Sida 1 av 1

Långmilare - Vad bör inspekteras innan köp

Postat: mån 19 maj 2008, 20:43
av majon96
Jag har möjlighet att köpa en V50 06:a som gått 15300 mil.

Bilen är Summum-utrustad med helläder och metallic-lack.
Den har gått som tjänstebil och gått 15300mil istort enbart pendlingsmil (föregående ägare har ca 12 mil till jobbet).
Exteriört finns inga fel.

Frågorna är:
Vad bör jag kolla på och ta reda på om bilen innan jag tar ett avgörande beslut?
Vad anser ni är ett schysst pris?

Re: Långmilare - Vad bör inspekteras innan köp

Postat: tis 20 maj 2008, 09:47
av Christian_m
Kolla upp om alla garantiåtgärder är gjorda, så som justering av handbroms, byte/flytt av styrenhet för bränslepump (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=398905) för att nämna de två saker jag behöver åtgärda på min V50 -05 sedan den köptes ny. Sen finns det folk som har haft andra fel men det är dessa två jag vet att Volvo gått ut med själva och som bör va åtgärdat på alla bilar. Kolla upp om den 06:a du tittar på påverkades av återkallningen p.g.a. styrenheten, berörda chassinummer återfinns i länken ovan.

Pris är lite svårt att ge eftersom du inte angett vilket motoralternativ det gäller.

Re: Långmilare - Vad bör inspekteras innan köp

Postat: tis 20 maj 2008, 11:51
av dali
Är det en diesel? Kolla isf när partikelfiltret ska bytas, kostar ett antal tusenlappar.

Re: Långmilare - Vad bör inspekteras innan köp

Postat: tis 20 maj 2008, 17:57
av majon96
Motorn är 1,8F

Re: Långmilare - Vad bör inspekteras innan köp

Postat: tis 20 maj 2008, 18:00
av ~Kalle~
Du bör kolla att den är servad som den ska

Re: Långmilare - Vad bör inspekteras innan köp

Postat: ons 21 maj 2008, 07:43
av majon96
Den är servad enligt vad Volvo rekommenderade föregående ägare vilket var var 2000:e mil.

Enligt denna länk är det också vad det skall vara, åtminstone from årsmodell -06
http://www.ahlbergbil.se/service/servic ... nbilar.asp

Re: Långmilare - Vad bör inspekteras innan köp

Postat: sön 25 maj 2008, 09:05
av Shaapa
Bra att kontrollera kan ju vara om den är krockad eller omlackad lite här och där då risken för att bilen varit med om en incident av något slag borde vara proportionell med milantalet. Har bilen gått på mest saltade vägar så syna bak/bakluckan noga efter lacksläpp och kryp, speciellt runt baklysena (på insidan när du öppnar luckan) och runt plastdetaljen som innehåller öppningshandtag och skyltbelysningen (undersida längst ut på varje sida). Dessa kan ligga an mot lacken och gnager med tiden igenom lacklagret där sedan saltet sedan kommer åt att krypa. Gäller även framkant/nederkant på framdörrarna där gummilisten gnager på lacken vid varje öppning/stängning. Kolla även att skylbelysningen fungerar.

Lyssna noga på ev. missljud från hjullager som borde börja kunna ge sig snart.

Kolla även att däckslitaget är jämnt om "original"hjulen sitter på så du slipper göra en hjulinställning direkt.

Känn på växellåda och koppling och bromsar att du inte har några konstigheter där.

Om allt känns bra och garantiåtgärder är gjorda finns det inga större anledningar att inte köpa bilen. Lycka till!