NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
#199556
Backradar och sensorer som sitter i krockzonerna är 2 vitt skilda saker.

För bilar med backradar, såsom min egen så används ett 13 poligt kabelknippe istället. Om du har en släpvagn tillkopplad så kopplas backradarn bort automatiskt.

Hurvida bilens deformationszoner ändras vid en dragkroksmontering har jag tyvärr mindre insikt i. Men Poseidons påstående kring att en avtagbar krok inte påverkar just deformationszonerna bakifrån är för mig oförståeligt. Dragkrokens uppfästning som bultas i den bakre balken sitter ju där även på bilar med löstagbar krok. Så även förstärkningsstaget. Det enda som inte sitter där är själva kroken.

Jag gissar vid en krock bakifrån så blir deformationszonen tillbakaflyttad 15 cm om man har en fast dragkrok monterad. Fabrikens beräkningar på hur bilen skall knycklas ihop bak kommer påverkas av förstärkningsdelarna som sitter där även på en löstagbar krok.
Användarvisningsbild
av poseidon
#199565
Om kroken sitter kvar så tas ju krocken upp av den å så skickas kraften ner till infästningen. Ingen krok så tar ju stötfångaren upp krocken. Det är ganska långt från kanten på stötfångaren ner till dragkroksfästet. De flesta bilar har ju kofångaren i höjd med min kofångare å inte infästningen på dragkroken.
Blev påkörd bakifrån i vintras å fick byta kofångare bak. Infästningen på dragkroken å skyddet till denna var inte ens repat.

Alltså detta är helt ovetenskapliga tankar.
Vår tjänstebilsfirma rekomenderar avtagbar pga förändrat krockskydd.
Användarvisningsbild
av gripen
#199744
wendtan skrev:Backradar och sensorer som sitter i krockzonerna är 2 vitt skilda saker.

För bilar med backradar, såsom min egen så används ett 13 poligt kabelknippe istället. Om du har en släpvagn tillkopplad så kopplas backradarn bort automatiskt.
Jo, just det. Det var det där om ev svårigheter med backradarn som jag funderat en del på. Frågeställningen gäller alltså när man kör runt med "tom" krok. En fast dragkrok sticker ju ut ett par decimeter och gör ju att man s a s backar in i något lite tidigare än utan krok... ;) Jag har alltid undrat om bilar med fast krok och backradar sa s har kompenserat denna lilla skillnad i bilens längd eller om fast krok helt enkelt gör att backradarn inte är lika pålitlig längre då. Fast det rör sig kanske om så små skillnader att radarn varnar i högan sky oavsett... :P

Den andra frågan har jag ärligt talat inte ens reflekterat över, trots att det är den som gäller mig, då jag har fast krok men däremot ingen backvarnare på min nuvarande bil... :roll:
Användarvisningsbild
av wendtan
#202132
conkers skrev:Jag har R-Design paket på min bil, undrar om man kan fortfarande har drag monterat?

Conk.
Ja de går bra, monteringsanvisningen tog upp hur man skulle "skära" i kofångaren när man har sportpaket så det skall inte vara något bekymmer.
av Mr Crowly
#202243
Vet inte om jag missade det någonstans ovan?

Var fick du tag på monteringsanvisningen till draget?

Ingick den bland delarna?

Jag var nämligen i kontakt med volvo idag i de var inte alls pigga på att man monterade draget själva?!?
Användarvisningsbild
av wendtan
#202325
Mr Crowly skrev:Vet inte om jag missade det någonstans ovan?

Var fick du tag på monteringsanvisningen till draget?

Ingick den bland delarna?

Jag var nämligen i kontakt med volvo idag i de var inte alls pigga på att man monterade draget själva?!?

Som sagt ovan så finns den tillgänglig på nätet(jag länkar till den i mitt första inlägg :wink: ) , men den medföljer även dragkrokssatsen.
När du besiktigar kroken sedan så måste du ta med dig monteringsanvisningen till SBP.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]