Sida 1 av 1
Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: sön 24 feb 2008, 17:13
av wendtan
Jag kollade bara oljestickan innan vi tog bilen i bruk efter uthämtandet, idag kollade jag även oljepåfyllningslocket och hittade en del gul "klegga" som det kan bli under vinterhalvåret om man kör korta sträckor. Det är bara det att bilen bara rullat längre sträckor och har nu gått cirkus 80 mil. Jag har inte ägt någon dieselbil förrut och undrar om detta är normalt? Jag torkade bort det iaf så vi får se hur de ser ut framöver. Mest nyfiken hur ni andra 2,0d ägare tycker att de brukar se ut under oljepåfyllningslocket?
Re: Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: mån 25 feb 2008, 16:19
av dali
Ska kolla på min 05:a, den har rullat 400 mil sedan senaste oljebyte.
Re: Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: mån 25 feb 2008, 16:37
av wendtan
dali skrev:Ska kolla på min 05:a, den har rullat 400 mil sedan senaste oljebyte.
Schysst Dali!
Nyfiken då om något är fel så skall den tillbaka där den kom ifrån :D
Oljefärgen tyckte jag var var mörkare och något grönare i tonen än vad jag normalt är van vid på bensinmotorer. Detta kan säkert ha med oljetypen från fabrik och göra men jag vet som sagt inte.
Re: Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: mån 25 feb 2008, 18:11
av mojja
En disel blir svart i oljan ganska omgående. Min 2.0d räckte det med 10 mil efter olje service så var oljan svart så det e inget att oroa sig för, Det ska vara så.
Men det du uppmärksammat under påfyllnings locket vet jag inte om det ska vara så då jag aldrig öppnat någon ggn på min.
Men kan kolla på d5an om det kanske e samma med den!
M.v.h mojja
Re: Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: mån 25 feb 2008, 18:12
av FiddeUBC
Oljan kommer bli svart ganska snabbt vilket är helt normalt för en diesel.
Re: Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: mån 25 feb 2008, 19:17
av vickan
har bara erfarenhet från VW´s dieslar. Och det är mycket vanligt att det blir "gul klegga", även vid långkörningar. Inget att oroa sig för.

Re: Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: mån 25 feb 2008, 19:50
av dali
Har nu kollat, på min var det inga antydningar till beläggning på oljepåfyllningslocket, inte heller på stickan. Locket såg nytt ut, min bil har rullat ca 6.400 mil och jag har aldrig rengjort locket (ev har det gjorts på service).
Vet inte hur mycket slutsats man kan dra av det, men det kan vara värt ett samtal till verkstaden för att kolla vad de säger om beläggningen. När jag körde BMW (bensin) hade jag gul beläggning på oljestickan och det var "normalt" enligt verkstaden, körde iofs nästan bara kortkörningar med den.
Som andra skrivit så blir oljan svart nästan direkt efter byte på dieslar, kollade efter senaste servicen och det tar bara några mil innan den svartnar. På min T5:a byttes oljan också var 2000:e mil och den såg mer eller mindre ny ut även på slutet av intervallet, så det är definitivt skillnad på bensin och diesel.
Re: Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: mån 25 feb 2008, 19:57
av jumu01
wendtan skrev:Jag kollade bara oljestickan innan vi tog bilen i bruk efter uthämtandet, idag kollade jag även oljepåfyllningslocket och hittade en del gul "klegga" som det kan bli under vinterhalvåret om man kör korta sträckor. Det är bara det att bilen bara rullat längre sträckor och har nu gått cirkus 80 mil. Jag har inte ägt någon dieselbil förrut och undrar om detta är normalt? Jag torkade bort det iaf så vi får se hur de ser ut framöver. Mest nyfiken hur ni andra 2,0d ägare tycker att de brukar se ut under oljepåfyllningslocket?
Har titta under oljepåfyllninglocket. Någon form av gegga hittade jag. Lite under själva locket, då jag stack ner fingret så kände jag geggan på insidan av påfyllningsröret. Det verkar nog vara normalt för 2.0 D. Bilen har rullat 480 mil. Inget jag har dock hetsat upp mig över ännu!
Re: Kondens i oljepåfyllningslocket vanligt på 2,0D motorerna?
Postat: mån 25 feb 2008, 20:05
av wendtan
Tackar för alla svar! Det låter som det är normalt. Men kommer den mängd där satt tillbaka hyfsat fort, så kommer jag höra med verkstaden om just denna motortyp har något form av standardproblem med kondensbildning.