Sida 1 av 2
KCR-box diesel
Postat: sön 03 feb 2008, 20:11
av Titaniumgrå
Någon som har erfarenhet om funktion, montering, prestanda och bränsleförbrukning av KCR-box så vore jag tacksam.
Den ligger ju utanför bilens eget system så det ska ju inte synas att man trimmat. Med exempelvis BSR så kan ju Volvo utläsa att man trimmat.
Erfarenheter, någon?
Re: KCR-box diesel
Postat: mån 04 feb 2008, 21:52
av XC90_Executive
Titaniumgrå skrev:Någon som har erfarenhet om funktion, montering, prestanda och bränsleförbrukning av KCR-box så vore jag tacksam.
Den ligger ju utanför bilens eget system så det ska ju inte synas att man trimmat. Med exempelvis BSR så kan ju Volvo utläsa att man trimmat.
Erfarenheter, någon?
Volvo kan se att du har haft en KCR-box också.
Re: KCR-box diesel
Postat: mån 04 feb 2008, 23:07
av Fraz
Så som åvan skrivit. Vill dom kolla och hitta, så finner dom.... Tror själv mer på en programvara liknande BSR´s PPC då man inte "lurar"bilens orginal program med en "utanför" box.
Re: KCR-box diesel
Postat: tis 05 feb 2008, 00:12
av gooose
På alla bilar som har en "moment signal" så går det att läsa ut om vridmomentet har överskridit sina parametrar finns spec på vad respektive bil bör ligga och topp värden är dessa överskridna = bilen är manipulerad och Garantin från tillverkaren förfaller
Så länge garantin finns kvar så bör man tänka en gång extra på om det är bra eller ej
Det räcker att du kommer in med din bil för att tex Du har fel på dörrlåsningen/fönsterhiss och någon kopplar upp Vida och läser av bilen när denna avläsning utförs så skickas en logg fil till Volvos databas
Och om du i framtiden får problem med drivlinan och om Dom misstänker något så kan dom kolla bakåt i historiken då finns möjligheten till att dessa filer registrerat något som pekar på att bilen är manipulerad Tex missmatch carkonfig eller checksumme fel registrerat eller unknown softvare och det är då det blir jobbigt då Volvos garanti avd nekar ersättning har själv fått samtal från garanti avd då kunds bil vart trimmad och jag reparerat bilen och garanti avd säger Vi betalar inte
Inte kul att ringa denna bilägare i efter hand och meddela detta
Har med detta inte sagt att jag inte gillar att trimma men vill bara att ingen skall få denna kalldusch i efterhand
är bilen utom garanti Ja då e de ju inga problem Det är endast storleken på plånboken som avgör hur hårt det tar
//Goose
Re: KCR-box diesel
Postat: mån 18 feb 2008, 15:54
av spyan
Re: KCR-box diesel
Postat: tis 19 feb 2008, 18:46
av henka35
gooose skrev:På alla bilar som har en "moment signal" så går det att läsa ut om vridmomentet har överskridit sina parametrar finns spec på vad respektive bil bör ligga och topp värden är dessa överskridna = bilen är manipulerad och Garantin från tillverkaren förfaller
Så länge garantin finns kvar så bör man tänka en gång extra på om det är bra eller ej
Det räcker att du kommer in med din bil för att tex Du har fel på dörrlåsningen/fönsterhiss och någon kopplar upp Vida och läser av bilen när denna avläsning utförs så skickas en logg fil till Volvos databas
Och om du i framtiden får problem med drivlinan och om Dom misstänker något så kan dom kolla bakåt i historiken då finns möjligheten till att dessa filer registrerat något som pekar på att bilen är manipulerad Tex missmatch carkonfig eller checksumme fel registrerat eller unknown softvare och det är då det blir jobbigt då Volvos garanti avd nekar ersättning har själv fått samtal från garanti avd då kunds bil vart trimmad och jag reparerat bilen och garanti avd säger Vi betalar inte
Inte kul att ringa denna bilägare i efter hand och meddela detta
Har med detta inte sagt att jag inte gillar att trimma men vill bara att ingen skall få denna kalldusch i efterhand
är bilen utom garanti Ja då e de ju inga problem Det är endast storleken på plånboken som avgör hur hårt det tar
//Goose
Vad trevligt om man inte är första ägaren, tex. köpt privat en bil med garanti... Det är ju nästa värt en koll innan man köper.
Re: KCR-box diesel
Postat: tis 19 feb 2008, 19:09
av jensam
Det är bara en sak jag inte har förstått när det gäller trimchip. Om det nu är så att man får runt 5% lägre bränsleförbrukning, massvis med moment och effekt ur motorn, varför gör inte tillverkaren själv dessa boxar? Det måste ju vara någonting man är rädd för. Vad är haken?
Re: KCR-box diesel
Postat: tis 19 feb 2008, 20:55
av spyan
jensam skrev:Det är bara en sak jag inte har förstått när det gäller trimchip. Om det nu är så att man får runt 5% lägre bränsleförbrukning, massvis med moment och effekt ur motorn, varför gör inte tillverkaren själv dessa boxar? Det måste ju vara någonting man är rädd för. Vad är haken?
motorerna är mappade för att funka i 52 minus och 52 plus grader eller nått? ,med dessa boxar smalnar man av andvänings området på bilen,så nu kan jag inte åka till antarktis och döda dalen :mrgreen:
det knepiga är att i min bil 1,6 d har samma motor som citroen c3 ,c4 mm... och dom lyckas med att få sina motorer både renare och snålare ?:-/ volvo har lite att lära när det gäller snåla bilar.....,men dom håller på med en miljöbil som är gjord av en c30 1,6 d med smala däck,sänkt chassi,den nya dubbla automat lådan mm.......
den ska dra 0,45 blandad körning.vi får väl se om det stämmer ? man får la skänga på en box så den kommer ner i 0,35 ,då börjar det bli intressangt.
Re: KCR-box diesel
Postat: ons 20 feb 2008, 19:29
av jensam
Ok, då förstår jag poängen med trimchipet lite mer. Kan bara hålla med till 100% om det du säger om bränsleförbrukningen på 1,6D. Om jag har förstått det hela rätt så sitter samma motor i Mazda, Ford, Volvo, Peugeot och Citroën. Nyligen kom Ford Focus med modellen ECOnetic som bara släpper ut 115 gCO2/km med samma motor. Hemskt märkligt att inte Volvo kan göra samma sak med V50:n!! :evil:
Min bil har gått c:a 2300 mil och jag har fortfarande (vid enbart landsvägs- och motorvägskörning) inte kommit under 0,53 enligt färddatorn (aningen högre i verkligheten). I min gamla Audi A3 1,9 TDI -99 kunde jag i princip köra hur som helst och ändå ligga på 0,47 stadigt! Mycket kan man säga om VW och Audi, men när det gäller bränsleförbrukning ligger de låååångt före Volvo.
Re: KCR-box diesel
Postat: ons 20 feb 2008, 20:37
av XC90_Executive
jensam skrev:I min gamla Audi A3 1,9 TDI -99 kunde jag i princip köra hur som helst och ändå ligga på 0,47 stadigt! Mycket kan man säga om VW och Audi, men när det gäller bränsleförbrukning ligger de låååångt före Volvo.
Ta en V70N D5 med manuell låda så kan du ligga på 0.47!
Precis när C30in presenterades körde jag lite med en 2.0D, 70-90väg. Fick då 0.48l/mil. -18 grader ute, bilen hade gått ca 25 mil. 6-växlad manuell låda!