NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av forsling
#195946
Hej!

Funderar på att köpa en splitter ny Volvo V50 1.8F -08 för 209900 kr, från en Volvohandlare. I och med att det är "fjolårets" modell är det en s.k. Business Edition som verkar bygga på Kenetic-paketet + Volvo-larm, navigator från Navigon (ca 2.500 kr), nyckelavstängning av airbag på passagerarsidan och metallic-lack. I det paketet slänger dom också med en Samsung 37" LCD TV eller dragkrok (ej löstagbart), valet är mitt.

Frågan är: Är detta ett bra pris? Det skiljer ju ändå ca 20.000 kr mot att jag skulle bygga ihop en egen -09 med ungefär samma tillbehör. Finns det några stora fördelar med att välja en -09 istället för en -08?

Kan jag gå steget längre och begära ex. barnsäkerhetslås och kanske AUX-ingång till stereon för det priset?

Tack för era tankar och åsikter på förhand.
/Forsling
av Christian_m
#195982
Som poseidon säger så är det nog kört när det gäller Aux-ingång och barnsäkerhetslås eftersom det är en lagerbil. Aux-ingång får man väl via High Performance stereon och när man kunde beställa Businessbilarna fanns det som en option men eftersom det nu handlar om återstående lagerbilar så finns den möjligheten troligen inte längre. Byggde en V50 på volvocars.se och det som skiljer är att du har Aux-ingång och barnsäkerhetslås på bilen nedan, men får klara dig utan dragkrok och navigator. Vet inte hur stor användning du har för dem sakerna men jag hade värderat High Performance stereon högre. Möjligtvis har du 17" fälgar på businessbilen också, det var ju ett kostnadsfritt tillval.

Modell: Volvo V50
Motor: 1,8F (125hk) Flexifuel 210.900 kr
Växellåda/transmission: 5-växlad Manuell 0 kr
Utförande: Kinetic 0 kr
Variant, Ca-pris: 210.900 kr
Lackfärg Titanium Grå metallic 455 6.900 kr
Klädsel Dalarö, Lavagrå Textil/T-Tec 5C00 0 kr
Fälgar
Aluminiumhjul Ceryx 205/55 R16 2.500 kr
Panelinlägg, Cross Brushed Aluminium 2.700 kr
Larm - Volvo Guard 3.300 kr
Barnsäkerhetslås bakdörrar, elektriskt 600 kr
Nyckelavstängning av passagerarkrockkudde 500 kr
Ljudanläggning High Performance, utan hörlurs uttag 4.900 kr
Totalt Ca-pris 232.300 kr

Du bör sedan inte ha några större problem att få 8% rabatt på listpris och slutar då på 213 716 kronor.

Det skiljer alltså ca 4000 och du får klara dig utan tv'n/dragkroken och navigatorn. Å andra sidan får du de tillvalen du vill ha och väljer själv istället och får en bil som är specad på exakt det sätt du själv vill, det tycker jag är värt 4000 kronor iaf, det blir inte så mycket extra utslaget på hela ägandeperioden.
Användarvisningsbild
av henka35
#196272
forsling skrev:Hej!

Funderar på att köpa en splitter ny Volvo V50 1.8F -08 för 209900 kr, från en Volvohandlare. I och med att det är "fjolårets" modell är det en s.k. Business Edition som verkar bygga på Kenetic-paketet + Volvo-larm, navigator från Navigon (ca 2.500 kr), nyckelavstängning av airbag på passagerarsidan och metallic-lack. I det paketet slänger dom också med en Samsung 37" LCD TV eller dragkrok (ej löstagbart), valet är mitt.

Frågan är: Är detta ett bra pris? Det skiljer ju ändå ca 20.000 kr mot att jag skulle bygga ihop en egen -09 med ungefär samma tillbehör. Finns det några stora fördelar med att välja en -09 istället för en -08?

Kan jag gå steget längre och begära ex. barnsäkerhetslås och kanske AUX-ingång till stereon för det priset?

Tack för era tankar och åsikter på förhand.
/Forsling
Enda skillnaden som jag vet mellan MY08 och 09 är att det står V O L V O och inte VOLVO på bakluckan. Sedan så får du ju säkert bilen på ett par dagar om du går på 08:an. Medan en 09 säkert tar minst 8 veckor.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Ivestor
#197618
Jag var nere hos min lokala volvohandlare igår och kikade på en v50 1,8F.

Så här såg spec. ut.
V50 1,8F Business Edition
Alu-fälg Spartacus 17"
Navigon Navigator (Direktlev. hem)
Färger att välja bland lagerbilarna var: Chamelonblå, Titangrå, Silver och Barentsblå.
Det går säkert att prata till sig lite småprylar som bagagerumsmatta etc..

Ord pris: 209.900
Nytt pris: 199.900
Miljöpremie: 10.000
Slutpris: 189.900

Vad tycker ni om prisbilden?, ska man vänta och beställa MY09 med teknikpkt lr liknande?, vad jag förstår är skillnaden marginell om man säger så.
Apropå färger, vilken är er favorit av ovansåtende färger?
jag lutar lite åt silver.
av Christian_m
#197849
FiddeUBC skrev:Jag undrar varför Volvo rear ut just denna bilen med just denna motor..
1.8F kinetic = 0kr
Buissness edition osv..
Min gissning är att konkurrensen ökat på Etanolsidan. Titta bara på vad som händer med Saab 9-5's andrahandsvärde nu när allt fler tillverkare har etanolmotorer att erbjuda (även om raset främst drabbat bensindrivna 9-5or. Saab kör (åtminstone här i Stockholm) en rätt så aggressiv drive med 9-3 SS Biopower just nu också, precis som Volkswagen som säljer sin multifuel för 159.000.

Så även om jag vet att du vill att det ska bero på att Volvo har en ny etanolspis på g i V50'n så tror jag tyvärr att det beror på att man måste priskriga i Etanolsegmentet nu till skillnad mot tidigare när bilarna mer eller mindre sålde sig själva eftersom konkurrensen inte existerade. Men visst, jag skulle också bli glad om det dök upp en 2,0F eller 2,5FT i V50'n så jag hoppas jag har fel :)

Sen får man väl anta att alla negativa skriverier om Etanol gör sitt till också.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#198141
jo bara menar hur blir andrahands värdet på en 1.8F om några år när det finns flera hundra tusen V50or med bara 1.8F att tillgå.
Andrahands värdet lär ju inet vaar bra.

En 2.0F hoppas jag verkligen INTE att vi får se mer, möjligtvis om den får en turbo och blir 2.0FT etanol och sugmotorer tror jag dricker förmycket. Sen vill jag ju helst ha 5cyl.
Jag läser varje dag pressmeddelnade för att få hopp om en notis från VCC om ny motor. Den som väntar på nått gott...
Användarvisningsbild
av Ivestor
#198222
Det är inte lätt att förutspå om den håller bra i andrahandsvärde om ett par år, men det samma gäller ju även v70 2,0 F/FT, Focus/Mondeo Flexifuel, 9-3/9-5 Biopower osv...
Vi som överlever etanolhypen får se.

Men som jag ser det är det i dagsläget är bra köp villket som.
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]