NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Idag körde jag i "snöglop" och nollgradigt väder och på min nya v50 2008 så sitter så kallade "flatblade-torkarblad" Dom verkar vara väldigt känsliga för kombinationen snö och regn.

"Insidan" av torkarbladet på förarsidan packades av av snö med försämrad torkarfunktion som följd. Har kört S60 och Saab 900 i många år och inte upplevt något liknande vid samma typ av väder.

Har ni några kommentarer?

Sen tycker jag att luftflödesfördelningen i V50:an är felprogramerad, vid fuktig väderlek så tar det lång tid innan imman på rutorna försvinner. På min g:a S60 så kände man luftdraget från dom övre/sidoutsläppen vid "autoläge" - på V50 är flödet knappt förnimbart, "nästan" all luft går tydligen till golvnivån...
av Ragnarpe
Lennart, nu har jag inte provat bilen i snö eftersom jag bor i Skåne, men det kommer nog....
Däremot så har det varit kallt och fuktigt här ibland på morgnarna och jag har inte såna problem som du nämner. Tvärtom så är jag lite imponerad hur pass snabbt både värmen i motorn, kupén och stolsätena kommer; Redan efter drygt en kilometer så är det ljummet om gumpen och motortemperaturvisaren står i rätt läge. Jag märker heller inte att imman på rutorna ligger kvar så länge, helt normalt tycker jag.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har upplevt liknande tendenser med mina flatblad... dessutom bildas det en isig hinna just uvanför bladen då varmluftutblåset är lite korkat riktat.

Det där med att luftflödet är felfördelat har jag också märkt av. Kör man längre sträckor och har ställt in exempelvis 23 grader så kan det vara varmt och gott nere vid fötterna men ventilerna uppe blåser kalluft. Inte så kul på vintern då man redan fryser om händerna!
Användarvisningsbild
av Kilkenny
På min C30-08 så upplever jag samma fenomen.
Säg att det är nollgradigt ute. Ställer in klimatanläggninen på 22gr auto.
Det blir 22gr i kupen men känns som 35 vid fötterna.
Vad gäller imma på rutorna så fungerar det finemang!
av _David_
Jag har också liknande erfarenheter av mina torkarblad. När det är 0 grader eller kallare så blir dem stela och hoppar över rutan. (Även samma ishinna ovanför bladen) Dessutom tycker jag inte att de torkar rent även när det inte är kallt..

Vad skall vara fördelen med dessa torkarblad? Design??

Har dock inga synpunkter på värmefördelningen.
Fläkthastigheten kan väl ställas från "menyn"? Däremot har jag tidigare erfarenhet från en V70 som inte fördelade luften rätt och där kunde verkstan hjälpa till och programmera om fördelningen.
av SAAB_91
Jag upplever inga problem med ventilationen, bara man följer instruktionsboken och stänger luftblåsen i mitten på panelen.
Flatbladetorkarna har en stor fördel gentemot tradiotionella blad och det är att de inte har en massa små leder som fryser ihop så att bladen ej följer rutan.

MVH
SAAB_91
av LJN
-Jag har provat och strypa ventilationsspjällen i "mittkonsolen" - ska prova och stänga dom helt! Står detta i instruktionsboken? Jag har nog inte läst så noggrant, instruktionsböcker brukar vara det sista man läser 8)
Användarvisningsbild
av rojpan
jag har aldrig märkt av de i min v50 blir en jämn värme i hela bilen och jag har auto ac på. har aldrig varit med om bättre ac o värme i någon tidigare bil som jag har haft.
Användarvisningsbild
av jhedin
Jag kör alltid med stängda ventilationen i mitten på vintern och det verkar bra.

Jag har alltid tyckt illa om de nya torkarna. Det känns som om trycket mot rutan är dåligt.
av Doby
Även jag är missnöjd med torkarna på min -08a. Lämnar alltid spår och så flyger det över lite droppar som sätter sig mitt i synfältet. På min -04a funkade torkarna perfekt.

Ska nog åka och reklamera detta.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]