertempen sjunker unde c:a -5 så räcker inte motorn spillvärme för att hålla den varm. Kylvattentemperaturen sjunker, och kupen blir kallare.

Nu har jag i dagarna bytt V70:n mot en V50 D5 och kommit på en nackdel men V50:n. I den gamla bilen kunde jag starta värmaren utan att sätta nyckeln i tändningslåset, men i V50:n verkar det som om man måste stoppa i nyckeln för att kunna manövrera värmaren. Eller har någon lyckats få igång den utan nyckel?

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: lör 18 okt 2008, 10:44
av lindström
Ja har man en gång haft bränslevärmare så vill man inte varu utan sen!!

Var å käkade lunch med några vänner, var ca +3 ute så man körde den på direkvärmare inställningen. Ut kommer vi å alla klagar burr va kallt.. Ska du inte göra nått åt skinsäterna, lägg i sittunderlag bl a bl a. Så öppnar man dörren bilen är +23 alla mungipor åker upp!!

Sedan pratades det värmare i 8 dar!!

Tips; Köper ni ny bil lägg till så ni får värmare, det är INTE billigt att eftermontera..

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: lör 18 okt 2008, 23:24
av Kluster
Kan bara hålla med föregående talare, parkeringsvärmaren med tidur är guld värd!

Tillskottsvärmare (diesel)
I dieseldrivna bilar kan tillskottsvärmaren
behövas för att uppnå rätt temperatur i kupén
vid kallt väder.
Värmaren startar automatiskt när extra värme
behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur
uppnåtts eller när motorn stängs av.


http://www.volvocars.com/SiteCollection ... ual_se.pdf

Klockrent!

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: mån 27 okt 2008, 12:37
av PeWe
Säg att värmaren har varit igång i en timme, hur länge bör man köra för att ladda batteriet tillräckligt efter det? Jag har hört tidigare att man bör köra lika länge som värmaren har varit igång, stämmer det? Finns det annars något tillbehör som gör att man en motorvärmarsladd kan ladda batteriet så att om man ofta kör kortare sträckor ändå kan använda diselvärmaren utan att dra ur batteriet?

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: mån 27 okt 2008, 13:09
av flink
Ja, batteriladdare kallas det. Borde egentligen ingå när man skaffar bränslevärmare tycker jag... men det är ju bara min åsikt. För hur mycket dyrare kan det vara att montera en enkel underhållsladdare???

Re: Parkeringsvärmare med Tidur (Bränslevärmarn)

Postat: mån 27 okt 2008, 13:48
av dali
Jag har också hört att man ska köra lika länge som bränslevärmaren varit igång för att ladda batteriet. De dieselvärmare som Volvo monterar stängs automatiskt av om batterispänningen blir låg.