Efter att ha drabbats av en S40 2.4i (min egen) och firmans V50:or med samma motor - alla av 2004-års modell, så skulle jag tveka en del innan jag köpte en sån begagnad! Om jag skulle göra det av nån anledning så skulle jag vilja ha reda på ALLT som nånsin gjorts på bilen. Min bil funkade perfekt när den såldes (kan bero på att jag var extremt petig - och mer eller mindre "bodde" på Volvo-verkstaden, däremot så var V50 bilarna fortfarande fulla av irriterande fel när de såldes, trots att Volvo haft över 3 år på sig att fixa till dem...) :roll:
Numera så tycker jag synd om alla i dessa bilister som man ser ute i trafik - iaf alla med ett reg.nummer som börjar på ett "U" eller "W"...
Är du ändå sugen så kolla:
-Flagnande rattar på mittkonsollen
-Sprickor i T-tech klädseln - kläm och vrid och leta efter små sprickor.
-Uppgraderade bromsok
-Elboxen(bränslestyrningen) vid högerbakdäck ska ha flyttats
-Be om en 4-hjulsinställning - hjulen pekade åt alla möjliga håll och tuggade däcken snett som f-n..
-Är bakluckan tätat, så det inte är en sjö i bilen efter tvätt/regn...
-Klonk i bakvagnen är vanligt - gnällstagen..
-Klonk i framvagnen kan bli dyrt på de första årsmodellerna 04-05?? Är det länkarmsbussningarna så måste halva bilen plockas ner enligt verkstaden = svindyrt!
Tror jag slutar där...
Börjar få "flashbacks" av bilarna och blir deppig....
Hur som... ALLA behöver inte vara kassa, men jag säger bara som de på den auktoriserade verkstaden sa till slut: -"Fy fan vad vi hatar dom här skitbilarna..!"
Hade serviceavtal på bilarna... 813:-/månad. Körde 6000 mil/år med dom, så vi sparade på det.. OBS! Kamremsbyte vid 18.000 mil på 2.4 liters.. Kostar väl typ 10.000:- på auktoriserad...
Fördelen för dig är att du slipper vara "försökskanin" åt Volvo.. De borde kunna fixa felen mycket smidigare nu än för 4 år sedan!
Nackdelen är ju att garantin är "long gone...."
/D