- ons 11 jun 2008, 00:17
#198024
Jag fick en stund över i helgen så jag passade på att montera en dragkrok som jag haft liggandes ett tag.
Att plocka av bakre kofångaren var en dans på rosor. 2 torx skruvar vid tätningslisten in mot bagagen, 2 st under kofångaren samt torx skruvarna ifrån hjulhusen. Sen drar du bara loss den bakåt först och sedan lite nedåt. Du ser hakarna och vips så har du den i dina händer.
Dragkrokskittet består i huvudsak av 3 delar. Själva kroken, fästet till kroken samt ett förstärkningsstag. Elsats och kontrollmodul tillkommer.
Det är väldigt enkelt och instruktioner till själva dragkroksmonteringen medföljer.
Såhär såg det ut när jag bultat dit fästet, man spänner inget förrän alla delar är monterade och då i en specifik ordning.
Här är förstärkningsstaget fastbultat. Det kräver att man monterar bort det befintliga fästet för hållaren av gummibussningen som håller avgassystemet.
Det trädes alltså ovanför blåset och bultas som förstärkning mot krokens infästning.
Man får inte glömma att skrapa bort underedsmassa där krokfästet bultas i bakre kofångarbalken. Detta främst pga att bilprovningen vill se att det ligger stål mot stål så att säga. Underedsmassan kan annars glida undan när kroken belastas och du får ett ytterst litet glapp vilket såklart inte är bra.
Bortmontering av kofångare och montering av draget tar ca 1,5 h.
Sen kommer vi till elsatsen, bestående i detta fallet av ett 7 poligt kabelknippe(13 om man har parkeringsradar). Det skruvas i ett färdigt fäste
och sedan strappas kabeln upp på följande sätt:
Sedan trädes det igenom en gummigenomföring som finns färdig, det är bara att klippa toppen och dra igenom knippet:
När du fiskat upp knippet inneifrån bagagen så är den exteriöra delen av installationen klar.
Nu är det dags att ta hål i din kofångare. Jag valde att använda en figursåg och resultatet blev såhär:
Detta är direkt efter sågningen, sen slipades kanterna försiktigt och resultatet blir väldigt bra.
Man har hört om riktiga skräckexempel här där verkstäderna använder sticksåg osv.
Det finns iaf färdiga linjer att följa på insidan så förutsättningarn för ett bra resultat finns.
Nästa steg blir att plocka ner inredningen på högersidan för att montera dragkroksmodulen som är interface mot bilens elsystem.
Här kunde jag tagit fler bilder, men blev småfrustrerad då jag insåg att de var mer jobb än jag räknat med:
Instruktionerna är iaf bra, man får fälla baksätet och arbeta sig framifrån och bak så satt säga.
Modulen sätts med kardborrband på följande vis:
Den stora gråa kontakten i botten är från dragkrokens elsats. Den mindre grå och gröna kontakten kommer från bilens elsystem och är kommunikation och matning av modulen. När denna är på plats så är installationen klar och man kan montera ihop inredingen igen i omvänd ordning.
Här är monteringsanvisningarna för respektive steg:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
Total monteringstid upskattas till 3-4 timmar.
När du är klar med monteringen så krävs mjukvara från volvoverkstaden för att någon el skall fungera.
Det finns 3 olika mjukvaror beroende på hur du kopplar den blå kabeln. laddning/dimljus/backljus.
Här är iaf det färdiga resultatet:
Att plocka av bakre kofångaren var en dans på rosor. 2 torx skruvar vid tätningslisten in mot bagagen, 2 st under kofångaren samt torx skruvarna ifrån hjulhusen. Sen drar du bara loss den bakåt först och sedan lite nedåt. Du ser hakarna och vips så har du den i dina händer.
Dragkrokskittet består i huvudsak av 3 delar. Själva kroken, fästet till kroken samt ett förstärkningsstag. Elsats och kontrollmodul tillkommer.
Det är väldigt enkelt och instruktioner till själva dragkroksmonteringen medföljer.
Såhär såg det ut när jag bultat dit fästet, man spänner inget förrän alla delar är monterade och då i en specifik ordning.
Här är förstärkningsstaget fastbultat. Det kräver att man monterar bort det befintliga fästet för hållaren av gummibussningen som håller avgassystemet.
Det trädes alltså ovanför blåset och bultas som förstärkning mot krokens infästning.
Man får inte glömma att skrapa bort underedsmassa där krokfästet bultas i bakre kofångarbalken. Detta främst pga att bilprovningen vill se att det ligger stål mot stål så att säga. Underedsmassan kan annars glida undan när kroken belastas och du får ett ytterst litet glapp vilket såklart inte är bra.
Bortmontering av kofångare och montering av draget tar ca 1,5 h.
Sen kommer vi till elsatsen, bestående i detta fallet av ett 7 poligt kabelknippe(13 om man har parkeringsradar). Det skruvas i ett färdigt fäste
och sedan strappas kabeln upp på följande sätt:
Sedan trädes det igenom en gummigenomföring som finns färdig, det är bara att klippa toppen och dra igenom knippet:
När du fiskat upp knippet inneifrån bagagen så är den exteriöra delen av installationen klar.
Nu är det dags att ta hål i din kofångare. Jag valde att använda en figursåg och resultatet blev såhär:
Detta är direkt efter sågningen, sen slipades kanterna försiktigt och resultatet blir väldigt bra.
Man har hört om riktiga skräckexempel här där verkstäderna använder sticksåg osv.
Det finns iaf färdiga linjer att följa på insidan så förutsättningarn för ett bra resultat finns.
Nästa steg blir att plocka ner inredningen på högersidan för att montera dragkroksmodulen som är interface mot bilens elsystem.
Här kunde jag tagit fler bilder, men blev småfrustrerad då jag insåg att de var mer jobb än jag räknat med:
Instruktionerna är iaf bra, man får fälla baksätet och arbeta sig framifrån och bak så satt säga.
Modulen sätts med kardborrband på följande vis:
Den stora gråa kontakten i botten är från dragkrokens elsats. Den mindre grå och gröna kontakten kommer från bilens elsystem och är kommunikation och matning av modulen. När denna är på plats så är installationen klar och man kan montera ihop inredingen igen i omvänd ordning.
Här är monteringsanvisningarna för respektive steg:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
Total monteringstid upskattas till 3-4 timmar.
När du är klar med monteringen så krävs mjukvara från volvoverkstaden för att någon el skall fungera.
Det finns 3 olika mjukvaror beroende på hur du kopplar den blå kabeln. laddning/dimljus/backljus.
Här är iaf det färdiga resultatet:
Min: V60 B5 MY21
Fruns: V70II Classic Sport MY16
Fruns: V70II Classic Sport MY16