Sida 1 av 1
Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: sön 27 jan 2008, 14:05
av Predator666
Tjena...har en 2.0 d idag och funderar på att byta till flexifuel. Någon som gjort bytet och kan ge lite ris och ros...
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: sön 27 jan 2008, 15:53
av Mubin
Hej,
Hoppas att du provkört en flexifuel. Jag har en 2,4 i 170 hk och visst är det skillnad i motorkultur men 1,8 duger om du inte skall dra tunga släp eller har stora krav på prestanda. Det är ju en kostnadsfråga också. Låna en 1,8 och testa ordentligt först.
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: sön 27 jan 2008, 19:42
av FiddeUBC
En 6 växlad låda till 1.8F hade inte varit dumt men annars är jag helnöjd med motorn
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: sön 27 jan 2008, 20:23
av DanneF
jag har en V50 flexifuel som jag ägt sen mars -06, har i dagsläget rullat 5200mil och har inte haft några problem med motorn alls förutom att den var svårstartad en sommardag, men de var tydligen programvaran som felade, om du kör mindre än 2000mil per år eller skall köra igenom massa biltullar så kommer en flexifuel passa dej perfekt.
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: sön 27 jan 2008, 20:44
av mojja
Skulle jag bo i sthlm området o var tvungen att passera tullarna ofta skulle jag satstat på en v50 flexi, Men jag skulle då även satsat på en extra bil som var rolig att köra och med mera effekt i. En 1.8 är verkligen slö och tråkig. speciellt om man kör mycket eller är tvungen att dra släp till och från.
//mojja
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: sön 27 jan 2008, 21:48
av Dennisen
Jag har egentligen haft min för kort tid för att verkligen utvärdera den (100 mil), men så här långt funkar det helt ok. Om man köper en flexifuel så kan man ju knappast vara ute efter någon som helst prestanda, och inte heller nåt man ska dra båten hela sommaren med. Den är garanterat slöare än din 2.0D och har sämre vrid.
Det finns nog tre anledningar till att du ska välja flexifuel:
1) Du är miljövän och tror på etanolen som miljöbränsle. Eller iallafall bättre än inget alls i dagsläget.
2) Du vill ha lågt förmånsvärde då du ska skaffa tjänstebil alternativt byta tjänstebil.
3) En kombination av ovanstående. Klart att föredra.
Det bästa är ju om du kan testköra, precis som någon ovanstående skrivit.
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: mån 28 jan 2008, 16:10
av rickardrules
Kör idagsläget en splitter ny flexifuel jag med, har alltid haft volvo, å allt från T5, 2,4T, 170Hk osv. Upplever inte denna motorn lika rolig som turbo motorerna givetvis, men för vardagskörning fungerar den klockrent. C30n som jag har nu är trots den svagare motorn roligare att köra på kurviga vägar än min förra s60 T5.
Håller med föregående talare, det beror på vad du värderar högtst. Har medel på bensin på 0,8 med flexifuel, min förra T5 låg på 1,15 blandat.
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: tis 29 jan 2008, 14:42
av Predator666
Har testat flexifuelen nu och bestämmde mig för att köpa en ny diesel istället. Etanolbil var inget för mig.
Herr Moderator kan släcka ner denna tråd nu.
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: tis 29 jan 2008, 15:13
av DanneF
Predator666 skrev:Har testat flexifuelen nu och bestämmde mig för att köpa en ny diesel istället. Etanolbil var inget för mig.
Herr Moderator kan släcka ner denna tråd nu.
Vad blir det för ny diesel då? v50 2.0d?
Re: Hur besviken kommer jag att bli?
Postat: tis 29 jan 2008, 17:27
av Predator666
Ja det blir en likadan som jag har nu dvs V50 2,0 D.
Det är väl iofs ingen racerbil men flexifuel kändes som konstant limp home mode.