Sida 1 av 3

Vilken V50?

Postat: lör 11 okt 2008, 07:44
av Arbetaren
Skall snart beställa en ny V50. Tänkte höra med Er "experter" vad Ni skulle välja. Alternativen är 2.0D eller
1.8F. Personligen lutar jag mot 2.0D. Just nu kör jag en V50 T5 - 05 som jag är mycket nöjd med, har knappt varit
ett fel på den. Det enda jag kan komma på är att jag fick byta kontakten till bakluckan. Tack på förhand!

Re: Vilken V50?

Postat: lör 11 okt 2008, 08:20
av dali
Hur långt kör du per år och hur länge har du tänkt behålla bilen? Kör du med släp?

Nu när alla ekonomiska fördelar med att köra miljöbil är på väg att förvinna så kommer andrahandsvärdet på en att 1.8F vara lågt. Bästa affären är nog en lätt begagnad 1.8F, utbudet är stort. Jag tycker dock att 2.0D är en mycket trevligare motor, att gå från T5 till 1.8F är ett större steg än T5 till 2.0D (jag har gjort precis det).

Re: Vilken V50?

Postat: lör 11 okt 2008, 08:36
av Arbetaren
Jag kör ca 2500-3000 mil per år och planerar att behålla bilen minst 3 år framöver.
Släp kör jag med då och då, inte så väldigt ofta. Skall dock beställa drag på nya bilen.
Jag tror också att steget mellan T5 och 1.8F blir för stort. 1.8F verkar lite väl "trött".
Det har jag sett att andra här också tycker. Andrahandsvärdet torde väl vara högre på 2.0D?
Tack för svaret!

Re: Vilken V50?

Postat: lör 11 okt 2008, 11:03
av Lövet
Med dina behov låter det definitivt som att 2,0D är rätt val. 1,8F kommer att dö bort som modell i takt med att etanolfördelarna försvinner, för motorn i sig är verkligen trist och slö. Köra släp med 125 hk och 165 nm sugmotor är ingen höjdare. På motorväg har du runt 4000 rpm på mätaren = buller, buller.

Re: Vilken V50?

Postat: lör 11 okt 2008, 12:38
av _lucifer_
Jag tror knappast att 1,8F kommer att dö ut som modell, och etanolfördelarna vet jag inte hur dom ska kunna försvinna. De ekonomiska fördelarna däremot är det ingen som vet riktigt hur de kommer att se ut i framtiden, men att miljöbilar kommer premieras är väl ganska säkert.

Att man försöker packa in mer kraft i mindre motorer är något vi kommer se mer av i framtiden. Men som vanligt ligger Volvo ett par år efter i utvecklingen både på gott och ont.

1,8an är en välbeprövad motor från Ford som faktisk är förvånande bra. Men det är ingen monstermotor. Att dra släp är väl ingen höjdare men det funkar. Husvagn kan man nog glömma om man ska åka långt.
2,0D är stark och trevlig att köra. Men vad som kommer hända med skatter och dyl. är svårt att säga. Jag hoppas på att Dieseln kommer bli rumsren även i Sverige, men det lär väl inte hända.
För mig som inte kör lika mycket så lönar det sig inte med 2,0D men för dig kommer det säkert göra det.

Letade själv en lätt begagnad V50 med facelift men upptäckte att det blev lika dyrt att beställa ny bil nu under kampanjen.

Re: Vilken V50?

Postat: lör 11 okt 2008, 17:45
av FiddeUBC
Dieseln hoppas jag också kommer gynnas mer än bensin. Det vore klart fel ur miljösynpunk att inte göra det.

Att etanolbilar kommer att falla i pris på andrahandsvärde är väl ingen direkt nyhet.
Var och varannan bil idag är en etanolare och vem vill köpa en sådan sen när regeringen tvingas lägga skatt på etanol eftersom fler och fler väljer etanolbil?
Pengarna måste ju inte staten i vilket fall som helst. Detta är ju bara morot för att gynna omställningen till alternativa drivmedel. Att man nu tar bort miljöbilspremien till sommaren är bara ett första steg mot att behöva lägga på mer skatt.
För den delen som kommer det inte löna sig för någon att köra på etanol till vintern i och med att man levererar sk vinterkvalitè till mackarna. Priset ökar då med 60öre per liter. Håller bensinpriset sig i nivå med dagens priser är etanolbilens dagar räknade. Tror inte Andreas Calgren har en aning om detta!

Re: Vilken V50?

Postat: lör 11 okt 2008, 22:03
av poseidon
Om du köper efter årskiftet så försvinner förmånen med biltullarna för "miljöbilarna". Bor man inte i stockholm kvittar det väl.

Sen leverars förhoppningsvis 1.8F med öronproppar så man överlever motorvägsfart vid 4000 rpm.....

Nä, 2.0D skall det vara, möjligtvis 1.6D. Den har väl iaf 240 Nm.

Re: Vilken V50?

Postat: sön 12 okt 2008, 09:36
av Arbetaren
Jag tror också mer på dieseln i framtiden, synd att den ska straffas så. Det jag har kunnat läsa mig till så är ju inte etanolen miljövänligare. "De som bestämmer" gör det ju inte lätt för oss bilköpare när vi skall välja...jag menar man vet ju inte vad som premieras framöver!

Re: Vilken V50?

Postat: sön 12 okt 2008, 16:54
av jumu01
Skit i miljön, som svensk tro att du räddar hela jorden med ditt miljöval är inget annat än ett patetiskt tänkade (länder så som Kina , Indien och USA skiter fullständigt i miljön där bor nästan halva jorden befolkning, och tro inte att det går att lägga en glaskupa över Sverige utan vi får nog vackert ta emot deras skit också).

Välj den bil som känns bäst för dig!!!

Re: Vilken V50?

Postat: sön 12 okt 2008, 18:04
av Arbetaren
jumu01 skrev:Skit i miljön, som svensk tro att du räddar hela jorden med ditt miljöval är inget annat än ett patetiskt tänkade (länder så som Kina , Indien och USA skiter fullständigt i miljön där bor nästan halva jorden befolkning, och tro inte att det går att lägga en glaskupa över Sverige utan vi får nog vackert ta emot deras skit också).

Välj den bil som känns bäst för dig!!!
Det är klart att man väljer den bil som passar bäst, men det hindrar inte att man samtidigt tänker på miljön.
Om alla skulle ha den inställningen så blir ju inte miljön bättre iaf! Jag är inte så säker på att man skiter i miljön
i dessa länder, men det är klart att de har en stor uppgift framför sig. Har rest runt i USA, Indien och Kina flera
ggr(och måånga fler länder :) ) och på vissa områden har det ju gjorts framsteg men man undrar ju hur det blir i framtiden.