NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
#198024
Jag fick en stund över i helgen så jag passade på att montera en dragkrok som jag haft liggandes ett tag.

Att plocka av bakre kofångaren var en dans på rosor. 2 torx skruvar vid tätningslisten in mot bagagen, 2 st under kofångaren samt torx skruvarna ifrån hjulhusen. Sen drar du bara loss den bakåt först och sedan lite nedåt. Du ser hakarna och vips så har du den i dina händer.

Dragkrokskittet består i huvudsak av 3 delar. Själva kroken, fästet till kroken samt ett förstärkningsstag. Elsats och kontrollmodul tillkommer.

Det är väldigt enkelt och instruktioner till själva dragkroksmonteringen medföljer.
Såhär såg det ut när jag bultat dit fästet, man spänner inget förrän alla delar är monterade och då i en specifik ordning.

Bild
Bild

Här är förstärkningsstaget fastbultat. Det kräver att man monterar bort det befintliga fästet för hållaren av gummibussningen som håller avgassystemet.
Det trädes alltså ovanför blåset och bultas som förstärkning mot krokens infästning.
Bild
Bild

Man får inte glömma att skrapa bort underedsmassa där krokfästet bultas i bakre kofångarbalken. Detta främst pga att bilprovningen vill se att det ligger stål mot stål så att säga. Underedsmassan kan annars glida undan när kroken belastas och du får ett ytterst litet glapp vilket såklart inte är bra.

Bortmontering av kofångare och montering av draget tar ca 1,5 h.

Sen kommer vi till elsatsen, bestående i detta fallet av ett 7 poligt kabelknippe(13 om man har parkeringsradar). Det skruvas i ett färdigt fäste
och sedan strappas kabeln upp på följande sätt:
Bild
Bild

Sedan trädes det igenom en gummigenomföring som finns färdig, det är bara att klippa toppen och dra igenom knippet:
Bild
När du fiskat upp knippet inneifrån bagagen så är den exteriöra delen av installationen klar.

Nu är det dags att ta hål i din kofångare. Jag valde att använda en figursåg och resultatet blev såhär:
Bild
Detta är direkt efter sågningen, sen slipades kanterna försiktigt och resultatet blir väldigt bra.
Man har hört om riktiga skräckexempel här där verkstäderna använder sticksåg osv.
Det finns iaf färdiga linjer att följa på insidan så förutsättningarn för ett bra resultat finns.

Nästa steg blir att plocka ner inredningen på högersidan för att montera dragkroksmodulen som är interface mot bilens elsystem.
Här kunde jag tagit fler bilder, men blev småfrustrerad då jag insåg att de var mer jobb än jag räknat med:
Bild
Instruktionerna är iaf bra, man får fälla baksätet och arbeta sig framifrån och bak så satt säga.

Modulen sätts med kardborrband på följande vis:
Bild
Den stora gråa kontakten i botten är från dragkrokens elsats. Den mindre grå och gröna kontakten kommer från bilens elsystem och är kommunikation och matning av modulen. När denna är på plats så är installationen klar och man kan montera ihop inredingen igen i omvänd ordning.

Här är monteringsanvisningarna för respektive steg:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE


Total monteringstid upskattas till 3-4 timmar.
När du är klar med monteringen så krävs mjukvara från volvoverkstaden för att någon el skall fungera.
Det finns 3 olika mjukvaror beroende på hur du kopplar den blå kabeln. laddning/dimljus/backljus.

Här är iaf det färdiga resultatet:
Bild
Bild
av dali
#198039
Som vanligt hög klass på dokumenteringen ... :-)-)

Såg inte så knepigt ut, vad kostar dragkroken? Har för mig att man får pynta ut dryga 7000 kr för fast dragkrok med montering hos lokala Volvoverkstaden.
Användarvisningsbild
av wendtan
#198045
Tackar Dali!
Vi fick prisförslag på 10 kkr när vi beställde bilen, vilket jag tycker är lite saftigt för en fast krok.(inkl även bes iof)

Dessa priser fick jag av reservdelsavdelningen:
30664224 Spänningsmatning (Mjukvara) 140:-
31257591 Ledningsmatta 541:-
31257593 Styrenhet 763:-
31265673 Dragkrok 1794:-

Dvs 3200 i material. Sen hade jag skaplig rabatt på det då de klantat sig i ett annat ärende. så jag betalade 2500 kr totalt.
av Lövet
#198422
Monteringen och instruktionerna var i vanlig ordning väl utförda, men oj vad jag tycker det ser hemskt ut med fast drag. Vissa reagerar nog inte alls men jag tycker det ser ut som en stång i arslet :wink: Hur mycket extra hade det kostat med ett avtagbart drag?
Användarvisningsbild
av wendtan
#198438
Materialet var 3 gånger så dyrt om jag inte missminner mig. Nu kommer denna kroken att användas förhållandevis flitigt, så en löstagbar variant hade iof varit mer estetiskt tilltalande, men föga praktiskt. Valet styrdes helt enkelt inte av ekonomi.

Jag har dessutom dåliga erfarenheter av ditsättning av löstagbarkrok trots infettning varje år.
Det kärvar på 2 andra bilar i familjen. och där har vi ändå använt tyska kvalitetsdrag :wink:

Ytterligare en praktisk synvinkel är när/om min kära sambo backar på något så är det kroken som tar första smällen :D Som du ser tänker jag mer praktiskt än estetiskt.

På en E91 m-sport hade det dock med högsta sannolikhet blivit en löstagbar eller elektriskt utfällbar krok.
av Lövet
#198441
Använder man den ofta så är det helrätt med fast drag, det är ett jäkla pillande att få dit krokarna och skitigt är det jämt. Nu vet jag dessutom inte hur det avtagbara draget ser ut till just V50 men vissa avtagbara drag ser ut som skämt. Till 9-5 exempelvis så sitter elkontakten kvar och stången är fortfarande kvar, det enda man egentligen tar bort är dragkulan. Till V70 är det väl en sådan svart "bullig" kåpa där nere? Om draget syns så väl även när det är avtaget så är ju meningen men avtagbara drag ganska begränsad. BMW och Audi har väldigt snygga lösningar där man pillar i kroken underifrån och då syns vanligen inget alls. Min ser ut så här exempelvis: http://www.garaget.org/?car=77923&image=844149 (Hittade ingen bild bakifrån men det enda man ser är en liten lucka)

Skräckexempel:

http://www.blocket.se/vi/16769293.htm?ca=11_s Ser ju ut som en finne i häcken :evil:
http://www.blocket.se/vi/16766100.htm?ca=11_s Hälften sitter ju kvar ändå
http://www.blocket.se/vi/16578835.htm?ca=11_s Här har vi en riktig vinnare, en fyrkantig platta på 15 x 15 cm under stötfångaren :*O/
Användarvisningsbild
av poseidon
#198584
Jag har löstagbar dels för att det är snyggare sen förstörs inte krockskyddet heller. Sitter sensorer som ju inte uppfattar samma saker om man blir påkörd på kroken eller kofångaren.
Användarvisningsbild
av gripen
#199302
Jag är väldigt spänd på svaret på detta... Själv har jag inget, ingen backradar heller :) Men spontant tycker jag nog att det ska kunna gå att programmera om mjukvaran till backradarn så att den förstår att bilen s a s blivit ett par decimeter längre... ;)

Nån med backradar och fast krok som kan bringa ljus i frågan?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]