Sida 1 av 4

Xenon konvertering V50 T5 -06

Postat: sön 16 dec 2007, 20:36
av wendtan
Det pratas mycket om xenonkonvertering på forumet och jag tänkte göra en liten sammanställning på hur de ser ut på min bil och de erfarenheter jag samlade på mig under konverteringen av helljuset.

Här är först en bild som jämför standard halogen med xenonkonverterat dimmljus 6000K.
Bild

Vidare så gav jag mig i kast med att konvertera mitt helljus som jag tyckt varit lite halvdant. Jag har bixenon från fabrik, och ljusbilden när den släpper på helljuset är bra i bredd, men i mitten där halogenlamporna lyser upp så har de känts lite som de hånade den övriga ljusbilden.
Tyvärr fick jag inte till en jämförelsebild mellan halogen och xenon helljus då de varit svinkallt i skåneland idag, råkyla som kryper en in i benmärgen. Här kommer iaf lite bilder på de färdiga resultatet:
Bild
Bild
Bild

Jag valde 4300K på helljuset då detta ger max ljusflöde, de är trotts allt det man är ute efter :wink:

Det var lite marigt att hitta platser till ballasterna under huven på T5an. Jag tog ingen bild på det, men vill någon se så kan jag ordna det en annan dag. Det blir ingen varning kring trasiga helljuslampor med kittet jag använder från xenonkungen.

Här kommer lite bilder som jämför standard bixenon(4300K) + Xenonhelljus(4300K) och dimmljus(6000K)
Jag kan tillägga att bilen har varit inne på ett m-test precis och ingen av ljusbilderna bländar trotts vad man kan tro av bilderna. (helljuset undantaget då :lol: )
Bild
Bild

Kommentarer mottages tacksamt!

Postat: sön 16 dec 2007, 20:45
av jbl
Ser ut att ha blivit ett riktigt bra extralyse minst sagt.

Postat: sön 16 dec 2007, 21:05
av wendtan
Jag har inte varit ute o kört i mörkret än, men jag gissar att lyftet är påtagligt. Den blir en ganska stilren lösning om än kanske inte fullt så effektivt som 2 st stora extraljus med xenon i. Jag kan försöka fotografera ljusbilden vid tillfälle för att ge något humm om hur de lyser upp vägen.

Postat: sön 16 dec 2007, 21:26
av Christian_m
Riktigt snyggt. Eftersom jag sällan eller aldrig har behov av helljus (använder det kanske 5-6 gånger/år) så känns kostnaden för stor att ta men hade jag använt helljus oftare hade jag definitivt bytt. De få gånger man använder helljuset blir man minst sagt besviken över helljusets funktion utan xenon.

Förresten, ska du behålla bilen när du fått dieseln eller är nästa ägare en nära vän, annars känns bytet lite sent och oekonomiskt? :)

Måste passa på att ge dig beröm för din pedagogiska förmåga, minns med glädje din tvätt/vax-tråd också som kompletterades med bilder som på ett effektivt sätt såg till att man direkt fick dåligt samvete för att bilen inte tvättats på två veckor ;-) Bra jobbat!

Postat: sön 16 dec 2007, 21:55
av wendtan
Man tackar Christian!
Jag har flyttat från stan och bor numera på obygden, så härute är de klart befogat med bra helvljus. Gott om rådjur, hare och vildsvin vågar jag lova.

Nej, skall jag vara ärlig så kunde jag inte vara mer nöjd med t5an! den var inne på en del småfix nu innan garantin går ut och nu är den verkligen i toppskick igen.
Jag hade den inne på stort m-test för att få bekräftat att den är i 100% mekaniskt skick, vilket den också var 8)
Den är precis som jag vill ha den, vilket kan ha o göra med att jag specade den själv :wink: Så de kommer stanna i min ägo något år till.

Dieseln är till min kära flickvän/Sambo som kör 5000 mil om året.
Så de kommer finnas 2st V50 i familjen ett tag framöver!


Jag har inhandlat nya lackskyddsprodukter som ligger o väntar på nybilen, skall dokumentera det med då det handlar om ett nytt lackskydd som är enkomponent med som beskrivs som Brightguard på steroider.

Postat: sön 16 dec 2007, 22:04
av Christian_m
wendtan skrev:Man tackar Christian!
Jag har flyttat från stan och bor numera på obygden, så härute är de klart befogat med bra helvljus. Gott om rådjur, hare och vildsvin vågar jag lova.

Nej, skall jag vara ärlig så kunde jag inte vara mer nöjd med t5an! den var inne på en del småfix nu innan garantin går ut och nu är den verkligen i toppskick igen.
Jag hade den inne på stort m-test för att få bekräftat att den är i 100% mekaniskt skick, vilket den också var 8)
Den är precis som jag vill ha den, vilket kan ha o göra med att jag specade den själv :wink: Så de kommer stanna i min ägo något år till.

Dieseln är till min kära flickvän/Sambo som kör 5000 mil om året.
Så de kommer finnas 2st V50 i familjen ett tag framöver!


Jag har inhandlat nya lackskyddsprodukter som ligger o väntar på nybilen, skall dokumentera det med då det handlar om ett nytt lackskydd som är enkomponent med som beskrivs som Brightguard på steroider.
2 V50's i familjen, då är man frälst :) Men jag förstår dig, jag har normalt sett väldigt lätt för att hitta en annan bil jag vill byta till men numera funderar jag mest på vilken motor jag ska ha i nästa V50, lär bli samma val som ni nu gjort har jag en känsla av. Som du säger, man blir lite extra nöjd med en bil som man specat själv, och det kompenserar en del för det extra värdefall man åker på.

Ser fram mot 2008-års test av bilvårdsprodukter, och om du mot förmodan behöver en extra bil att testa på så är det bara att säga till ;-)

Postat: mån 17 dec 2007, 06:02
av psycho4fun
wendtan: Trevlig liten guide du har snickrat ihop! Den gav iaf mig och säkert flera en tanke på beställa lite julklappar till sig själv .. :D
kul med före-efterbilder ..

Postat: mån 17 dec 2007, 11:06
av wendtan
psycho4fun skrev:wendtan: Trevlig liten guide du har snickrat ihop! Den gav iaf mig och säkert flera en tanke på beställa lite julklappar till sig själv .. :D
kul med före-efterbilder ..
Man tackar! Jag kan bryta ner det i en steg för steg guide om det finns behov. Men stegen är inte särskilt många. Man måste borra ett 24mm hål i "locket" på strålkastaren för att föra igenom gummitätningen och kablarna som går till ballasten. Hålet sitter ju som sagt bara i locket så de värsta man kan råka ut för är att behöva skaffa nya lock till strålkastarna om man vill återställa bilen.

Kittet jag beställde från xenonkungen är premiumkittet med "standard" lampor. Har använt samma typ av lampa med annat kelvintal under 1,5 års tid på dimmljuset utan bekymmer.

Postat: mån 17 dec 2007, 12:11
av jumu01
Tack wendtan för en fin och utförlig beskrivning av ditt Xenonljusprojekt. :D

Återkom gärna med bilder av var du placerade ballasterna!

Postat: mån 17 dec 2007, 15:17
av poseidon
Vad säger besiktningen? Funtar själv på å göra lika men har ju inte xenon på halvljuset ens.