Sida 1 av 1
s60 t5 till c70N t5
Postat: lör 16 feb 2008, 00:28
av suvlaki
Går i bilbytardagar och undrar hur ni spontant tror ett byte till en c70n T5 skulle innebära? komfort, prestanda, kvalitet osv. Kör runt i en s60 t5 -02 just nu och är nöjd med den. Men känner att en cab skulle sitta fint. Så vad tror ni blir man nöjd om man gör detta byte? ;-//
Re: s60 t5 till c70N t5
Postat: lör 16 feb 2008, 01:24
av XC90_Executive
suvlaki skrev:Går i bilbytardagar och undrar hur ni spontant tror ett byte till en c70n T5 skulle innebära? komfort, prestanda, kvalitet osv. Kör runt i en s60 t5 -02 just nu och är nöjd med den. Men känner att en cab skulle sitta fint. Så vad tror ni blir man nöjd om man gör detta byte? ;-//
Komfort, kvalité och prestanda är enligt mig på topp i C70N T5! Har kört C70N T5 6MT i nästan 2 år och är GRYMT nöjd. Är du ute efter en lite piggare bil så ska du helt klart välja manuell låda! Automaten känns slöare!
C70N T5 är minst lika tung som S60 T5, dock med 20hk färre, så du kommer känna skillnad i prestanda. Men C70N T5 är mer körbar än S60 T5. Du har mycket bättre ork på låga varv i C70in. Jag har gjort lite egna tester, 0-100 bland annat. Har vid varje tillfälle inte haft några som helst problem att slå fabrikens 7.6s till 100.
Go for it

-)
Är det något annat du undrar så tveka inte att fråga! Antligen här eller i PM!
Re: s60 t5 till c70N t5
Postat: sön 17 feb 2008, 14:29
av Steff 99
Har inte C70n T5 220 hk och en mindre turbo, sedan är det väl först som -07 den har 230hk, en S60 T5 har 250 hk och efter -05 260 hk. mao så skiljer det 30 hk
Jag upplever nog att redan en S60 2,5t med manuell växellåda är piggare än en C70n T5, och S60 som T5 med 260 hk, då är det ingen tvekan om att S60 är den som är värst om man får ner kraften i marken
Men det är inte konstigt eftersom en C70 är nära 200 kg tyngre.
Re: s60 t5 till c70N t5
Postat: sön 17 feb 2008, 15:09
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Har inte C70n T5 220 hk och en mindre turbo, sedan är det väl först som -07 den har 230hk, en S60 T5 har 250 hk och efter -05 260 hk. mao så skiljer det 30 hk
Jag upplever nog att redan en S60 2,5t med manuell växellåda är piggare än en C70n T5, och S60 som T5 med 260 hk, då är det ingen tvekan om att S60 är den som är värst om man får ner kraften i marken
Men det är inte konstigt eftersom en C70 är nära 200 kg tyngre.
Det skiljer mycket mellan motorn i en S60 T5 (02, 250hk i detta fallet) och C70 T5. 2.3l vs 2.5, HTT vs LTT osv!
Motorkäraktären på C70N T5 kan jämföras med S60 2.5T. Även om jag tycker att C70N T5 6MT känns piggare av dom två.
Re: s60 t5 till c70N t5
Postat: sön 17 feb 2008, 17:23
av Steff 99
Är det någon märkbar skillnad mellan 220 och 230 hk motorerna på C70 T5 ??
Själv har jag bara kört den med 220 hk
Re: s60 t5 till c70N t5
Postat: sön 17 feb 2008, 18:52
av Appel
Steff 99 skrev:Är det någon märkbar skillnad mellan 220 och 230 hk motorerna på C70 T5 ??
Själv har jag bara kört den med 220 hk
Jag har en V50 T5 MY08 med 230 hk och märker ingen skillnad mot dom 220 hk bilarna jag testat, C30, S40, V50 samt C70. Dom finns nog mest på pappret.
Re: s60 t5 till c70N t5
Postat: sön 17 feb 2008, 19:24
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Är det någon märkbar skillnad mellan 220 och 230 hk motorerna på C70 T5 ??
Själv har jag bara kört den med 220 hk
Det höjningen var förmodligen för att Volvo skulle ha mer hästar i T5 än vad Ford har i Focus ST. Det är ju någon skillnad i mjukvara. Men jag skulle inte påstå att det är någon skillnad man märker!
