Xenon konvertering V50 T5 -06
Postat: sön 16 dec 2007, 20:36
Det pratas mycket om xenonkonvertering på forumet och jag tänkte göra en liten sammanställning på hur de ser ut på min bil och de erfarenheter jag samlade på mig under konverteringen av helljuset.
Här är först en bild som jämför standard halogen med xenonkonverterat dimmljus 6000K.

Vidare så gav jag mig i kast med att konvertera mitt helljus som jag tyckt varit lite halvdant. Jag har bixenon från fabrik, och ljusbilden när den släpper på helljuset är bra i bredd, men i mitten där halogenlamporna lyser upp så har de känts lite som de hånade den övriga ljusbilden.
Tyvärr fick jag inte till en jämförelsebild mellan halogen och xenon helljus då de varit svinkallt i skåneland idag, råkyla som kryper en in i benmärgen. Här kommer iaf lite bilder på de färdiga resultatet:



Jag valde 4300K på helljuset då detta ger max ljusflöde, de är trotts allt det man är ute efter
Det var lite marigt att hitta platser till ballasterna under huven på T5an. Jag tog ingen bild på det, men vill någon se så kan jag ordna det en annan dag. Det blir ingen varning kring trasiga helljuslampor med kittet jag använder från xenonkungen.
Här kommer lite bilder som jämför standard bixenon(4300K) + Xenonhelljus(4300K) och dimmljus(6000K)
Jag kan tillägga att bilen har varit inne på ett m-test precis och ingen av ljusbilderna bländar trotts vad man kan tro av bilderna. (helljuset undantaget då :lol: )


Kommentarer mottages tacksamt!
Här är först en bild som jämför standard halogen med xenonkonverterat dimmljus 6000K.
Vidare så gav jag mig i kast med att konvertera mitt helljus som jag tyckt varit lite halvdant. Jag har bixenon från fabrik, och ljusbilden när den släpper på helljuset är bra i bredd, men i mitten där halogenlamporna lyser upp så har de känts lite som de hånade den övriga ljusbilden.
Tyvärr fick jag inte till en jämförelsebild mellan halogen och xenon helljus då de varit svinkallt i skåneland idag, råkyla som kryper en in i benmärgen. Här kommer iaf lite bilder på de färdiga resultatet:
Jag valde 4300K på helljuset då detta ger max ljusflöde, de är trotts allt det man är ute efter

Det var lite marigt att hitta platser till ballasterna under huven på T5an. Jag tog ingen bild på det, men vill någon se så kan jag ordna det en annan dag. Det blir ingen varning kring trasiga helljuslampor med kittet jag använder från xenonkungen.
Här kommer lite bilder som jämför standard bixenon(4300K) + Xenonhelljus(4300K) och dimmljus(6000K)
Jag kan tillägga att bilen har varit inne på ett m-test precis och ingen av ljusbilderna bländar trotts vad man kan tro av bilderna. (helljuset undantaget då :lol: )
Kommentarer mottages tacksamt!