- tor 19 jun 2008, 10:20
#199556
Backradar och sensorer som sitter i krockzonerna är 2 vitt skilda saker.
För bilar med backradar, såsom min egen så används ett 13 poligt kabelknippe istället. Om du har en släpvagn tillkopplad så kopplas backradarn bort automatiskt.
Hurvida bilens deformationszoner ändras vid en dragkroksmontering har jag tyvärr mindre insikt i. Men Poseidons påstående kring att en avtagbar krok inte påverkar just deformationszonerna bakifrån är för mig oförståeligt. Dragkrokens uppfästning som bultas i den bakre balken sitter ju där även på bilar med löstagbar krok. Så även förstärkningsstaget. Det enda som inte sitter där är själva kroken.
Jag gissar vid en krock bakifrån så blir deformationszonen tillbakaflyttad 15 cm om man har en fast dragkrok monterad. Fabrikens beräkningar på hur bilen skall knycklas ihop bak kommer påverkas av förstärkningsdelarna som sitter där även på en löstagbar krok.
För bilar med backradar, såsom min egen så används ett 13 poligt kabelknippe istället. Om du har en släpvagn tillkopplad så kopplas backradarn bort automatiskt.
Hurvida bilens deformationszoner ändras vid en dragkroksmontering har jag tyvärr mindre insikt i. Men Poseidons påstående kring att en avtagbar krok inte påverkar just deformationszonerna bakifrån är för mig oförståeligt. Dragkrokens uppfästning som bultas i den bakre balken sitter ju där även på bilar med löstagbar krok. Så även förstärkningsstaget. Det enda som inte sitter där är själva kroken.
Jag gissar vid en krock bakifrån så blir deformationszonen tillbakaflyttad 15 cm om man har en fast dragkrok monterad. Fabrikens beräkningar på hur bilen skall knycklas ihop bak kommer påverkas av förstärkningsdelarna som sitter där även på en löstagbar krok.
Min: V60 B5 MY21
Fruns: V70II Classic Sport MY16
Fruns: V70II Classic Sport MY16