NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DAPE
#161053
Hej,
Dags att överg min Octavia 03:a då jag har hittat en V50 som jag tänker köpa. Problemet är att jag inte vet vad jag köper :roll:
Bilhandlaren uppger att det är en 06:a och 1,8. Mer än så vet han inte. Har kollat den på Vägverket och den är tillverkad 2005-11 och i trafik första gången 2006-06.

Hur vet jag ifall det är en Addition, Limited Edition eller Business och vad är skillnaderna? Vad börjar man med, är det 1,8 "standard" och att man sedan ev. lägger till Addition eller ngt annat? Eller börjar man på Addition?
Kollar jag t ex bilvärde på Teknikens Värld eller Ams så blior det avdrag ifall jag väljer att det är en Addition, är det då det "sämsta" alternativet?
Har försökt hitta info på Volvocars.se, men där hittar jag bara nya V50.
Och serviceboken är tom, det brukar ju normalt alltid stå uppgifter om fordonet på de första sidorna. Och säljaren visste som sagt ingenting då det inte är en Volvohandlare.

Finns det ngt enkelt sätt att se vad jag köper? Vill veta då jag främst vill veta utrustning samt om jag betalar rätt pris.
Denna bil har aluminiumfälgar och ACC (enligt handlaren), man kan inte ställa in temperatur, men däremot vrida på "ratten" för att välja hur kallt/varmt man vill ha.
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Jensen
#161112
DAPE skrev:Hej,
Dags att överg min Octavia 03:a då jag har hittat en V50 som jag tänker köpa. Problemet är att jag inte vet vad jag köper :roll:
Bilhandlaren uppger att det är en 06:a och 1,8. Mer än så vet han inte. Har kollat den på Vägverket och den är tillverkad 2005-11 och i trafik första gången 2006-06.

Hur vet jag ifall det är en Addition, Limited Edition eller Business och vad är skillnaderna? Vad börjar man med, är det 1,8 "standard" och att man sedan ev. lägger till Addition eller ngt annat? Eller börjar man på Addition?
Kollar jag t ex bilvärde på Teknikens Värld eller Ams så blior det avdrag ifall jag väljer att det är en Addition, är det då det "sämsta" alternativet?
Har försökt hitta info på Volvocars.se, men där hittar jag bara nya V50.
Och serviceboken är tom, det brukar ju normalt alltid stå uppgifter om fordonet på de första sidorna. Och säljaren visste som sagt ingenting då det inte är en Volvohandlare.

Finns det ngt enkelt sätt att se vad jag köper? Vill veta då jag främst vill veta utrustning samt om jag betalar rätt pris.
Denna bil har aluminiumfälgar och ACC (enligt handlaren), man kan inte ställa in temperatur, men däremot vrida på "ratten" för att välja hur kallt/varmt man vill ha.
Tacksam för svar.
Om du har ACC så har du klimatanläggning, men skulle du inte ha klimatanläggning så har du inget utav dom paketen du listar, utan då är bilen en basutrustad bil, och det är inget att rekommendera då detta blir en jäkligt svårsåld bil den dagen du vill sälja den.
Addition/Limited Edt är samma paket business innhåller lite mer grejer, men dom andra två är helt Ok om du inte har några jättekrav på utrustning.
Är serviceboken tom så skall du givetvis begära att han tar fram tidigare servicar, annars tycker jag att du skall kika på ett annat objekt då det finns väldigt mycket bilar till salu för tillfället.
av DAPE
#161605
Tack för svaren och info. Nu har jag lärt mig mer om de olika modellerna, baspaket, addition, business, business + och ++. :D
Blev ingenting med bilen jag nämnde tidigare då papperen inte var i sin ordning mm.
Har roat mig med att nu åkt runt och provkört några olika V50.
Tycker att det är en del skillnad på 2,4 motorn mot 1,8 (har jag fel?), tycker 2,4:an är piggare men det har väl sin förklaring.
Tycker dock inte att skillnaderna på utrustning mellan addition och business är så jättestora (rätta mig om jag har fel :lol: ) Dock gillar jag klädsel och extraljusen nedtill (dimljus?) i business varianten.
Det blir i a f en 2,4 och förmodligen en business alt. en T5.
Båda är 05:or och har gått 4-6000 mil.

Hur är dem att äga, är ngn mer kostsam än den andre med tanke på service, försäkring mm?

Ngn som vet vilken modell som tappar minst i värde?

Vet att jag har många (och ibland dumma) frågor :D
Vore i a f väldigt tacksam för svar.
av johan_m
#171531
Lyfter upp detta inlägg då jag också skulle behöva ha svar på fråga, specifikt vad som gäller för 06-orna
Hittar bara info fram till 05 på volvo.
Det jag främkst skulle vilja veta som jag inte hittar någon stans är vad som ingår i limitied edition.
Sen antar jag att business är ganska lika på 05 och 06 då 05 och 04 verkar vara lika.
av Billy
#171551
DAPE skrev:Tack för svaren och info. Nu har jag lärt mig mer om de olika modellerna, baspaket, addition, business, business + och ++. :D
Blev ingenting med bilen jag nämnde tidigare då papperen inte var i sin ordning mm.
Har roat mig med att nu åkt runt och provkört några olika V50.
Tycker att det är en del skillnad på 2,4 motorn mot 1,8 (har jag fel?), tycker 2,4:an är piggare men det har väl sin förklaring.
Tycker dock inte att skillnaderna på utrustning mellan addition och business är så jättestora (rätta mig om jag har fel :lol: ) Dock gillar jag klädsel och extraljusen nedtill (dimljus?) i business varianten.
Det blir i a f en 2,4 och förmodligen en business alt. en T5.
Båda är 05:or och har gått 4-6000 mil.

Hur är dem att äga, är ngn mer kostsam än den andre med tanke på service, försäkring mm?

Ngn som vet vilken modell som tappar minst i värde?

Vet att jag har många (och ibland dumma) frågor :D
Vore i a f väldigt tacksam för svar.

2,4 oavsett 140hk eller 170hk är bra mycket trevligare än 1,8. Mycket finare ljud och gång samt mera vrid. 140hk har 225nm och 170hk har 230nm medans 1,8 ståtar med 180nm. Fördelen är ju dock att du kan få dom i etanolvariant om du är miljöbilsintresserad. Om du skaffar en 2,4 140hk eller 2,4i på 170hk spelar ingen större roll, bättre att leta en bil med rätt färg och utrustning istället. 140hk och 170hk drar jämnt upp till ca 3500-4000 varv men sen forsätter 170hk att flåsa starkt in till varvtalsstopp medans 140hk börjar gäspa och vrålar mer än att öka farten, dvs bara växla upp. För landsvägskörning så upplevs 170hk något rappare då den bla har bättre segdragningsregenskaper, men skillnaden på 30hk upplevs knappt vid normal körning. Skillnad är det däremot mellan 2,4i 170hk och T5. Lågtrycksturbon i T5 ger ett mastigt vrid på låga varv och maximalt vrid finns tillgängligt redan vid 1500 varv. Tror T5 utvecklar 320nm som mest redan där medans 2,4 170hk ger 230 först vid 5700 varv. Man kan ju tycka att T5 borde vara bra mycket törstigare än 2,4:orna men kör man lugnt och sansat är den inte nämnvärt törstigare. Tilläggas bör ju också att T5 har 6-växlad låda (dock ej på automaten) som sänker motorvarvet drastiskt jämfört med 2,4:orna på motor- och landsvägskörning.

Kollar man försäkrningskostnader är gissningsvis T5 dyrare än övriga såklart, men 2,4 eller 2,4i är det troligen ingen skillnad emellan. Vad gäller servicekostnader finns det ju flera saker på T5 som måste underhållas, men normalt sett är det inte särskilt mycket dyrare att äga en turbo jämfört med en sugmotor så länge inte miltalet är i taket. Om prestanda är viktigast är det givetvis T5 och D5 som gäller men 2,4:orna är mycket trevliga maskiner och lätta att leva med och de räcker mer än väl till.

Vad gäller andrahandsvärde så är nog D5 starkast, dieslar är attraktivt och brukar gå fortast i hallarna. Som vanligt med värstingmodeller så lider dom oftast av störst värderas och därför skulle jag ranka 2.4/2.4i bättre än T5 ur den vinkeln. Skulle dock kunna tänka mig att en T5 AWD är lika attraktiv begagnad som en D5. 1.8F är nog inte heller dum pga av sin miljöbilsklassning. Men någon med bättre koll på priser och marknaden kan nog ge ett bättre svar än mig. Jag tycker dock du ska satsa på en business, det är en lagom utrustningnivå där allt man vill ha finns med. Addition är inte dåligt i sig men lulllull brukar inte kosta särskilt mycket extra på en beg. bil så då kan man leta efter en med så mycket som möjligt. Dessutom är de bilar med mera utrustning också oftast attraktivare den dag du ska sälja bilen.
av Ragnarpe
#171733
DAPE skrev:Hej,
Dags att överg min Octavia 03:a då jag har hittat en V50 som jag tänker köpa. Problemet är att jag inte vet vad jag köper :roll:
Bilhandlaren uppger att det är en 06:a och 1,8. Mer än så vet han inte. Har kollat den på Vägverket och den är tillverkad 2005-11 och i trafik första gången 2006-06.

Hur vet jag ifall det är en Addition, Limited Edition eller Business och vad är skillnaderna? Vad börjar man med, är det 1,8 "standard" och att man sedan ev. lägger till Addition eller ngt annat? Eller börjar man på Addition?
Kollar jag t ex bilvärde på Teknikens Värld eller Ams så blior det avdrag ifall jag väljer att det är en Addition, är det då det "sämsta" alternativet?
Har försökt hitta info på Volvocars.se, men där hittar jag bara nya V50.
Och serviceboken är tom, det brukar ju normalt alltid stå uppgifter om fordonet på de första sidorna. Och säljaren visste som sagt ingenting då det inte är en Volvohandlare.

Finns det ngt enkelt sätt att se vad jag köper? Vill veta då jag främst vill veta utrustning samt om jag betalar rätt pris.
Denna bil har aluminiumfälgar och ACC (enligt handlaren), man kan inte ställa in temperatur, men däremot vrida på "ratten" för att välja hur kallt/varmt man vill ha.
Tacksam för svar.
Tag reda på registreringsnumret och kontakta Volvo eller en auktoriserad verkstad. Dom vet vad det är för bil och vilken utrustning den har.
Dessutom är det märkligt att dels lång tid mellan tillverkningsdatum och första gången i trafik (import?) och dels och inte minst en tom servicebok. Är det en 1,8F
så är det ju mycket viktigt att oljebyten sker med 1000-milaintervaller.

Säger som nån annan här på forumet; Titta efter en annan bil, det finns ju många.

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]