Sida 1 av 2

"Avgassystemlampan"

Postat: ons 09 apr 2008, 15:15
av matfo362
Denna började lysa häromveckan. Läste av och släckte felkoden (för 500 spänn...) men knappt tio senare samma dag tändes lampan igen. Intermittent lamdafel till avgasrening och yttertemperaturmätare.

Till saken hör att yttertemperaturmätaren vissa dagar - höst/vår med morgondagg - ibland kör ett "Day of Tomorrow"-Sibirienkamikazerace och kör från +/- 0 till -35 på någon halvminut. Man ryser nästan, trots att man vet att det inte blir kallare.

Så frågan är om detta också bara är en felangivelse som saknar betydelse eller om jag borde skicka in den till Bilia (som skulle ha 960 spänn för samma avläsning...) och låta dem fixa det? Först trodde jag att hela avgasssytemet var paj, varför det kändes i plånboken som yttertemperaturens race en fuktig höstmorgon.

Sedan den tändes igen har jag endast kört typ 12 mil på två turer (varav tio var returresan då lampan tändes igen).

Bilen är en 2,4i aut 2004 med Business++, 75 000 km.

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: ons 09 apr 2008, 15:47
av wendtan
Tempmätaren är ett välkänt fel. De byter normalt sett ut dörrkontaktstyckena på garanti mot en variant med "guldplätterade" kontaker så det inte uppstår glappkontakt som på den gamla varianten. Detta bytades på min bil på båda framdörrarna innan min nybilsgaranti gick ut.

En enkel självfix annars är att lossa kontaktstycket och spreja kontaktspray på båda ändarna.

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: ons 09 apr 2008, 19:18
av matfo362
Jodå, tempmätaren kände jag till, och tänkte försöka prångla den på goodwill vid byte. Men kan ett glapp där alltså påverka delkoden för avgasreningen?

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: ons 09 apr 2008, 20:33
av GrandDanoise
Menar du den gula "motorlampan" när du skriver "avgassystemlampan" så är det med allra största sannolikhet sot i spjällhuset....
Rengjorde min själv, för jag inte pallade att åka till verkstaden... Efter några starter så slocknar den irriterande lampan!

OBS! Koppla bort batteriet och vänta 30 minuter, annars får du en drös felkoder, och bilen riskerar att gå in i "limp-mode"...

Detta borde verkstaden som läste av felkoderna gjort åt dig, tar typ 2 minuter!!!!!!!!!!!

/D

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: ons 09 apr 2008, 21:46
av Sargaj-vol-T5-06
hej !GrandDanoise voreee jätte snäll om du kunde tala om var exakt spjällhuset håller till i motor rummet ?

har nämligen samma problem...skulle gärna tänka mig och rengöra detta området .

går det få med en motorbld med en pil åt den riktning där spjällhuset är?

mycket tacksam för det :)

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: tor 10 apr 2008, 20:38
av Psyko
Långsökt att det skulle vara spjället som är sotigt då du har problem med yttertempmätaren.
Den talar om för motorstyrenheten vad det är för temperatur ute, tappar systemet den
informationen tänds motorlampan.

Lämna in bilen för en Diagnos i stället för att gissa o chansa.

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: tor 10 apr 2008, 21:13
av Sargaj-vol-T5-06
roligt är ju ibland att meka själv,,,övning ger färdigheter

men du Psyko ,kan du leda mig var spjälhuset håller hus? jag är nybörjare och vill ta och lära mig med hjälp ev er

ska kolla om det är det ...
thanks :wink:

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: tor 10 apr 2008, 22:15
av GrandDanoise
Bild

Hoppas att du ser pilen!! :D

Skruva loss slangklämmorna, kläm ihop den räfflade plastslangen och dra bort den...
När den är borta så ser du spjället, spruta in rikligt med "Bräkleen" och torka bort ren trasa, upprepa några gånger. (Jag pillade även upp spjället med fingret/trasan och rengjorde runt hela "kanten"..) Efter några starter så ska den gula motorlampan slockna. (Tar ett tag eftersom felet lagras.)
Anledningen till att motorlampan tänds om det är sot vid spjället är att motorn får in tjuvluft eftersom spjället inte stänger 100% och då blir värdena lite konstiga. OBS! OBS! OBS! Koppla bort batteriet minst 30 minuter innan du rör spjället, annars så lagras det felkoder, vilket jag fick erfara första gången jag rengjorde den! :lol:

/D

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: fre 11 apr 2008, 11:58
av Sargaj-vol-T5-06
Toppen
Du är en pärla herr GrandDanoise,,,jag var tvungen och använda glasförstorningen för o se Pilen

:shock: :D

jag ska ta och börja med detta imornbitti Lördags jobb.

du får tack för besväret..............

Re: "Avgassystemlampan"

Postat: lör 03 maj 2008, 17:58
av matfo362
Hur gick det med rengöringen av gasspjället?


Själv hade jag besiktning på gång, och tänd lampa för andra gången. Dessutom går bilen så slött i "felläget" och drar dubbelt så mkt bensin, så något måste göras.

Kanske är det något skit ändå, tänkte jag och kan ge det en tusenlapp så att det blir fixat ordentligt (och att de utesluter elfel eller annat en gång för alla). Idéen här var också att det var besiktningsdags sista april, så jag kunde få en extra check om det var lamdasonden eller nåt annat sattyg efter att de gjort sitt jobb på verkstaden.

Sagt och gjort; ringer Volvoverkstad. Bilia ska ha 950 spänn och Upplands Motor erbjuder gratis felsökning och nedsläckning av koden. Enkelt val. Dessutom är de väldigt trevliga på UM, svarar på frågor och man får stå med inne i verkstaden om man så önskar. So far so good. Den "personlige" serviceteknikern tittar på den på onsdagen, släcker felkoden och uppgraderar en mjukvara. Bilen verkar OK, men han vill ändå göra en djupare felsökning. OK, tänker jag, och återkommer på fredag.

Nu är min "personlige" servicetekniker en annan person. Han kollar rör, slangar och annat. Uppgraderar en annan mjukvara. Jag föreslår faktiskt "skit i gasspjället". De förefaller ställa helt olika diagnoser, trots samma felkodsschema. Därmed inte sagt att de båda hade rätt :)

Hur som, bilen verkar OK, men känns fortfarande en smula slö och bensinslukande jämfört med tidigare. Vid start drar den mer än vid en kall decemberdag och (en automat) "slirar" mer än vanligt; som man slirar på kopplingen med manuell låda.

På Bilprovningen är bilen OK; sånär som på en punkt. Det är högt Lambdavärde!. Gränsvärdet är 1,04 och jag har 1,04. Inte bara det; teknikern på Bilprovningen menar att om bilen inte snart in på service bör jag lämna in den. Värdet är så pass högt att det riskerar slitage på motorn och motorras i längden.

Ringer åter till Upplands Motor. Här hade det faktiskt nästan varit underhållande om jag inte klarat besiktningen pga avgasvärdena. Killen på UM slår upp min bilprofil, konstaterar att 1,04 låter högt men verkar i övrigt obekymrad. Går bilen bra är det OK, resonerar han. Intressant med två så fundamentalt olika diagnoser utifrån exakt samma värde.

Ny tid nästa måndag, och då har jag kört nästan 100 mil sedan förra besöket.

Eller så är det bara skit i gasspjället... :)