Sida 1 av 2

DRIVe eller 2,0D

Postat: lör 11 okt 2008, 20:21
av Tång
Hej.

Har en tjänstebil idag. En V50 2,0D Momentum -08. ska nu snart sluta på detta jobb och då är frågan som rubriken lyder. Jag får köpa loss denna bilen om jag vill den är ju inte gammal hämtade den 1 februari i år. Så de kan ju bli bra pris för en "Ny" bil, de är ju bara jag som haft den. Men så tänkte jag nu när man ska äga bilen, och jag såg V50 DRIVe, Ska jag ta denna istället? De är mindre skatt på och jag kan väja till skin klädsel och Metallic som jag inte har nu. Och sen får jag väll miljöbils rabatten?!

Så vad tycker ni 2,0D eller DRIVEe. Tror ni de kommer vara dyrare och lämna in DRIVe´n på service och liknande, eller kommer den bli dyrare att köpa en en vanlig 1,6D? Ska åka till Volvo nästa helg och kolla.

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: lör 11 okt 2008, 21:29
av ~Kalle~
DRIVe är helt klart snål(are). Men du kan inte köpa någon sådan förrän nyår. Miljöbilsrabatten gällde väl till nästa sommar om jag inte minns fel.

/Kalle

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: lör 11 okt 2008, 22:05
av poseidon
Men man måste köpa innan nyår om man skall få fortsatt biltullsfrihet..... Sen kanske Drive modellen är begränsad till fälgstorlekar etc? Nån som vet?

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: lör 11 okt 2008, 22:25
av Christian_m
poseidon skrev:Men man måste köpa innan nyår om man skall få fortsatt biltullsfrihet.....
Dieslar slipper inte trängselskatten oavsett förbrukning.

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: sön 12 okt 2008, 02:08
av XC90_Executive
Christian_m skrev:Dieslar slipper inte trängselskatten oavsett förbrukning.
En miljöbilsklassad dieselbil borde väl göra det?

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: sön 12 okt 2008, 08:09
av jensam
Nej. De uppfyller bara Vägverkets krav på miljöbil, inte Stockholms...

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: sön 12 okt 2008, 08:41
av Tång
Visst. De är ju lite tråkigt med fälgarna, finns säkert bara 16", nu har jag 17" med sportchassi så de kommer ju säkert att bli lite udda då. Jag vet att jag inte kan få den fören i början på nästa år, men när jag ringde till min Volvo ÅF så kunde man beställa nu för att få i första vågen.

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: sön 12 okt 2008, 09:39
av Funk
Den lilla 1.6 som sitter i DRIVe-bilarna är kalasbra, det som skiljer i mekaniken mellan en vanlig 1.6 och en DRIVe är högre utväxling på de högre växlarna. Så du kan gott provköra en vanlig 1.6D om du vill ha en liten uppfattning om hur den är.
Sedan tillkommer bl.a däck med lågt rullmotstånd, aerodynamiska förbättringar samt chassiesänkning för att göra det till en DRIVe, men du får i alla fall en fingervisning...
Servicekostnaderna bör vara samma som en vanlig 1.6D, med reservation för att det möjligen kan tillkomma oljebyten i transmissionen då det är en ny oljesort i växellådan, samt det uppenbara att däcken troligen är ganska dyra.

/Thomas

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: sön 12 okt 2008, 13:04
av ~Kalle~
205/55 R16 sitter det på dessa bilar. Synd att det inte är 17 tum då dessa är lika breda som 16" :roll:

Re: DRIVe eller 2,0D

Postat: sön 12 okt 2008, 14:15
av Lövet
De få centiliter per mil som du tjänar på DRIVe förlorar du direkt på den värdeminskning du måste ta som första ägare. På din tjänstebil är den värdeminskningen redan tagen (av dig eller firman dock?) så det kommer garanterat vara en bättre affär att behålla din 2,0D. Köp inte bil efter statens eventuella subventioneringar för dessa kommer att tas bort så fort vi får för många "miljöbilar". Jag lovar att om några år kommer vi betala "kilometerskatt" eller liknande när staten börjar få in för lite skatt eftersom vi börjar köra snålare och snålare bilar.